خبرگزاری کار ایران

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد:

ضرورت تصویب پروتکل ویژه برای درمان اعتیاد زنان باردار

کد خبر : ۲۲۱۹۳۱

در دوره بارداری زنان معتاد باید بین پزشک درمانگر اعتیاد و متخصص زنان ارتباط وجود داشته باشد به این معنی که پزشکی که فرد باردار جهت درمان اعتیاد به او مراجعه می‌کند، حتما باید با متخصص زنان در ارتباط باشد.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: وزارت بهداشت و دستگاههای متولی باید پروتکل ویژه‌ای را در خصوص زنان باردار تدوین کنند و پزشکانی که در حوزه درمان اعتیاد مشغول هستند را موظف به طی کردن دوره‌های آموزشی لازم در رابطه با زنان باردار کنند.

سعید صفاتیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با انواع اعتیاد زنان باردار گفت: برای بررسی این موضوع اساسا باید مواد را برای زنان باردار به دو دسته تقسیم کرد که شامل مواد مخدر و مواد روان گردان هستند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برای خانم‌های بارداری که مواد روان گردان مصرف می‌کنند، داروی خاصی جهت درمان وجود ندارد و در نتیجه این افراد در هنگام ترک دچار عوارضی مانند بی‌خوابی، ‌افسردگی و مقدار کمی توهم و بعضا نیز دچار عوارض گوارشی می‌شوند و ضربان قلبشان متغییر خواهد شد. اما از آنجا که داروی خاصی برای ترک به آن‌ها داده نمی‌شود درمان آن‌ها را حت‌تر صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اما خانم‌های بارداری که مواد مخدر مصرف می‌کنند، بسته به اینکه در چه ماهی از بارداری خود هستند، می‌توانند از قرص متادون استفاده کنند اما به جز آن از هیچ داروی دیگری در این دوره نباید استفاده کرد.

صفاتیان افزود: در این دوره حتما باید بین پزشک درمانگر اعتیاد و متخصص زنان ارتباط وجود داشته باشد به این معنی که پزشکی که فرد باردار جهت درمان اعتیاد به او مراجعه می‌کند، حتما باید با متخصص زنان در ارتباط باشد و در این دوره چنانچه جنین از نظر ضربان قلب و یا مسائل دیگر مشکلی نداشته باشد و وضعیت مادر نیز به خوبی مورد کنترل قرار گرفته باشد، داروی متادون برای ترک اعتیاد در این مواقع بهتر جواب خواهد داد.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه اطلاع رسانی در این حوزه بسیار کم است بسیاری از زنان بارداری که دچار اعتیاد هستندف عموما برای ترک اقدامی نمی‌کنند و تعداد معدودی از این افراد به دلیل ترس از سقط جنین و یا عوارضی که در هنگام ترک دچار آن می‌شوند از درمان خودداری می‌کنند اما چنانچه اطلاع رسانی درستی در مورد این موضوع صورت بگیردف مطمئنا حجم زیادی از زنانی که در هنگام حاملگی دچار اعتیاد هستند، برای درمان مراجعه خواهند کرد و تعداد کودکانی که معتاد به دنیا می‌آیند نیز کمتر خواهد شد.

وی یادآور شد: البته برای کودکانی که معتاد به دنیا می‌آیند، نیز شربتهایی به نام شربتهای پاراگوریت استفاده می‌شود و این کودکان با استفاده از این دارو می‌توانند با مراقبتهای ویژه‌ای که در بیمارستان‌ها از آن‌ها صورت می‌گیرد، درمان شوند.

صفاتیان گفت: در میان انواع مواد مخدر که فرد می‌تواند در دروان حاملگی راحت‌تر موفق به ترک آن‌ها شود در درجه اول حشیش و بعد از آن تریاک است اما ترک مواد مخدری مانند هروئین به خصوص هروئینی که به صورت تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار سخت است و خانمهای بارداری که به این نوع مواد مخدر اعتیاد دارند، حتما هنگام مراجعه به مراکز درمانی باید از طریق خانواده یا یکی از نزدیکان خود به طور مداوم مورد مراقبت قرار بگیرند و باید توجه داشت که طول درمان این نوع معتادان کوتاه مدت نخواهد بود.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت ایجاد ارتباط بین مراکز درمان اعتیاد و پزشک متخصصی که زنان باردار معتاد تحت نظر آن‌ها قرار دارند افزود: اگر این ارتباط وجود نداشته باشد به دلیل اینکه پزشکی که کار درمان اعتیاد را انجام می‌دهد در حوزه زنان و زایمان تخصصی ندارد، نمی‌تواند ریسک پذیرش این زنان را به دلیل مشکلاتی که ممکن است در طول دوران بارداری متوجه مادر یا جنین می‌شود، بپذیرد.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که باید پروتکل‌هایی برای حل این موارد تصویب شود و براین اساس وزارت بهداشت و دستگاههای متولی باید پروتکل ویژه‌ای را در این خصوص تدوین کنند و پزشکانی که در حوزه درمان اعتیاد مشغول هستند را موظف کنند تا دوره‌های آموزشی لازم را در رابطه با زنان باردار معتاد طی کنند و یا اینکه مراکزی را به صورت جداگانه طراحی کنند، تا خانمهای باردار بتوانند برای ترک اعتیاد و زایمانشان به آنجا مراجعه کنند.

تاکید کرد: وزارت بهداشت و دستگاههای متولی باید پروتکل ویژه‌ای را در خصوص زنان باردار تدوین کنند و پزشکانی که در حوزه درمان اعتیاد مشغول هستند را موظف به طی کردن دوره‌های آموزشی لازم در رابطه با زنان باردار کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز