خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران؛

مذاکرات هسته‌ای از قطعنامه ۵۹۸ پیچیده‌تر است

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۳۳۳

مذاکرات کنونی از پیچیده‌ترین پرونده‌های ما بعد از انقلاب است. شاید بتوان گفت که این پرونده ازقطع‌نامه ۵۹۸ نیز پیچیده تر است. آنچه از این مذاکرات تاکنون پیش رفته کار بزرگی است و تیم مذاکره کننده ما توانسته هوشمندی بسیاری به خرج دهد.

وزیر ارتباطات در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر هفته آینده رئیس جمهور به کشور آذربایجان گفت: من درسفری که ظرف فردا و پس فردا به باکو خواهم داشت روی اسناد مختلفی که به حدود ده سند می‌رسد کار می‌کنم و تلاش خواهیم کرد این اسناد را نهایی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود واعظی با بیان اینکه رئیس جمهور در این سفر دیدارهای دوجانبه‌ای خواهد داشت گفت: علاوه بر این موضوعات مهمی در دستور کار برنامه رئیس جمهور است. بحثانتقال و خرید برق از کشور آذربایجان، بحثدر مورد نحوه استفاده از رودخانه‌های مرزی، ساماندهی حمل و نقل و گمرک، مسائل مربوط به گاز و انرژی و همکاری‌ها در زمینه گردشگری و تجارت از جمله مباحثمورد بررسی بین دو کشور ایران و آذربایجان در سفر رئیس جمهور به این کشور خواهد بود.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه حجم تجارت ایران و آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار است گفت: این میزان ظرفیت افزایش خواهد یافت. از زمانی که رئیس جمهور آذربایجان به تهران آمد و کمیسیون مشترکی تشکیل شد فضای خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد.

وی با اعلام این خبر که رئیس جمهور در سفر به آذربایجان در مجلس این کشور سخنرانی خواهد کرد گفت: تعداد زیادی از تجار بخش خصوصی و صنعتگران این هیات ایرانی را همراهی می‌کنند علاوه بر این از از هفته قبل جلساتی با استانداران ۴ استان آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و گیلان گذاشته‌ایم و این استان‌ها به شکل فعال در این سفر شرکت خواهند کرد.

واعظی با تاکید بر اینکه سفر رئیس جمهور به آذربایجان می‌تواند گامی رو به جلو باشد گفت: این سفر می‌تواند سیاست دولت یازدهم در خصوص گسترش روابط با همسایگان مختلف را توسعه دهد.

وزیر ارتباطات در مورد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: ده سال است که در این خصوص بحث‌هایی مطرح می‌شود در قانون برنامه پنجم نیز به این مساله پرداخته شده و قرار بود که در دو سال ابتدای این برنامه شبکه ملی اطلاعات نهایی شود. هم اکنون دولت یازدهم اجرای این طرح را در اولویت خود دارد و ایجاد شبکه ملی اطلاعات از پروژه‌هایی اصلی وزارت ارتباطات است. ما امیدواریم حال که در دو سال اول برنامه پنجم این طرح اجرایی نشده، بتوانیم رد دو سال آخر آن را به مرحله اجرا بگذاریم.

واعظی گفت: مدل مفهومی طرح شبکه ملی اطلاعات را تصویب نهایی کرده‌ایم و در لایحه‌های مختلف پروژه‌هایی را تعریف کرده‌ایم که با تامین بودجه این شبکه امیدواریم بخشی از کار آن ظرف امسال و بخش عمده آن در سال آینده انجام شود.

وی ادامه داد: البته اجرای این طرح به شکل آزمایشی در قم انجام می‌شود. کل کار شبکه ملی اطلاعات در دست بخش خصوصی است ما معتقدیم که این بخش در حوزه فضای مجازی می تواند نقش پررنگی داشته باشد. سیاست ما در وزارت ارتباطات این است که تصدی‌گری نداشته باشیم و به جز فراهم کردن زیرساخت‌ها برای بخش خصوصی کار دیگری انجام ندهیم.

وزیر ارتباطات در واکنش به اظهارات خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ظرفیت ایجاد اینترنت رایگان در ایران وجود دارد گفت: من بعید می‌دانم که چنین بحثی در دنیا انجام شود البته ممکن است اینترنت رایگان طی بسته‌هایی ارائه شوند با این حال ما مبنای اینکه بخواهیم در کل کشور اینترنت را رایگان کنیم نداریم. چرا که در ایران اینترنت در اختیار اپراتورها و بخش خصوصی است.

واعظی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مسائل مربوط به سیاست خارجی و اینکه آیا شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای تاثیری در مذاکرات خواهد داشت گفت: آنچه رخ می‌دهد مساله‌ای نیست که در داخل آمریکا مبنای جناحی داشته باشد. همانطور که در ایران روی موارد مذاکره شده پایبندی وجود دارد در امریکا نیز موجود است.

وی گفت: در انتخابات میان دوره‌ای نمایندگان از اول ژانویه وارد پارلمان می‌شوند در حالی که تا ۳ آذر مذاکرات نهایی خواهد شد و ارتباطی با دوره تغییرات پارلمان ندارد اگر هم مذاکرات تمدید شود که این بحثالان خیلی مطرح نیست به نظر می رسد در آمریکا قوه مجریه از نفوذ بالایی برخوردار است و می‌تواند منویات خود را در روابط خارجی محقق کند.

وزیر ارتباطات در ارزیابی خود از مذاکرات ایران با ۱ + ۵ گفت: مذاکرات کنونی از پیچیده‌ترین پرونده‌های ما بعد از انقلاب است. شاید بتوان گفت که این پرونده ازقطع‌نامه ۵۹۸ نیز پیچیده تر است. آنچه از این مذاکرات تاکنون پیش رفته کار بزرگی است و تیم مذاکره‌کننده ما توانسته هوشمندی بسیاری به خرج دهد. مهم این است که ما بتوانیم منافع ملت را مد نظر داشته باشیم و بر اساس هدایت‌های رهبری گام به گام در مذاکرات پیش برویم.

وی افزود: آنقدر که من در جریان ریز مذاکرات هستم، می‌دانم که خطوط قرمز تاکنون به خوبی رعایت شده و اینکه برخی مطرح می‌کنند قرار است در مسقط(پایتخت عمان) توافق نهایی صورت گیرد، مطرح نیست. این نشست نیز مرحله‌ای از مراحل قبل است که ممکن است مثل دیگر نشست‌های گذشته در آن یک گام رو به جلو را داشته باشیم.

واعظی در واکنش به اینکه گفته می‌شود توافقاتی بین ایران و ۱ + ۵ پشت پرده صورت گرفته است گفت: توافقات زمانی اجرایی می‌شود که همه آنچه را که ما و طرف مقابل می‌خواهیم در یک مجموعه واحد دیده شود. من معتقدم که مسیر پیش رو در مذاکرات بسیار امیدوارکننده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز