خبرگزاری کار ایران

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی در پاسخ به ایلنا:

افزایش ۳۰۰ درصدی انتقال فرآورده با راه اندازی فاز ۲ شازند / کوچکترین تعرض به محدوده خطوط لوله یعنی بحران زیست محیطی

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۹۳۷

سعی بر این است که با اطلاع رسانی و هشدارهای امنیتی که انجام می دهیم همسایگان و مجاورین بدانند که در این محدوده فعالیتی بدون اطلاع شرکت لوله و مخابرات انجام نخواهد شد.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی حجم عملیات با راه اندازی فاز ۲ پالایشگاه شازند نسبت به سال ۸۸ و همچنین تحویل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب فرآورده در ۶ ماهه سال ۹۳گفت: هر کس که بصورت غیر قانونی وارد محدوده خطوط لوله و مخابرات نفت شود متعرض محسوب و کوچکترین تعرض بحران زسیت محیطی را بدنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا سید حمید حسینی مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی در نشستی مطبوعاتی با خبرنگاران با بیان اینکه این منطقه با داشتن ۱۷۰۰ کیلومتر خطوط در اندازه های ۴ تا ۲۶ اینچ و کنار گذر ۹۶۰ کیلومتر وظیفه انتقال و جابجایی نفت خام و فرآورده های نفتی را در ۵ استان مرکزی، همدان، لرستان، اصفهان و قم بعهده دارد، گفت: وظیفه مخابرات این منطقه نیز به عهده استان مرکزی است و خط اصلی شمال به جنوب در حوزه کنترلی مخابرات و پالایش وپخش این مرکز است که توسط ۲۰ ایستگاه و ۳۱۰ کیلومتر خط فیبر نوری انجام می شود.

حسینی ادامه داد: وظیفه معاونت مخابرات سرویس دهی به شرکت های مختلف از جمله شرکت پالایش وپخش امام خمینی شازند، مناطق پخش استان مرکزی، استان همدان، مرکز بهداشت مرکزی، لرستان، شرکت گاز استان مرکزی، شرکت مخابرات استان مرکزی ویکسری نهادها و سازمانهای فعال درون استان را عهده دار است.

تحویل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب فرآورده

وی در خصوص حجم فعالیت و انتقال فرآورده از خطوط مختلف انتقال نفت در این مرکز اظهار داشت: در ۶ ماه سال ۹۳ از خطوط ۱۰ و ۱۶ اینچ ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب، خط ۱۸اینچ ۴ میلیون متر مکعب، خط ۲۶ اینچ ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار میلیون متر مکعب، حجم فرآورده تحویلی از پالایشگاه اراک بعنوان یکی از بزرگترین پالایشگاه های کشور با حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب بوده است و در در کل حجم فرآورده تحویلی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب بوده است حجم فرآورده های انتقالی از خط ۲۶ اینچ نیز ۲۵۰ هزار متر مکعب بوده است.

انتقال ۹۸ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب نفت خام در ۶ ماهه۹۳

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی خاطرنشان کرد: مقدار کل نفت خامی که در ۶ ماهه ۹۳ انتقال پیدا کرده ۹۸ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب بوده که از این میزان ۵۵ میلیون بشکه به پالایشگاه امام خمینی شازند داده شده است و در خط ۲۴ اینچ نیز ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه جابجایی نفت و خام داشتیم.

منطقه مرکزی شاهراه انتقال انرژی در کل کشور

وی گفت: با توجه به آمار و خطوطی که در حوزه منطقه مرکزی است این منطقه شاهراه انتقال انرژی کل کشور محسوب می شود که توسط ۸ مرکز وتاسیسات انتقالی و فشارشکن انجام می شود.

حسینی تامین خوراک پالایشگاه شازند، ارسال خوراک به پالایشگاه های شمال کشور، جابجایی و انتقال فرآورده های نفتی از پالایشگاه امام خمینی و جنوب کشور، تامین فرآورده های نفتی در حوزه استان قم، مرکزی، همدان و تاحدودی استان لرستان شهرستان ازنا را از جمله فعایت های در حال انجام است این منطقه عنوان کرد.

افزایش ۶۱ درصدی تحویل خوراک، ۱۴۰ درصد فرآورده و ۳۲ درصد نفت جت نسبت به سال۸۸

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی فاز ۲ پالایشگاه شازند و مقایسه میزان انتقال فرآورده با قبل از این راه اندازی گفت: در مقایسه ۶ ماهه نخست سال ۸۸ و ۹۳ در حوزه تحویل نفت خام، توانسته ایم ۶۱ درصد افزایش تحویل خوراک، ۱۴۰ درصد افزایش جابجایی فرآورده، ۳۲ درصد افزایش انتقال نفت جت را داشته باشیم و در تمام فرآورده های انتقال یافته ۳۰۰ درصد افزایش حجم عملیات داشتیم که یکی از کارهای شاخص در حوزه منطقه مرکزی بوده است.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی نگهداری، ترمیم و تعویض خطوط در اندازه‌های ۴ تا ۲۶ اینچ، انجام عمیلیات قطع وصل خطوط قدیم و جدید و برای جلوگیری از خوردگی خطوط بصورت متمرکز و یا تعویض پوشش خطوط را از جمله دیگر فعالیت های این مرکز برشمرد و افزود: در حال حاضر ۴۰ کیلومتر از خطوط ۱۰ و ۱۶ در اراک در حال تعویض است که برای جلوگیری از خوردگی انجام می شود.

وی همچنین گفت: جهت امنیت خطوط و جلوگیری از تعارضات و دستبردها که با توجه به کنار گذر و شرایطی که در این مسیر مخصوصا در استان های لرستان و همدان حاکم است بازدید و سرکشی از خطوط انجام می شود.

حسینی در ادامه به بحثپیگرانی بعنوان دیگر فعالیت این منطقه اشاره و اظهار داشت: نگهداری وتعمیرات و همچنین تسطیح مسیرهای کنار گذر که یکی از مهمترین مسیرهای دسترسی در زمان خاص است از جمله دیگر وظایف است.

وی افزود: نگهداری ماشین آلات، تعمیرات اساسی و دوره ای ماشین الات توربین ها تلمبه ها و دیزل ها مخازن و ابزار الات و شیر آلات نیز در حال انجام است و همچنین انجام پروژه های مختلف در حیطه کنترل مثل انجام سیستم plc مراکز در قسمت های مختلف انجام می شود.

حسینی همچنین گفت: نظارت و بازرسی فنی در طول خطوط و جاهایی که عملیات تعمیراتی و نصب و مخازن وشیرآلات در حال انجام است ضمن اینکه نگهداری ابنیه مختلف در چند استان را نیز در در دستور کار داریم.

وی یادآور شد: در حوزه حراست نیز با تعاملی که با نیروهای نظامی و انتظامی داریم امنیت برقرار بوده و با توجه به شرایط خاص و شاهراه بوده منطقه کمترین مشکل را در حوزه امنیت داریم و توانسته ایم وظیفه محوله را بخوبی انجام دهیم.

ورود غیرقانونی به محدوده خطوط لوله و مخابرات نفت شود تعرض محسوب می‌شود / کوچکترین تعرض یعنی بحران زسیت محیطی

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص بحثتعرضات گفت: تعرضات مربوط به ورود غیرقانونی همسایگان و مجاورین خطوط مجاور است اما تعرض از سوی گروهک خاص و دسته خاصی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به دستور العمل هایی که در شرکت تولید و پخش فرآورده داریم موظفیم که در یک محدوده که حدود خطوط ما محسوب می شود از هر نوع عملیات ساخت و ساز و کشت و ایجاد ابنیه جلوگیری کنیم چرا که ورود هر کسی به این محدوده تعرض محسوب می شود و ما موظفیم از آن جلوگیری کنیم زیرا کوچکترین اتفاق باعثنشتی و آتش سوزی وسیع و بحران زیست محیطی در سطح منطقه خواهد شد.

حسینی تاکید کرد: سعی بر این است که با اطلاع رسانی و هشدارهای امنیتی که انجام می دهیم همسایگان و مجاورین بدانند که در این محدوده فعالیتی بدون اطلاع شرکت لوله و مخابرات انجام نخواهد شد.

انتقال ماهانه ۷۵۰ میلیون لیتر فرآورده به تلمبه خانه شازند

وی گفت: در سال ۹۳، ماهانه ۷۵۰ میلیون لیتر فراورده به تلمبه خانه شازند رسیده است. ونسبت به سال گذشته تغییری در حجم جابجایی فرآورده نداشته ایم.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی تصریح کرد: ما وظیفه تامین خوراک پالایشگاه شازند را به عهده داریم و با توجه به بحثانتقال و جابجایی مازاد بر برنامه ریزی برای تامین خوراک پالایشگاه بقیه حجم نفت خام از طریق خط ۲۶ آبادان - ری ارسال می شود.

وی ادامه داد: خطوط ۲۴ و ۱۸ اینچ که از اصفهان می آید در بیشتر اوقات خط ۲۴ هم میزان ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز هم از آن طریق به تهران برای تامین خوراک پالایشگاه تهران و تبریز انجام می شود.

حسینی گفت: روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین پاک تولید می شود که توسط خطوط لوله و یا از سوی پخش منطقه مرکزی ارسال می شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد بنزین پالایشگاه شازند از طریق خطوط لوله و مخابرات به تهران ارسال می شود که تصمیم نهایی برای پخش به قسمت های مختلف نیز در آنجا اتخاذ می شود.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی خاطرنشان کرد: طبق اولویت بندی خطوط ۴،۸، ۱۲،۱۶ و گاهی ۱۸ اینچ برای انتقال فرآورده و خط ۲۴ و ۲۶ برای انتقال نفت خام بکار برده می شود.

وی اظهار داشت: عمده خرید و تامین قطعات در حوزه عملیات روی تولید داخل متمرکز است که میزان آن بیش از ۹۰ درصد است و بالای ۶۰ درصد اقلام مورد نیاز فعالیت خاص نیز از داخل تهیه می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز