خبرگزاری کار ایران

مناطق کردنشین در عزاداری سیدالشهداء(ع)

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۸۹۶

اما در مور مراسم عزاداری کردهای شیعه مذهب، می توان گفت که مراسم کردهای شیعه مذهب مثل سایر برادران فارس زبان یا ترک زبان یا عرب زبان از گذشته وجود داشته؛ شاید عزاداری برخی مناطق با مناطق کردنشین به لحاظ شکل و ظاهر مراسم متفاوت باشد اما این افراد همواره از مراسمی مثل قمه زنی دوری جسته اند. در شهر بیجار هم مردم در مراسمی شبیه مراسم عزاداری مردم استان لرستان، پیکر خود را با گل آغشته می کند؛ یکی شدن با خاک؛ مراسمی نمادین که بیانگر عزاداری افراد این منطقه است.

ایام، ایام عزاداری و محرم است؛ مردم نواحی و مناطق مختلف ایران از شهرهای بزرگ تا روستاهای کوچک هر کدام با مراسمی خاص و با شیوه ها و روش هایی متفاوت این مراسم را به جا می آورند. " نخل گردانی، طبق کشی، طشت گذاری، دسته‌های شاخسی واخسی، زارخاک، گِل مالی، بیل زنی و… " در آذربایجان، اردبیل، یزد، کاشان، زنجان، بندرعباس، خرم آباد، بوشهر و بندر عباس و… هر کدام نمونه هایی از اشکال متفاوت عزاداری برای سردار و سالار شهیدان هستند.

به گزارش ایلنا، مراسم عزاداری برای سیدالشهداء در مناطق کردنشین و حوزه کردی ایران هم وجود دارد. اهل سنت هم در مراسم عزاداری که مردم شیعه حوزه کردی برگزار می کنند، شرکت دارند. اهل سنت همواره درمراسم ملی، رسمی و مردمی شرکت می کنند.

خبرنگار ایلنا در رابطه با مراسمی که کردهای شیعه و سنی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) به جا می آورند با فعالان فرهنگی و اهل سنت در مناطق کردنشین صحبت کرده است؛

در تاریخ اهل سنت ماه محرم از زمان های گذشته همواره مورد احترام بوده؛ به خصوص روزهای نهم و دهم. در این روزها معمولا مردم اهل سنت خیرات و نذوراتی از گذشته داشته و دارند. اهل سنت، دو روز تاسوعا و عاشورا را غالبا روزه می گرفتند و می گیرند و در این ایام مراسم عروسی و شاد خود را تعطیل می کنند چراکه مراسم عزاداری محرم همواره مورد احترام آن ها بوده و هست.

روزه گرفتن، سنت موکده است. ما دو سنت داشتیم؛ سنت عادی و سنت موکده. در ادبیات اهل سنت هم می توان به کلیت اقبال لاهوری اشاره کرد و همچین مولوی سید عبدالرحیم کردی.

یکی از اهل سنت در مناطق کردنشین در این خصوص به خبرنگار ایلنا می گوید: از نظر اهل سنت، مردم در محرم و صفر هیچ مراسم شادی ندارند و غالبا با عبادت می گذرانند اما عزاداری در میان اهل سنت به شکل برادران شیعی نیست و برای هیچ کسی بیش از سه روز عزاداری نمی کنند. این رسم از گذشته هم بوده یعنی برای فوت رسول اکرم هم مراسمی به شکل خاصی وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: اهل سنت، خیرات و نذورات خود را غالبا در این ماه انجام می دهند، خیلی ها روزه می گیرند و با احترام به این روز نگاه می کنند. اسم عباس در میان اهل سنت بسیار زیاد است؛ آن ها احترام ویژه ای برای حضرت عباس قائل هستند.

اقبال لاهوری که خود اهل سنت است، در اشعارش می گوید؛ در زمین کربلا بارید و رفت، لانه در ویرانه ها کارید و رفت، رمز قرآن از حسین آموختیم، زاندرون شعله ها افروختیم، ای باد صبا ای پیک دورافتادگان، اشک چشم ما را به خاک پای او رسان…

مولوی هم در رابطه با عاشورا شعری به زبان کری دارد با این مضمون که؛ عاشورا دوباره آمد و نوعی اندوهگینی بر جامعه مسلمانان سیطره انداخت.

اما در مورد مراسم عزاداری کردهای شیعه مذهب، می توان گفت مراسم کردهای شیعه مذهب مثل سایر برادران فارس زبان یا ترک زبان یا عرب زبان از گذشته وجود داشته؛ شاید عزاداری برخی مناطق با مناطق کردنشین به لحاظ شکل و ظاهر مراسم متفاوت باشد اما این افراد همواره از مراسمی مثل قمه زنی دوری جسته اند. در شهر بیجار هم مردم در مراسمی شبیه مراسم عزاداری مردم استان لرستان، پیکر خود را با گل آغشته می کند؛ یکی شدن با خاک؛ مراسمی نمادین که بیانگر عزاداری افراد این منطقه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز