خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییراحزاب تاثیر چندانی در موضع آمریکا نسبت به ایران ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۶۹۹

در دولت اوباما بین دموکرات‌ها و رژیم صهیونیستی فاصله‌ای به وجود امده است که ایران باید از فاصله ایجاد شده برای حل مسئله و به نتیجه رسیدن مطلوب مذاکرات استفاده کند.

یک کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: مذاکرات با ایران برای آمریکا از موضوعات ویژه و در آن بحثاجماعی داخلی مطرح است، بنابراین با تغییر احزاب و پیشرفت یک حزب نسبت به حزب دیگر تاثیر چندانی در موضع آمریکا نسبت به این ایران و مذاکرات را شاهد نخواهیم بود.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پیروزی حزب جمهوری‌خواه در سنا و کنکره آمریکا و تاثیر‌‌ آن در سیاست خارجی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران و روند مذاکرات گفت: این تغییرات با توجه به شرایط ماه‌های متوالی در آمریکا قابل پیش‌بینی و انتظار بود.

وی ادامه داد: از لحاظ عمومی آمریکا نقش بسیار وپژه در این دوره از مذاکرات ایران و ۱ + ۵ دارد نقشی که می‌توانیم تاثیر آن را گاهی به صورت سرعت بخشی به مذاکرات و گاهی به صورت کند بخشی به آن مشاده کرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات با ایران برای آمریکا از موضوعات ویژه است، تصریح کرد: در این موضوع برای ایالات متحده آمریکا بحثاجماعی داخلی مطرح است که باید نظر هر دو حزب در آن مدنظر قرار گیرد، بنابراین با تغییر احزاب و پیشرفت یک حزب نسبت به حزب دیگر تاثیر چندانی در موضع آمریکا نسبت به این ایران و مذاکرات را شاهد نخواهیم بود.

زنگنه درباره انتقادات جمهوری‌خواهان به روند مذکرات با ایران خاطرنشان کرد: به هرحال این نوع انتقادات در ایام نزدیک به انتخابات و رقابت‌های حزبی طبیعی است، اما دولت اوباما باید از فرصت پیش آمده برای ثبیت یک نقطه عطف در سیاست خارجی دولت خود استفاده و آن را در موعد مقرر به پایان برساند.

این دیپلمات ارشد سابق کشورمان افزود: ما باید بدانیم هرچند این دو حزب درسیاست‌های کلی در مواجهه با ایران دارای تفاوت‌های نیستند، اما در چگونگی پیگیری سیاست‌ها و روش‌ها متفاوت عمل می‌کنند. ما شاهد بودیم که سیاست‌های دموکرات‌ها همیشه با اعمال فشارهای تحریمی و نرم همراه بوده و در مقابل جمهوری‌خواهان بیشتر به سیاست‌های خشن تمایل داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در سیاست خارجی آمریکا همیشه موضوعات اساسی مورد اجماع است و سیاست‌های کلان به صورت اجماعی پیش می‌رود، تاکید کرد: هرچند در تاکتیک و روش تفاوت‌های مشاده می‌شود که در مورد مواجهه با ایران طیفی از روش‌های نرم، تحریمی تا سیاست‌های خشن نظامی را دربرمی‌گیرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط پیش آمده چشم‌انداز مذاکرات را چطور ارزیابی می‌کنید، ابراز داشت: این مسئله معادله‌ای چند وجهی است که یک وجه مهم آن برای آمریکای‌ها راضی کردن رژیم صهیونیستی است. اما در دولت اوباما بین دموکرات‌ها و رژیم صهیونیستی فاصله‌ای به وجود آمده است که ایران باید از فاصله ایجاد شده برای حل مسئله و به نتیجه رسیدن مطلوب مذاکرات استفاده کند.

زنگنه اضافه کرد: در این معادله‌ای چند وجهی یکی از اهداف امریکا جلوگیری از شکل‌گیری نیروهای خارج از نظم بین‌الملل تعریف شده غرب است. یکی از اصول داخلی که از اهمیت ویژه برای ما برخوردار است این موضوع است که ما باید بتوانیم در داخل کشور در راستای مذاکرات بر مبنای صحبت‌های رهبری به اجماع اساسی و ملی در این رابطه دست یابیم.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که این تحولات داخلی چه تاثیری می‌تواند بر نوع سیاست‌های اروپا در عرصه جهانی و به ویژه پرونده هسته‌ای ایران داشته باشد؟ بیان کرد: تجربه نشان داده است این نوع ترکیب داخلی آمریکا همیشه شرایطی را برای نقش فعال‌تر اروپا در عرصه جهانی به ویژه مسائل خاورمیانه محیا می‌کند، بنابراین باید منتظر باشم اروپا نسبت به گذشته مذاکرات، نقش برجسته‌تری در آن ایفا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز