خبرگزاری کار ایران

موافقان طرح گسترش اختیارات وزیر دادگستری:

وزیر دادگستری نسبت به نمایندگان پاسخگو نیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۳۶۱

‌بر اساس اصل ۱۶۰ قانون اساسی وزیر دادگستری مسئول برقراری روابط سه قوه است که در این طرح نیز به آن اشاره شده و چون نمایندگان حق رسیدگی به همه امور کشور را دارند، نمی‌توانند در مورد مسائل در قوه قضائیه در خصوص ابعاد مالی و اداری دارد، ‌بدون پاسخ باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: وزیر دادگستری از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد، در مقابل قوه قضائیه به قوه مجریه پاسخگویی دارد ولی نسبت به نمایندگان مردم پاسخگو نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا حسینعلی حاجی دلیگانی در صحن علنی مجلس و در موافقت با دو فوریت طرح نحوه اجرای قسمتی از اصل ۱۶۰ قانون اساسی گفت: یکی از نکات مهمی که مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلان ابلاغ کردند، کارآمد شدن بیشتر قوه قضائیه و استفاده از ظرفیت وزارت دادگستری بود و موادی از این طرح دو فوریتی نشان می‌دهد که وزیر دادگستری را در قبال کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضائیه با سایر قوا و وظایف قانونی خود مسئول می‌کند تا او نیز مانند سایر وزرا در برابر مجلس پاسخگوباشد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس این طرح وزیر دادگستری موظف است مطابق آیین نامه داخلی مجلس مانند سایر وزرا به سوالات نمایندگان در مورد مسائل مربوط به قوه قضائیه، پس از کسب اطلاع و با رعایت استقلال قضات پاسخ دهد.

وی با اشاره به ماده ۵ این طرح توضیح داد: مسئولان واحدهای مختلف قوه قضائیه موظفند به منظور پاسخگویی وزیر دادگستری به مجلس شورای اسلامی و اجرای مسئولیت‌های مندرج در این قانون، اطلاعات و مدارک لازم را در اختیار وزیر قرار دهند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: وزیر دادگستری از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد ولی به تنها قوه‌ای که پاسخگو نیست، قوه مقننه است در حالی که در مقابل قوه قضائیه به قوه مجریه پاسخگویی دارد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: ‌بر اساس اصل ۱۶۰ قانون اساسی وزیر دادگستری مسئول برقراری روابط سه قوه است که در این طرح نیز به آن اشاره شده و چون نمایندگان حق رسیدگی به همه امور کشور را دارند، نمی‌توانند در مورد مسائل در قوه قضائیه در خصوص ابعاد مالی و اداری دارد، ‌بدون پاسخ باشند.

این نماینده مجلس افزود: در این طرح ضمن آنکه اختیار لازم به وزیر دادگستری داده شده، ‌پاسخگویی وزیر را نیز پیش بینی کرده است زیرا اگر نمایندگان نتوانند به وزیر دادگستری تذکر دهند یا از او سوال کننده چطور می‌خواهند پاسخگوی مردم باشند و اگر قرار است او به مجلس پاسخگو نباشد، چرا وزیر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز