خبرگزاری کار ایران

وزیر کار در مجلس:

مجلس از وزارت کار حمایت کند / ۶تعاونی فراگیر تشکیل می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۰۷۹

روز اولی که به این وزارتخانه آمدم حقوق کارگران فولاد ۱۱۰ روز عقب بود اما اکنون این عقب ماندگی به هفت روز رسیده است / در انتخابات هیات رییسه اتاق تعاون بنده با خدا عهد کردم که فقط اجراکننده این انتخابات و نه چیز دیگری باشم / چگونه باید انتظار داشت که در بخش تعاون با وجود این رکود و رشد شاهد ترقی و تقویت باشیم. با این وجود ما ۶ تعاونی فراگیر را رشد خواهیم داد.

وزیر کار گفت: ‌باید در بودجه سالانه بحثتعاون را کمی کرد این در حالی است که یکی از مشکلات عظیم ما در بخش تعاون فقدان نظارت دقیق، عضویت مقامات اجرایی و سیاسی در هیات‌های مدیره، عدم اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و قانون برنامه پنجم توسعه، عدم رشد و نداشتن برنامه در این زمینه است و من در حد وسع خودم تحول ایجاد کردم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در جلسه علنی مجلس در خصوص سوال ملی ناصر موسوی لارگانی مبنی بر علت بی‌توجهی این وزارتخانه به بخش تعاون گفت: اگر در دنیا پرداختن به تعاون یک ضرورت است در کشور ما نیز این مساله با محورهای متعدد و مهمی چون فقرزدایی، اهداف انقلاب و بهبود وضعیت اقتصادی کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنده از همان روزهای اولی که به این وزارتخانه آمدم احساس نیاز به تعاون را درک کرده و در این جهت گام برداشتم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: طی ملاقاتی که با مقام معظم رهبری داشتم ایشان به من فرمودند جایگاه تعاون جایگاه شایسته‌ای نیست و من فرمایشات ایشان را در چارچوب تعاون در دستور کار خود و وزارتخانه قرار دادم.
وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کاهش نقدیندگی و جمع آوری سرمایه‌گذاری تعاون است افزود: متاسفانه این امر مهم در کشور مغفول مانده و من از دستگاه‌های ذیربط و همچنین نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی طلب همکاری دارم.
ربیعی با اشاره به آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته در موضوع تعاون افزود: ‌ باید در بودجه سالانه تعاون را کمی کرد این در حالی است که یکی از مشکلات عظیم ما در بخش تعاون فقدان نظارت دقیق، عضویت مقامات اجرایی و سیاسی در هیات های مدیره، عدم اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و قانون برنامه پنجم توسعه، عدم رشد و نداشتن برنامه در این زمینه است.
وزیر کار در ادامه نیز به ضعف نظام آموزشی و عدم هماهنگی در سیاست دستگاه‌های مرتبط با مساله تعاون اعلام کرد: بررسی‌های زیادی در مورد آسیب‌های تعاون صورت گرفته که در ورای این آسیب‌ها ما به یک سری آسیب‌های درونی نیز چون کمبود منابع و سرمایه مالی، نبود آموزش، ضعف مدیریت و کارکرد نادرست نهادهای بالادستی رسیده‌ایم. بنده در حد وسع خودم در این زمینه توانسته‌ام تحولاتی ایجاد کنم.
ربیعی در پایان به بسته پیشنهادی وزارتخانه متبوعش درباره تعاون اشاره کرد و گفت: این بسته به دولت تقدیم شده که می‌تواند در حوزه تعاون راهگشا بوده و نقش تعاون را بیشتر کند. سالم‌سازی در تعاون و در کنار آن اشتغال و سوق دادن آن به سمت تعاون و عدم مداخله در سیاست‌های تعاون از اولویت‌های ما در این بسته پیشنهادی است.

*با کسری رشد ۵۶ درصدی چطور انتظار رشد تعاونی‌ها وجود دارد؟

ربیعی در ادامه گفت: در شرایطی که ما با ۵۶ درصد کسری رشد رو به رو هستیم چگونه باید انتظار داشت که در بخش تعاون با وجود این رکود و رشد شاهد ترقی و تقویت باشیم. با این وجود ما ۶ تعاونی فراگیر را رشد خواهیم داد و علاوه بر این گسترش آموزش را در دستور کار خود قرار می‌دهیم. رشد در اقتصاد به دنبال خود رشد تعاونی‌ها را خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در جسله علنی امروز مجلس و همچنین در واکنش به درخواست موسوی لارگانی برای بیان راه حل وزارت کار در توجه به تعاون و همچنین مشکلات بخش وزارتخانه‌ای گفت: بنده مانند نمایندگان محترم استان اصفهان برای کارگران صنعت فولاد ناراحتم. روز اولی که به این وزارتخانه آمدم حقوق آنها ۱۱۰ روز عقب بود اما اکنون این عقب ماندگی به هفت روز رسیده است. در هیات دولت سه تصمیم خوب برای حل مشکلات حوزه کار گرفته شده که در اجرای آن با شما نمایندگان مشورت خواهیم داشت. همچنین در ترویج فرهنگ تعاون با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، مسکن و همچنین آموزش و پرورش و علوم جلساتی داشتیم و بنا شده در این زمینه برنامه‌هایی را اجرایی کنیم.
وزیر کار ادامه داد: افزایش مشوق‌های بانکی و همچنین سرمایه‌های بانکی جهت حمایت از تعاون و همچنین افزایش نظارت در بخش تعاون از دیگر فعالیت‌هیای بوده که در وزارتخانه در این مساله داشته کما اینکه احمد توکلی نماینده محترم مجلس نیز در شورای پول شاهد بیشترین فعالیت وزارتخانه در امر نظارت بودند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال موسوی لارگانی مبنی بر نقش تعاون و سهم تعاونی‌ها در بازار بورس گفت: در زمینه بورس با مشکلاتی رو به رو هستیم که برای حل آن ما نیاز به کمک نمایندگان محترم مجلس داریم. علاوه بر این صحبت‌هایی درباره انتخابات هیات رئیسه‌ها صورت گرفت که باید بگویم در این انتخابات بنده با خدا عهد کردم که فقط اجراکننده این انتخابات و نه چیز دیگری باشم.
ربیعی در ادامه تاکید کرد: در شرایطی که ما با ۵۶ درصد کسری رشد رو به رو هستیم چگونه باید انتظار داشت که در بخش تعاون با وجود این رکود و رشد شاهد ترقی و تقویت باشیم. با این وجود ما ۶ تعاونی فراگیر را رشد خواهیم داد و علاوه بر این گسترش آموزش را در دستور کار خود قرار می‌دهیم. رشد در اقتصاد به دنبال خود رشد تعاونی‌ها را خواهد داشت.
وزیر کار با تاکید بر تشکیل ۶ هزار و ۴۷۴ تعاونی اعلام کرد ما یک کلینیک تعاونی تشکیل داده‌ایم بدین معنا که این کلینیک به شهرها رفته و تعاونی‌های زمین خورده را مورد برررسی قرار می‌دهد تا مشکلات آنان را حل نماید و آنان را تحت حمایت خود قرار دهند.
وزیر کار در ادامه افزود: بخش اعظم مشکل مسکن مهر را طی گفت و گوهای متعدد و رایزنی ها با وزیر راه مطرح و حل کردیم.
در ادامه وی افزود: در برنامه آتی ما تولید توزیع و مصرف حلقه‌ای خواهد بود که به تعاونی‌ها متصل می‌شوند تا بتوانیم در این زمینه آنها را تقویت کینم علاوه بر این در رابطه با مرزنشینان ما با وزارت کشور صحبت هایی داشتیم و در حال رایزنی هستیم.
ربیعی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: هفته گذشته با ۵۰ تا ۶۰ تن از نمایندگان محترم مجلس جلسه‌ای داشتم که درآن طی صحبت‌های صورت گرفته از آنان خواستم تا کمک بیشتری به وزارتخانه در بخش‌های مختلف بدهم. الان نیزاز آقای لارگانی و دیگر نمایندگان مجترم مجلس می‌خواهم تا ما را حمایت کرده و اجازه دهند مشکلات را در ادامه حل کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز