خبرگزاری کار ایران

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران:

احتمال مذاکره دو جانبه هیات ایرانی و آمریکایی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۹۷۵

ابتدا ملاقات دو جانبه با هیات روسیه و چین صورت خواهد گرفت و بعد از آن با کشورهای اروپایی جداگانه و سه جانبه گفت‌وگو صورت می‌گیرد. هم چنین احتمال مذاکره دو جانبه هیات ایرانی و آمریکایی نیر برای روز سه‌شنبه وجود دارد.

یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: مذاکرات به طور مستقیم، نزدیک و عملیاتی و با عنایت به هدفی که از مذاکرات داریم یعنی رسیدن به توافق در حال انجام است و شکلی جدی و واقعی دارد.

به گزارش ایلنا؛ سید عباس عراقچی؛ معاون وزیر خارجه ایران پس از پایان مذاکرات سه جانبه ظریف، کری و اشتون در محل مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در هتل البوستان مسقط در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار کرد: هنوز نمی‌توانیم ادعای پیشرفت در مذاکرات کنیم. کماکان امید داریم تا سوم آذر یک توافق صورت گیرد، چه در کلیت یا حداقل در سطح کلان آن.

عراقچی ادامه داد: همه جدی هستند. تصمیم داریم در صورت نیاز مذاکرات را تا سوم آذر ادامه دهیم.

معاون وزیر خارجه ایران درباره نهمین دور مذاکرات ایران و ۱ + ۵ که قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود گفت: سه‌شنبه سایر هیات‌های ۱ + ۵ به مذاکرات می‌پیوندند و با حضور ظریف و اشتون نتیجه مذاکرات دو روز گذشته سه جانبه مرور می‌شود.

وی هم‌چنین از برگزاری ملاقات‌های دو و سه جانبه میان هیات ایران و اعضای گروه ۱ + ۵ در روز سه‌شنبه خبر داد و افزود: ابتدا ملاقات دو جانبه با هیات روسیه و چین صورت خواهد گرفت و بعد از آن با کشورهای اروپایی جداگانه و سه جانبه گفت‌وگو صورت می‌گیرد. هم چنین احتمال مذاکره دو جانبه هیات ایرانی و آمریکایی نیر برای روز سه‌شنبه وجود دارد.

عراقچی درباره احتمال ادامه مذاکرات برای روز چهارشنبه گفت که مذاکرات روز سه شنبه فشرده و سنگین است و تا شب ادامه دارد اما درباره ادامه مذاکرات برای روزهای بعد فردا شب تصمیم می‌گیریم که کار را ادامه دهیم یا برای تنفس به پایتخت‌ها باز گردیم. در عین حال همان طور که گفتم ما آمادگی داریم در عمان بمانیم و مذاکرات را ادامه دهیم.

معاون وزیر خارجه کشورمان درباره مذاکرات دو روز گذشته سه جانبه میان وزیران خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون، هماهنگ کننده ۱ + ۵ در مذاکرات با بیان این که مذاکرات این دو روز بسیار فشرده بود، اظهار کرد: چهار جلسه سه جانبه میان کری، اشتون و ظریف برگزار شد و حدود ۱۲ ساعت در مجموع به طول انجامید و هم‌چنین ساعت‌ها بحث‌های جانبی در سطح معاونان و کارشناسان انجام شد در کنار این‌ها جلسات داخلی هیات‌ها هم بود.

او ادامه داد: مذاکرات از ابعاد و پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است و بعد از ساعت‌ها نمی‌توان گفت پیشرفت کرده‌ایم یا پس‌رفت داشته‌ایم. بلکه مذاکرات در همه ابعادش ادامه دارد و هر مساله با ابعاد سیاسی فنی - حقوقی است بررسی می‌شود.

عراقچی گفت: موضوع کلیدی چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها بود که از چهار مسیر شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و دستورات اجرایی رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران اعمال شده است.

وی ادامه داد: هم‌چنین موضوع غنی‌سازی و ابعاد آن موضوع مذاکرات سه جانبه بود. این که غنی‌سازی در هر تاسیسات به چه شکل باشد و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده به چه شکل. هم‌چنین راکتور تحقیقاتی اراک و سایت فردو از دیگر مسایل مورد بحثبود که به طور فشرده بر روی آن‌ها گفت‌وگو شد و بحث‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

سید عباس عراقچی در ادامه با تاکید بر این که هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته است اظهار کرد: تفاوت این مذاکرات با چند دور مذاکرات قبل این است که در این مذاکرات اخیر بر روی راه‌حل‌ها متمرکز هستیم. الان مشکلات مشخص است و برای هر موضوع راه‌حل‌ها در حال بررسی و مذاکره هستند. ما در هیچ موضوعی به راه‌حل قطعی نرسیده‌ایم. البته پیشنهاد و ایده‌هایی وجود دارد اما کماکان ایرادات و نگرانی‌ها نسبت به آن‌ها برای دو طرف وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز