خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه در بدو ورود به عمان؛

پیشنهادات راه حل مطرح شده اما الزاما راه مشخصی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۱۹۶

برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح آمیز است. امیدوارم برای حل و فصل این موضوع کشورهای ۱ + ۵ بهترین انتخابشان رسیدن به راه حلی برمبنای مذاکره باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تحریم‌ها قسمتی از راه حل نیست، بلکه قسمتی از مشکلی است که هیچ وقت کمکی به حل موضوع نکرده است.

به گزارش ایلنا؛ محمد جواد ظریف در بدو ورود به فرودگاه مسقط درگفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: با توجه به توافقی که در ژنو کردیم مهمترین موضوع حل نشده پذیرفتن این واقعیت از سوی کشورهای غربی است که تحریم ها قسمتی از راه حل نیست بلکه قسمتی از مشکلی است که هیچ‌وقت کمکی به حل موضوع نکرده است.

وی دومین مساله را حجم غنی سازی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برنامه صلح آمیز هسته‌ای داشته و بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری سلاح هسته ای و کشتارجمعی از منظر اعتقادی و دکترین دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد.

ظریف رسیدن به راه حل در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران را امکان پذیر دانست و گفت: چنانچه طرف های غربی بتوانند اطمینان حاصل کنند که هدف ما صلح آمیز است و اغراض سیاسی نداشته باشند اکنون زمان خوبی است تا چارچوب توافق مشخص شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص چگونگی ادامه فعالیت تاسیسات نطنز، فردو و اراک از نظر فنی گفت: تمامی این مسایل به لحاظ فنی راه حل های خوبی دارد و آنچه که باعثشده تاکنون مورد توافق طرف مقابل قرار نگیرد بیشتر ملاحظات سیاسی بوده و امیدواریم با توجه به وجود همه روش های فنی به راه حل مناسبی دست یابیم.

ظریف که برای گفت‌وگوهای سه جانبه هسته ای با همتای آمریکایی خود و کاترین اشتون هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای و همچنین مذاکره با کشورهای ۱ + ۵ وارد مسقط پایتخت پادشاهی عمان شد در فرودگاه مسقط مورد استقبال یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان قرار گرفت.

قرار است روزهای یکشنبه و دوشنبه، مذاکرات سه جانبه و پس از آن روز سه شنبه گفتگوهای ایران و کشورهای ۱ + ۵ در هتل البوستان مسقط آغاز شود.

وزیر امور خارجه کشورمان را در این دوره از مذاکرات سیدعباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل، مرضیه افخم سخنگو، سیدمحمد علی حسینی مشاور وزیر و همچنین پژمان رحیمیان، محمد امیری و داود محمد نیا همراهی می کنند.

حجم غنی‌سازی و لغو تحریمها مهمترین موارد اختلاف

وزیر امور خارجه گفت: موضوعات اساسی مورد اختلاف بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱ + ۵ حجم برنامه غنی سازی و نحوه برداشتن تحریم‌هاست.

محمد جواد طریف همچنین در مصاحبه با خبرنگاران همراه خود در هواپیما گفت: برخی پیشنهادات برای رسیدن به راه حل مطرح شده است اما الزاما راه حل مشخصی وجود ندارد.

ظریف با اشاره به اینکه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح آمیز است گفت امیدوارم برای حل و فصل این موضوع کشورهای ۱ + ۵ بهترین انتخابشان رسیدن به راه حلی برمبنای مذاکره باشد.

ظریف افزود: هنوز فاصله بین دیدگاه‌های طرفین در مورد موضوعات اساسی قابل توجه است و از مذاکرات نیویورک به بعد نگاه کردن به راه حل ها را بجای تمرکز بر اختلافات انتخاب کردیم.

وی در خصوص انتخاب عمان به عنوان میزبان مذاکرات گفت: با توجه به اینکه عمان نقش قابل توجهی در شروع روند مذاکرات داشته است امیدواریم با حضور در مسقط بتوانیم از تلاش هایی که دولت عمان در این زمینه کرده قدردانی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز