خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جایزه ادبی جلال اعلام شد:

قزلی: این دوره بنا بر انتخاب اثر برتر و اهدای جایزه است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۵۱۲

در هفتمین دوره بنا را بر انتخاب و اعلام برنده گذاشته‌ایم و خوشبختانه ارزش و سطح آثار راه یافته به مرحله نهایی بالا و بسیار به هم نزدیک است.

نشست خبری هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد صبح امروز چهارشنبه ۷ آبان با حضور مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و در محل این بنیاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ وی با اشاره به اینکه اطلاعات مربوط به آثار شرکت داده شده در این دوره و روند داوری‌ها به زودی روی پایگاه اینترنتی مرتبط با این جایزه ادبی قرار خواهد گرفت؛ اظهار داشت: پایگاه خبری ویزه‌ای که برای این جایزه ادبی طراحی و راه اندازی شده است به زودی روی نشانی اینترنتی www. jalalprize. com و www. jalalprize. ir قرار خواهد گرفت و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آن به شیوه‌نامه اجرایی جایزه ادبی جلال، رزومه هیئت علمی و داوران، آیین‌نامه‌های مصوب شورای انقلاب فرهنگی، مرام‌نامه داوری و… دسترسی پیدا کنند.

به گفته قزلی در برخی دوره‌های جایزه جلال یا دیگر جوایز اسامی داوران معرفی نمی‌شده که در این دوره برای بالا بردن احساس مسئولیت در داوران عزیز حتما اسامی آن‌ها به صورت روشن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

به گفته وی؛ امسال مجموعه‌های داستان کوتاه نیز به صورت کاملا جدی و رسمی در لیست داوری‌ها لحاظ شده‌اند.

قزلی بیان کرد: در هفتمین دوره بنا را بر انتخاب و اعلام برنده گذاشته‌ایم و خوشبختانه ارزش و سطح آثار راه یافته به مرحله نهایی بالا و بسیار به هم نزدیک است. اما در نهایت چنانچه آثار منتخب درسه حوزه نهایی انتظارات داوران و هیئت علمی را برآورده نسازد؛ علی‌رغم اینکه می‌دانیم و باور داریم که اعلام برنده به نفع ادبیات کشور خواهد بود خود را ملزم به اعلام برنده نمی‌بینیم.

وی در ادامه افزود: از زمان شروع به کار هفتمین جایزه ادبی جلال بنا را بر عمل مطابق آیین‌نامه گذاشته‌ایم و مشورت‌هایی هم با دست‌اندرکاران دوره‌های قبل داشته ایم. درحال حاضر هم برنامه‌ای برای تغییر این آیین‌نامه نداریم اما حتما پیشنهاداتی ارائه خواهیم داد. به ویژه در بخش نحوه انتخاب دبیر جایزه جلال با توجه به اینکه این جایزه گران‌ترین جایزه ادبی کشور است و میزان این جایزه تغییراتی را مدنظر داریم که در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار خواهیم داد.

قزلی با بیان اینکه تیم داوری و هیئت داوری درحال بررسی آثار در حوزه‌های رمان و داستان کوتاه، نقد ادبی و مستندنگاری است؛ گفت: در آیین نامه جایزه ادبی جلال آل‌احمد حوزه‌ای تحت عنوان پژوهش وجود ندارد و برنامه این جایزه اهدای جایزه به اثر برگزیده‌ای است که دست‌کم ارزش ادبی و روایی داشته باشد تعدادی از آثار پژوهشی که در حوزه نقد ادبی هم قرار نمی‌گرفتند برای رعایت آیین‌نامه در لیست داوری‌ها قرار نگرفتند.

وی ادامه داد: تعداد بالایی از آثار ادبی کشور در لیست داوری هفتمین جایزه ادبی جلال قرار گرفته‌اند که روند داوری را زمان‌بر کرده‌است و ما حتی نگران اتمام بررسی‌ها و اعلام نتیجه تا ۲ آذر هستیم اما تیم داوری ما افراد فعال و ادب دوستی هستند که حتی بسیاری ار این آثار را قبلا و بر حسب علاقه شخصی مطالعه کرده‌اند و امیدواریم این روند بازخوانی آثار به همین سرعت در جریان باشد و در زمان مقرر به اتمام برسد.

او همچنین با اشاره به حرف و حدیث‌ها پیرامون مکان ساختمان بنیاد شعر و ادبیات داستانی اظهار داشت: کارهای مربوط به ساختمان بنیاد با جدیت در حال پیگیری است و به زودی نتایج نهایی آن اعلام می‌شود. اما جابه‌جایی دست کم تا اختتامیه جایزه جلال امکان‌پذیر نیست.

قزلی افزود: در برگزاری اختتامیه این دوره از جایزه جلال در تهران مطمئن هستیم و فعلا برنامه‌ای برای هماهنگی با سایر شهرستان‌ها وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب‌های داوران ارتباطی هم با هماهنگی سبک نکارشی یا مضمون آن‌ها با آثار جلال آل احمد دارد یا خیر گفت: اینکه این جایزه چرا به نام جلال آل‌احمد نامیده شده و اینکه آیا این نام‌گذاری ارتباطی با خصوصیات شخصیتی و نوشتاری این نویسنده دارد یا خیر را پایه‌گذاران و بانیان جایزه جلال باید پاسخ بدهند. اما در سند آیین‌نامه‌ای این جایزه اشاره‌ای به این قضیه نشده است. هرچه هست این نام ‌گذاری حتما با اثرگذاری و جریان‌سازی تفکر و نوشته‌های جلال ارتباط مستقیم دارد.

به گفته وی؛ بنیاد شعر و ادبیات داستانی پذیرای کمک‌های مالی علاقه‌مندان برای سه جایزه جلال، پروین اعتصامی و جشنواره شعر فجر می‌باشد و از پذیرش اسپانسر استقبال می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز