خبرگزاری کار ایران

این بار علیه رانندگان فراورده‌های نفتی:

صدور یک بخشنامه غیر قانونی جدید توسط تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۸۳۶

«طی بخشنامه‌ای که سازمان تامین اجتماعی به شرکت نفت ابلاغ کرده است ۵ درصد از کل کارکرد راننده‌های فراورده‌های نفتی از سوی کارفرما، به تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.»

طی بخشنامه‌ای که سازمان تامین اجتماعی به شرکت نفت ابلاغ کرده است ۵ درصد از کل کارکرد راننده‌های فراورده‌های نفتی از سوی کارفرما، به تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد. یک فعال صنفی در این‌باره به ایلنا گفت: این بخشنامه با استناد به ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی صادر شده در حالیکه رانندگان ما در بحثبیمه‌ای به اندازه «خویش فرما» حق بیمه می‌پردازند و تامین اجتماعی در این خصوص مرتکب تخلف شده است.

ماده ۳۸ چه می‌گوید

براساس ماده سی و هشت قانون تامین اجتماعی «در مواردی‌ که‌ انجام‌ کار به‌ طور مقاطعه‌ به‌ اشخاص‌ حقیقی‌ یا حقوقی‌ واگذار می‌شود کارفرما باید در قراردادی‌ که‌ منعقد می‌کند مقاطعه‌ کار را متعهد نماید که‌ کارکنان‌ خود و همچنین‌ کارکنان‌ مقاطعه‌کاران‌ فرعی‌ را نزد سازمان‌ بیمه‌ نماید و کل‌ حق‌ بیمه‌ را به‌ ترتیب‌ مقرر در ماده‌ ۲۸ این‌ قانون‌ بپردازد. بر این اساس پرداخت‌ پنج‌ درصد بهای‌ کل‌ کار مقاطعه‌ کار از طرف‌ کارفرما موکول‌ به‌ ارائه‌ مفاصاحساب‌ از طرف‌ سازمان‌ خواهد بود.»

ابلاغ این بخش نامه در حالیست که رانندگان حمل و نقل فراورده‌های نفتی تمام حق بیمه را خود می‌پردازند.

یکی از رانندگان با اشاره به اینکه با این ۵ درصد در ‌‌نهایت مبالغ سنگین از رانندگان کسر می‌شود گفت: این ۵ درصد توسط کارفرما که شرکت‌های نفتی هستند بلوکه شده در حالیکه رانندگان ما خودشان بیمه هستند و ماهیانه نزدیک به ۱۲۰ هزارتومان حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند.

این فعال کارگری در ارتباط با پیگیری‌های انجام شده توسط صنوف مختلف رانندگان فراورده‌های نفتی در سراسر کشور به ایلنا گفت: اوایل مهرماه بود که به دلیل اعتراضات صنفی وقفه‌ای در سوخت رسانی انجام شد. از زمان ابلاغ بخشنامه هم نماینده‌های کارگری چند بار به تهران مراجعه کرده‌اند و چندین بار با تامین اجتماعی در این رابطه جلسه گذاشته‌اند اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

در همین رابطه خادمی‌زاده رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان حمل و نقل، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از صدور چنین بخشنامه‌ای به استناد ماده ۳۸، آن را غیرقابل قبول دانست و گفت در صورتیکه چنین بخشنامه‌ای ابلاغ شده باشد قطعا هنوز اجرایی نشده است. این مقام صنفی وعده داد ظرف یک هفته زوایای موضوع روشن شود.

کارگرانی که از حداقل حمایت‌های بیمه‌ای برخوردارند

این فعال صنفی ضمن تاکید بر اینکه رانندگان جاده‌ای باید در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرند به مشکلات عدیدهٔ رانندگان فراورده‌های نفتی در بحثبیمه، حقوق و مزایا و بیمهٔ بازنشستگی اشاره کرد و گفت: ما از حداقل حقوق و مزایا به خصوص در بحثبیمهٔ بازنشستگی برخورداریم به نحوی که بعد از ۳۰ تا ۳۵ سال کار تنها ۶۵۰هزار تومان به عنوان مقرری تامین اجتماعی به ما پرداخت می‌شود که به هیچ وجه منصفانه نیست. وی به شرایط پرمخاطره کار برای رانندگان حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: راننده‌ای که ۲۴ تن بار را مثلا از بندرعباس به تبریز جابه جا می‌کند در ازای حجم سنگین کاری که انجام می‌دهد و خطراتی که متحمل می‌شود باید از حمایت‌های بیمه‌ای خاصی برخوردار باشد. این امر به خصوص درارتباط با رانندگان فراورده‌های نفتی حساستر است. راننده‌های فراورده‌های نفتی به دلیل تماس با مواد شیمیایی و فراورده‌های حاصل از ان در خطر ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی و تنفسی قرار دارند که متاسفانه در برخی از موارد دردسرهای زیادی رابرای این افراد و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز