خبرگزاری کار ایران

وزیر مشاور دفتر امور خارجی انگلستان؛

فرصت مناسبی جهت حل پرونده هسته ای ایران پیش آمده است

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۶۳۸

توبیاس ال وود وزیر مشاور دفتر امور خارجی و مشترک المنافع انگلیس در امورخاورمیانه روز پنجشنبه در مجلس عوام این کشور گفت: ما در یک فرصت تاریخی برای حل مساله هسته ای ایران و ایجاد یک رابطه سازنده تر میان تهران با جامعه بین الملل، قرار داریم.

معاون وزیر امور خارجه بریتانیا تصریح کرد: من به تعهد و تخصص مذاکره کنندگان هسته ای، هم ایرانی و همه گروه پنج به علاوه یک، ادای احترام می کنم که بدون آنان ما نمی توانستیم به چنین پیشرفت غیرمنتظره ای تا این زمان دست یابیم اگرچه هنوز راه زیادی در پیش رو داریم.

به گزارش ایلنا؛ توبیاس الوود با اشاره به مذاکرات آتی هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک در کشور عمان، گفت: ایران نیاز دارد که این مساله را به رسمیت بشناسد که لازم است گام های معنی داری را در برنامه های هسته ای اش از جمله کاهش ظرفیت غنی سازی به منظور کاهش قابل ملاحظه تحریم ها، به عقب بردارد.

الوود با بیان اینکه دولت ایران این مساله را که توافق هسته ای در جهت منافع این کشور است را به رسمیت شناخته است، گفت: به همین دلیل است که ما به رغم خیلی از چالش ها، مذاکرات هسته ای را در سال های گذشته به صورت حرفه ای و با حسن نیت دنبال کرده ایم.

معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه افزود: من خیلی امیدوارم که بزودی قادر باشیم بگویم که مذاکرات هسته ای با ایران موفقت آمیز بوده است.

وی اضافه کرد: ما همچنان متعهد به رسیدن به یک توافق هسته ای جامع هستیم اما این نیز درست است که نباید توافقی بد با ایران داشته باشیم که هیچ وقت نتوانیم به آن عمل کنیم.

الوود با اشاره به اهمیت حل وفصل مساله هسته ای ایران برای تمامی طرف ها، گفت: حل این مساله می تواند ضمن ایجاد فرصت هایی برای توسعه روابط ایران با سایر کشورهای جهان، دربرگیرنده منافع زیادی برای امنیت و آینده منطقه خاورمیانه باشد و انگلیس در کنار جامعه بین الملل، به تلاش های خلاقانه اش برای کمک به رسیدن به این حل وفصل ادامه می دهد.

نقش ایران در منطقه حیاتی است

الوود همچنین اضافه کرد: ایران نقش مهمی را درمنطقه خاورمیانه که برای منافع انگلیس نیز حیاتی است، بازی می کند و این مهم است که که ما دارای روابط با ایران باشیم.

وی اضافه کرد: این روابط اجازه می دهد که ما درباره مسایلی که مرتبط و منطبق با منافع ماست و نیز در زمینه های که دارای اختلاف نظر هستیم از جمله حمایت تهران از رژیم بشار اسد و حقوق بشر گفت وگو کنیم.

توبیاس الوود با اشاره به چالش های کنونی در منطقه خاورمیانه و نقش مهم ایران در حل این چالش ها، گفت: این یک واقعیت است که ایران منافعی در افزایش تنش های قومی در منطقه و بدتر شدن این تنش ها ندارد و همه ما مواجه با تهدیدات گروه های افراطی از جمله تهدیدات گروه داعش هستیم.

وی با بیان اینکه ایران یک بازیگر مهم منطقه خاورمیانه است، افزود: ما و ایران درحال حاضر مواجه با نیروهای افراطی از جمله داعش، در کل منطقه هستیم و این نیروها تهدیدی برای ثبات منطقه و نیز امنیت انگلیس بشمار می روند.

الوود اضافه کرد: امیدواریم که ایران در این زمان وارد یک همکاری سازنده با جامعه بین الملل در مواجهه با این تهدیدات مشترک شود.

وی گفت: ما ازحمایت های ایران از دولت جدید عراق و نیز تلاش های آن برای ایجاد یک دولت فراگیر برای تمامی عراقی ها استقبال می کنیم و نیاز است که شاهد این حرکت مشابه تهران، در مورد سوریه باشیم.

وی اضافه کرد: البته ما با برخی از سیاست های منطقه ای ایران از جمله حمایت از دولت بشار اسد و حمایت از گروه های شبه نظامی در منطقه بشدت مخالف هستیم.

معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه اضافه کرد: به هر حال ما علاقه مند هستیم که ایران در خاورمیانه ازجمله در تلاش های جامعه بین الملل برای مقابله با تهدیدات داعش و حل مسالمت آمیز بحران سوریه نقش سازنده تری را ایفا کند.

وی با اشاره به وجود برخی بدبینی ها در منطقه درخصوص نیت های ایران گفت: پیشرفت واقعی دراین خصوص نیازمند تغییر در رفتار ایران است و تغییر ناب نیازمند تحول در ماهیت روابط تهران با همسایگانش و جهان است و حل فصل مساله هسته ای این کشور دراین میان یک مساله کلیدی شمرده می شود.

تاریخ پرافتخار ایران را نبایستی فراموش کرد

معاون وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین در سخنانش با بیان اینکه نبایستی تاریخ ایران را فراموش کنیم، گفت: همانطور که جک استراو اشاره داشت، ایران قدرت مهم منطقه ای و برخوردار ازغرور و فرهنگی کهن است.

توبیاس الوود اضافه کرد: ایران به مدت بیش از ۳ هزار سال یک قدرت مهم منطقه ای بوده و ریشه های تاریخی آن به زمان تولد تمدن بشری باز می گردد.

وی با اشاره به آثار تاریخی ایران گفت: ایران در پیدایش میراثبشری نقش داشته و فرهنگی پارسی بر تمدن غرب و غنی تر کردن آن نقش ایفا کرده است.

بازگشایی سفارتخانه ها

وی همچنین درباره بازگشایی سفارتخانه های انگلیس وایران، گفت: در ماه ژوئن گذشته درمجلس عوام گفتم که قصد مان بازگشایی سفارت در تهران است و از آن زمان بشدت با مقامات ایرانی درگیر بر روی مسایل عملیاتی هستیم.

الوود تصریح کرد: ما خواهان این هستیم که شاهد فعالیت های سفارتخانه های انگلیس و ایران در هر دو پایتخت(تهران و لندن) باشیم اما این به معنای آن نیست که ما به طور ناگهانی بر روی تمامی چیزها توافق کنیم و بهتر است این اقدام بعد از حل مسایل چالشی صورت بگیرد.

توبیاس ال وود در همین حال تاکید کرد: سفارتخانه ها یک عامل حیاتی و مهم در ایجاد ارتباط میان مردم دو کشور ایران و انگلیس شمرده می شوند.

وی افزود: به هر حال بایستی قبل از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، نخست مساله پرداخت خسارت های وارده ناشی از حمله افراد معترض به سفارت در نوامبر ۲۰۱۱ میلادی و مسایل مربوط به امنیت سفارت و ارایه خدمات ویزا حل شود.

معاون وزیر امور خارجه بریتانیا درباره اهمیت خدمات ویزا از سوی سفارت انگلیس در تهران گفت: ما و دولت ایران بر روی اهمیت از سرگیری خدمات ویزا در پایتخت های هر دو کشور در اسرع وقت و بعد از بازگشایی سفارت خانه ها، توافق کرده ایم.

وی افزود: صدور ویزا یک مساله مهم برای شمار زیادی از شهروندان ایرانی است که قصد سفر به انگلیس را دارند و در حال حاضر مجبورند برای تهیه آن به ابوظبی و یا استانبول بروند.

الوود اضافه کرد: خدمات ویزای سفارت انگلیس در تهران بایستی به صورت موثر و در چارچوب قوانین ایران انجام شود ضمن اینکه لازم است که اهداف مهاجرتی انگلیس را لحاظ نماید.

وی گفت: در همین چارچوب بایستی برای حل مشکل شهروندان ایرانی که برای ماندن در انگلیس دارای حق قانونی نیستند، تدابیری اندیشیده شود.

معاون وزیر امور خارجه بریتانیا اضافه کرد: اینها مسایلی هستند که سفارت انگلیس می تواند به نحو موثری در تهران فعالیت داشته باشند و ما امیدواریم که بتوانیم با مقامات ایران هرچه سریعتر دراین موارد به توافق برسیم.

وی همچنین در پاسخ به سووال برخی از نمایندگان درباره مسایلی حقوق بشری درایران گفت: ما نیز از برخی مسایل مرتبط به نقض حقوق بشر در ایران بشدت نگران هستیم در همین حال از اقدامات مثبت صورت گرفته از سوی دولت ایران از قبیل آزادی هیجده تن از مدافعان حقوق بشر در سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی استقبال به عمل می آوریم.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس روز پنجشنبه، در نشستی سه ساعته، سیاست خارجی این کشور را در قبال جمهوری اسلامی ایران مورد نقد قرار دادند.

در نشست مجلس عوام انگلیس که با حضور توبیاس الوود ' وزیر مشاور دولت انگلیس در امور خاورمیانه برگزار شد، شماری از نمایندگان مجلس دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

اهمیت نقش کلیدی ایران در حل مسایل منطقه ازجمله درحل بحران عراق و سوریه، ضرورت گسترش روابط میان انگلیس و ایران و لزوم بازگشایی سفارت های دو کشور، از جمله مواردی بود که این نمایندگان به آن اشاره داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز