خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در دیدار نوری المالکی:

ایران مسائل عراق را از نزدیک دنبال می‌کند / برای مقابله با تروریسم نیازمند به کارگیری شیوه‌ای همه‌جانبه هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۷۶۱

خوشبختانه دولت و ملت عراق با حکمت و درایت از فروافتادن در دام طایفه‌گری پرهیز کرده‌ و باورمان این است که نیروهای نظامی و مردمی عراق از توانمندی کافی برای مقابله با تروریست‌ها برخوردار هستند.

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران و معاون رییس‌جمهور عراق بر لزوم افزایش هماهنگی و توسعه همکاری‌های تهران بغداد برای مقابله با دشمنان و توطئه آنان در منطقه تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در دیدار نوری المالکی معاون رییس جمهور عراق، با تجلیل از عملکرد مثبت و سازنده وی در دوران نخست‌وزیری در عرصه روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، اقدام نوری المالکی برای انتقال مسئولیت و تشکیل دولت جدید عراق را اقدامی حکیمانه و مثبت خواند و افزود: با وجود استحقاق قانونی برای تصدی سمت نخست وزیری، این اقدام حکیمانه توانست مسائل عراق را به خوبی مدیریت کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش دارد که رفتاری مسئولانه و در جهت منافع مردم عراق در این کشور داشته باشد، اظهار داشت: ایران از ابتدای بحران داعش خود را در کنار مردم عراق احساس کرد و سعی نمود عملکردی داشته باشد که مورد رضایت مردم این کشور باشد.

معاون اول رییس جمهور افزود: رویکرد جمهوری اسلامی ایران برای نزدیک سازی دیدگاه جریان‌های مختلف سیاسی در عراق، در حقیقت تلاش برای عمل در جهت مصلحت ملت عراق بوده است.

جهانگیری آرامش و هماهنگی موجود در مسائل سیاسی عراق را به عنوان یک نقطه قوت برای دولت و ملت عراق یاد کرد و گفت: امیدوارم با درایتی که در شخصیت‌های عراقی وجود دارد، مشکلات این کشور هرچه زودتر برطرف شود.

وی با تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی عراق در سایه وحدت ملی خاطرنشان کرد: وحدت ملی عراق از مسائل مهمی است که دشمنان چشم طمع به آن دوخته‌اند که باید با جدیت از آن حفاظت و حراست شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: خوشبختانه دولت و ملت عراق با حکمت و درایت از فروافتادن در دام طایفه‌گری پرهیز کرده‌ و باورمان این است که نیروهای نظامی و مردمی عراق از توانمندی کافی برای مقابله با تروریست‌ها برخوردار هستند.

جهانگیری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مسائل عراق را از نزدیک دنبال می‌کند و ثبات و امنیت عراق را به مثابه امنیت خود تلقی کرده و خود را در شرایط سخت کنونی در کنار دولت و ملت عراق می‌بیند.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم که امنیت و ثبات دسته جمعی در منطقه صرفاً از طریق همکاریهای مشترک منطقه‌ای حاصل خواهد شد.

جهانگیری در ادامه این دیدار با اشاره به مصوبه سازمان ملل متحد برای جلوگیری از کمک‌رسانی به گروه تروریستی داعش افزود: متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی برای ممانعت از ارائه کمک‌های مالی به این گروه تروریستی مشاهده نکرده‌ایم.

معاون اول رییس جمهور با ابراز تاسف از پیشروی تروریست ها در کشور سوریه خاطرنشان کرد: متاسفانه تروریست‌ها سوریه را به یک جولانگاه برای خود تبدیل کرده‌اند که باید با همکاری کشورهای منطقه ریشه های این پدیده شوم را بخشکانیم.

وی همچنین با اشاره به ائتلاف بین‌المللی ایجاد شده برای مقابله با داعش تصریح کرد: این ائتلاف بیشتر به یک اقدام نمایشی شباهت دارد و امکان دارد در پشت پرده مسائل دیگری وجود داشته باشد که باید مراقبت کنیم تا دشمنان نتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه مبارزه با تروریسم تنها از طریق نظامی میسر نیست گفت: برای مقابله با تروریسم نیازمند به کارگیری شیوه‌ای همه‌جانبه هستیم و در این زمینه صداقت و شفافیت از ضرورت‌های موجود برای مبارزه با تروریسم محسوب می‌شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به سفر اخیر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به ایران و مذاکرات صورت گرفته در خصوص توسعه همکاری‌های دو کشور تاکید کرد: ایران آمادگی دارد توانمندی‌های خود را در همه زمینه ‌ها در اختیار ملت عراق قرار دهد.

جهانگیری ادامه داد: روابط تهران بغداد نیازمند برنامه جامعی برای ترسیم افق بلندمدت روابط آینده دو کشور است و لازم است نقشه راهی برای توسعه همکاریهای ایران و عراق تدوین کنیم.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها به طور کامل خود را در کنار ملت عراق می‌داند و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار نخست وزیر عراق بر این موضوع تاکید داشتند که جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی در حد توان به ملت عراق دریغ نخواهد کرد.

معاون رییس جمهور عراق نیز در این دیدار وضعیت فعلی منطقه را وضعیتی بسیار حساس ارزیابی کرد و گفت: امروز نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر برای پیشگیری از بروز خطرات بزرگ هستیم.

نوری المالکی با تاکید بر لزوم تفاهم بیشتر میان کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم افزود: کشورهای منطقه می‌توانند با همفکری بیشتر و استفاده از تجربیات یکدیگر، نیرویی بازدارنده در مقابل پیش‌روی داعش و گروههای تروریستی باشند.

وی با اشاره به شکل‌گیری تدریجی گروه‌های تروریستی در عراق گفت: داعش در یک سال گذشته با جمع‌آوری سلاح و آموزش به نیروهای خود مدعی بود که منافع و اهداف مشروعی را دنبال می‌کند که این یک دروغ بود و هدف اصلی آنها اقدامات مسلحانه با حمایت کشورهای عربی و غیر عربی برای فروپاشی عراق بود.

نوری المالکی همچنین به ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش اشاره کرد و افزود: طیف کشورهای شرکت‌کننده در این ائتلاف نشان‌دهنده این است که طرحی خطرناک را برای منطقه درنظر گرفته‌اند و با سرعتی که این ائتلاف نیروهای خود در منطقه مستقر کرده باید مراقب باشیم و اهداف موجود در پشت این جریان را شناسایی کنیم.

معاون رییس جمهور عراق ادامه داد: البته یکی از ثمرات گسترش گروهک تروریستی داعش در عراق این بود که اختلافات میان شیعه و سنی و همچنین طایفه‌گری در این کشور کاهش یافت و امروز بیش از هر زمان دیگری اتحاد میان اقوام و گروه‌های مختلف مردمی ایجاد شده چراکه همه به خوبی فهمیده‌اند که گروه تروریستی داعش علیه همه آنها و علیه شیعه و سنی اقدام می‌کند.

وی روابط تهران بغداد را روابطی دیرینه و تاریخی توصیف کرد و گفت: سیاست‌های گذشته در عراق و همچنین جنگ ظالمانه که حزب بعثبر ایران تحمیل کرد موانع و دیوارهایی پیش روی روابط دو کشور قرار داده بود اما خوشبختانه امروز مناسبات دو کشور در سطح مردم و در سطح دولتها به یک ضرورت تبدیل شده و هیچ کس نسبت به گسترش این روابط معترض نیست.

معاون رییس جمهور عراق با تاکید بر وجود فرصت‌های فراوان پیش روی توسعه روابط دو کشور گفت: تهران و بغداد گام‌های فراوانی در جهت گسترش روابط برداشته‌اند و هنوز زمینه‌های زیادی برای ارتقاء سطح روابط در زمینه اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی میان دوکشور وجود دارد.

وی همچنین با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت عراق، از پشتیبانی و کمک ایران به ملت عراق در حملات تاریک و ظلمانی داعش تقدیر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز