خبرگزاری کار ایران

علی جنتی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات:

لایحه سازمان صنفی رسانه به مجلس ارائه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۰۶۷

دخالت دولت در امور رسانه‌ها مغایر امنیت پایدار سیاسی و فرهنگی‌ست. دولت دوست دارد امور نظارتی را با رعایت حقوق مشخص به صنوف مطبوعاتی و رسانه‌ای واگذار کند. به همین دلیل سازمان صنفی رسانه را در قالب لایحه به مجلس می‌برد.

بیستمین نمایشگاه مطبوعات؛ امروز(۱۷ آبان) با خبر علی جنتی از ارایه لایحه سازمان نظام صنفی به مجلس در آینده نزدیک آغاز شد. این لایحه درحالی به مجلس می‌رود که بسیاری از اساتید و کارشناسان مطبوعات با آن مخالفند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به شعار نمایشگاه گفت: «آزادی مسئولانه» شعار هوشمندانه‌ای است که نشان می‌دهد ما آزادی را در چارچوب قوانین و عرف رایج تعریف می‌کنیم.

وی ادامه داد: آزاده بودن یعنی با حقیقت بودن و از حقیقت صرف‌نظر نکردن و رسانه آزاد؛ دستاویز هیچ جناحی نیست.

جنتی با اشاره به اینکه امروز رسانه‌های ما؛ آزادی مسئولانه را مطرح می‌کنند و یکی از نشانه‌های آن پایبندی به قانون است؛ گفت: آزادی انتشار اخبار و اطلاعات با رعایت چارچوب عرفی و اخلاقی و پرهیز از دروغ و شایعه‌سازی و کوچک‌نمایی یا بزرگ‌نمایی مسائل؛ ازجمله کارهای درست رسانه‌ها باید باشد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه دولت و نظام به آزادی رسانه در چارچوب قانون اعتقاد دارد؛ گفت: دولت یازدهم تلاش دارد تا به این اصل جامه‌ی عمل بپوشاند و رسانه‌ها نیز به دنبال افزایش این فضای آزاد هستند. رسانه‌ها نماینده‌ی افکار عمومی هستند و خود را به نمایندگی از افکار عمومی پرسشگر می‌دانند و از دولت سوال می‌کنند و دولت نیز خود را پاسخگو می‌داند.

وی ادامه داد: وضعیت اینگونه نیست که رسانه‌ها به هیچ فردی و حتی خودشان نیز پاسخگو نباشند. رسانه نباید خود را در حد پیاده نظام یک جریان سیاسی خاص تنزل بدهد. به همین دلیل امروز ما نیازمند این هستیم که به یک میثاق شفاف در حوزه رسانه‌ها برسیم.

وی ادامه داد: تدوین ساز و کار و ضوابط شفاف می‌تواند جامعه رسانه‌ای را به سمتی ببرد که خودش؛ خودش را پالایش کند و تدوین یک سلسله ضوابط اخلاقی می‌تواند رابطه مسئولان و مطبوعات و مدیران کشور را بهبود ببخشد.

جنتی گفت: دخالت دولت در امور رسانه‌ها مغایر امنیت پایدار سیاسی و فرهنگی است و دولت دوست دارد امور نظارتی را با رعایت حقوق مشخص به صنوف مطبوعاتی و رسانه‌ای واگذار کند. به همین دلیل دولت می‌خواهد سازمان صنفی رسانه را در قالب لایحه و قانون به مجلس ببرد تا بخشی از مشکلات حل شود.

وی با اشاره به اینکه گمشده‌ی امروز ما اخلاق حرفه‌ای است؛ گفت: دولت خودش نباید رسانه‌داری کند و اگر امروز بخش‌هایی از دولت رسانه دارند باید آن را به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی با تاکید بر حق دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باید اجرایی شود. آیین‌نامه این قانون تدوین شده و در دستور کار دولت است و ظرف یک هفته آینده در دولت تصویب می‌شود.

حسین انتظامی(معاون مطبوعاتی) نیز طی سخنانی گفت: امسال در نمایشگاه مطبوعات ۵۶۰ غرفه از رسانه‌ها و کسب و کارهای مرتبط تشکیل شده که آمار خوبی است. همچنین بخش چاپ و توزیع و فناوری اطلاعات در نمایشگاه حضور دارد.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی رسانه‌ها گفت: امسال در نمایشگاه مطبوعات به جز روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها؛ بقیه رسانه‌ها به ۹ گروه تقسیم‌بندی شده‌اند و غرفه‌های خود را تحویل گرفتند.

انتظامی بر کاهش تصدی‌گری دولت در برگزاری نمایشگاه و جشنواره مطبوعات تاکید کرد و افزود: به دنبال آن هستیم که در سال‌های آینده جشنواره و نمایشگاه مطبوعات به تشکل‌های صنفی مطبوعات و رسانه‌ها واگذار شود و دولت فقط به بحثحاکمیتی و نظارتی خود توجه کند.

وی با اشاره به شعار نمایشگاه امسال مطبوعات گفت: «آزادی مسئولانه» نشان می‌دهد که رسانه‌ها مسئولانه به حوزه آزادی نگاه می‌کنند و آن را سرلوحه کارشان قرار می‌دهند.

بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی تا ۲۳ آبان ماه از ساعت ۹ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی(ره) شهر تهران برپاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز