خبرگزاری کار ایران

احمد شیرزاد در گفت‌وگو با ایلنا:

پیروزی جمهوری‌خواهان معادله انتخابات ۲۰۱۶ را برای دموکرات‌ها پیچیده‌تر کرد

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۵۰۵

دموکرات‌ها باید در مدت باقی‌مانده اوضاع را تا دو سال آینده طوری هدایت کنند تا بتوانند در انتخابات حرفی برای گفتن داشته باشند.

با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و گروه ۱ + ۵ به یک‌باره وزنه قدرت به سمت جمهوری‌خواهان سنگینی کرد و ورود آنها به سنا و کنگره باعثشد تا اوباما برای پویایی کارنامه کاری خود و دموکرات‌ها به تکاپو بیافتد.

«احمد شیرزاد» کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش سنا و کنگره در ایالات متحده آمریکا به خبرنگار ایلنا گفت: اوباما مجبور است با توجه به چینش سیاسی فعلی در کنگره و سنا این دو نهاد را هر چند پنهانی راضی نگه دارد اما این نکته باید ذکر شود که رئیس‌جمهوری در آمریکا نیز اختیارات تصمیم‌گیری خاص خود را دارد و می‌تواند تصمیم‌های خود را در این زمینه عملی کند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که نفوذ لابی صهیونیسم در بین جمهوری‌خواهان بیشتر از دموکرات‌ها است، به هر ترتیب این موازنه سیاسی در آمریکا تاثیرات منفی خود را در اکثر موضوع ها به ویژه مساله هسته‌ای ایران خواهد گذاشت به طوری که با شرایط فعلی مسیر قدرت به سمت جمهوری‌خواهان است و حتی دموکرات‌ها از این قضیه احساس خطر می‌کنند.


شیرزاد با بیان این‌که تنها بخشی از دموکرات‌ها با پرونده هسته‌ای ایران موافقت نسبی دارند، گفت: گزارش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فضا را بهتر خواهد کرد اما باید دانست که تنها عده اندکی از دموکرات‌ها نظر تقریباَ مساعد در قبال ایران دارند اما با ورود جمهوری‌خواهان به عرصه سیاست، به طبع این نظرها تغییر پیدا خواهد کرد چرا که فشار بیشتر از گذشته خواهد شد و آنها هم در نهایت با جمهوری‌خواهان هم‌سو خواهند شد.

وی در ادامه تصریح کرد: رقبای منطقه‌ای ما تمایل چندانی به بهبود رابطه ایران با آمریکا ندارند و به نوعی مشوق غربی‌ها هستند تا بتوانند از این اختلافات و مشکلات به نفع خود استفاده کنند. بنابراین تمامی این مسائل باعثمی‌شود تا روند پرونده هسته‌ای در یک جاده هموار طی طریق نکند و باید گفت که در حالت کنونی بهتر است زمان بیش از این تلف نشود و می‌بایست یک جمع‌بندی و نتیجه‌گیری به جا در این‌باره صورت گیرد و نباید این روند تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ به طول بینجامد چراکه همه می‌دانند که نفوذ لابی اسرائیل در انتخابات آتی آمریکا بالا است و دموکرات‌ها هم اگر ببینند که شرایط به ضرر آنها است، قطعاَ به سمت لابی اسرائیل و جمهوری‌خواهان انعطاف پیدا خواهند کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اوباما در دو سال باقی‌مانده تصمیم دارد تا اهدافی را که در ابتدای روی کار آمدن دموکرات‌ها دنبال می‌کرده را تا حدی به سر منزل خود برساند و این خط را در راستای تطهیر کارنامه کاری خود تا انتخابات آینده ریاست‌جمهوری دنبال خواهد کرد به طوری که سه هدف ایران، خروج نظامیان آمریکایی از عراق و افغانستان و طرح صلح خاورمیانه در دستور کار وی بوده است که در خروج نظامیانش از عراق و افغانستان تا حدودی برنامه‌های خود را اجرایی کرده است و در طرح صلح خاورمیانه هم «جان کری» وزیر خارجه آمریکا فعالیت‌های گسترده‌ای را شروع کرد اما به دلیل وجود راست‌گرایان اسرائیلی نتیجه خاصی در این طرح مشهود نشد. در ارتباط با ایران نیز به نقطه مطلوبی دست نیافته‌اند بنابراین دموکرات‌ها باید در مدت باقی‌مانده اوضاع را تا دو سال آینده طوری هدایت کنند تا بتوانند در انتخابات حرفی برای گفتن داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز