خبرگزاری کار ایران

طی ده روز گذشته رخ داد؛

اخراج ۱۱۰۹ کارگر همزمان با تلاش دولت برای تغییر قانون کار

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۹۰۸

«گزارش‌های منتشر شده در ایلنا نشان می‌دهند از ابتدای هفته گذشته - از زمان رسانه‌ای شدن قصد دولت برای تغییر قانون - تا کنون حداقل ۱۱۰۹ کارگر اخراج شده‌اند. فعالان حقوق صنفی کارگران معتقدند در صورت تصویب این قانون، علی‌رغم ادعای طراحانش ته مانده موانع قانونی اخراج کارگران نیز برداشته خواهد شد.»

در شرایطی که دولت پروژه تغییر قانون کار را با شعار «تامین امنیت شغلی کارگران» دنبال می‌کند، گزارش‌های منتشر شده در ایلنا نشان می‌دهند از ابتدای هفته گذشته - از زمان رسانه‌ای شدن قصد دولت برای تغییر قانون - تا کنون حداقل ۱۱۰۹ کارگر اخراج شده‌اند. فعالان حقوق صنفی کارگران معتقدند در صورت تصویب این قانون، علی‌رغم ادعای طراحانش ته مانده موانع قانونی اخراج کارگران نیز برداشته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابتدای هفته گذشته بود که «حسین حبیبی» دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهرانازآغاز دور جدید تلاش‌ها برای تغییر قانون کار در دولت یازدهمخبر داد. او به جامعه کارگری هشدار داد وزارت کار در قالبی عوام فریبانه تحت عنوان ایجاد امنیت شغلی برای نیروی کار می‌خواهد قانون کار را به سود کارفرمایان تغییر دهد.

ایلنا کمتر از سه روز بعد با انتشار سندی ازجزییات بسته پیشنهادی وزارت کار برای تغییر قانون کاراز قصد وزارت کار برای واگذاری حق اخراج کارگران به کارفرمایان پرده برداشت.

طراحان این بسته پیشنهادی مدعی شده‌‌اند دو هدف «تفویض فسخ قرارداد کار به کارفرما» و «تبدیل قرارداد کار موقت به دائم» را دنبال می‌کنند، ادعایی که در‌‌ همان نگاه اول «متناقض‌نما» به نظر می‌رسد. پرسش کارگران این است که وقتی قدرت فسخ قرارداد کار در اختیار کارفرما قرار بگیرد، تبدیل قرارداد «موقت» به «دائم» چه سودی به حال کارگران دارد؟ به نظر می‌رسد مقامات ارشد وزارت کار قدرت فعلی کارفرمایان برای اخراج کارگران را «ناکافی» می‌دانند که با پیشنهاد چنین تغییراتی قصد دارند این قدرت را افزایش دهند.

ایلنا به منظور درک بهتر مخاطبان نسبت به نگرانی وزارت کار از «ناکافی» بودن قدرت کارفرمایان برای اخراج کارگران با دستچین آندسته از اخبار اخراج کارگران که طی ده روز گذشته و همزمان با افشای تلاش دولت برای تغییر قانون کار منتشر کرده است، تلاش می‌کند تصویری از آنچه در صورت قانون شدن تغییرات مد نظر دولت در قانون کار رخ خواهد داد را به تصویر بکشد.

بر اساس این اخبار، حداقل ۱۱۰۹ کارگر از ابتدای هفته گذشته در کارخانه‌های «گسترش مانا ساز»، «قطار شهری اهواز»، «گاز لوله»، «کاشی گیلانا»، «ایران زاک»، «نوشابه خوشگوار»، «نورد و لوله صفا»، «شیشه آبگینه»، «آبفای آبادان» و «سیمان کارون» اخراج شدند.

روشن است این رقم تنها ابعاد کوچکی از شرایط فاجعه‌بار حقوق کار در ایران را بازنمایی می‌کند و هر روزه ده‌ها یا شاید هم صد‌ها کارگر در سکوت مطلق خبری اخراج شده و می‌شوند.

کارگر مانا به دلیل درخواست سایبان اخراج شد

«جعفر اسرائیلی»، کارگر شرکت ساختمانیگسترش مانا سازاولین نفری بود که شنبه هفته گذشته(۲۶ مهر) اخراج شد. آقای اسرائیلی در تشریح دلیل اخراجش می‌گوید کارفرما در دو سال گذشته او را به عنوان نگهبان خودروهای پرسنل در جاده منتهی به کارخانه‌‌ مستقر کرده بوده و با دوربین‌های مدار بسته کنترلش می‌کرده است.

این کارگر در گفتگو با خبرنگار ایلنا بیان می‌کند کارفرما برای ترغیب او به «ترک کار» از او خواسته بوده که روزی ۸ ساعت در فضای باز و بدون سایبان نگهبانی بدهد و در این مدت با وجود کنترل دوربین‌های مدار بسته حق استراحت نداشته است.

او می‌افزاید یک روز درخواست سایبان کرده و کارفرما این موضوع را بهانه‌ قرار داده تا او را اخراج کند و مانع حضورش در کارخانه شود.

تنظیم لیست اخراج کیسون بر اساس تلاش صنفی کارگران

«علی بارانی»، «غلامرضا نوروزی»، «توماج بهرامی» و «مهدی بدوی» از کارگران پیمانیقطار شهری اهوازشنبه هفته گذشته(۲۶ مهر) اخراج شدند. هر کدام از این کارگران حداقل ۵ سال سابقه کار دارند.

منابع خبری ما می‌گویند شرکت کیسون به عنوان پیمانکار قطار شهری اهواز این کارگران را به دلیل شرکت فعال در اعتصاب‌های ماه‌های گذشته اخراج کرده است، آنهم در شرایطی که ماهیت شغل‌ آنان «مستمر» بوده است.

ممانعت از ورود یکهزار کارگر نورد و لوله صفا به کارخانه

هزار کارگرنورد و لوله صفادر ساوه از سه‌شنبه هفته گذشته(۲۹ مهر) اجازه ورود به کارخانه را ندارند. کارفرما در پی تشدید اعتراض صنفی کارگران کارخانه را تعطیل کرده است.

منابع کارگری می‌گویند کارگران از روز یکشنبه هفته گذشته(۲۷ مهر) در واکنش به پرداخت نشدن سه ماه حقوق و ۱۸ ماه بیمه دست از کار کشیده‌اند.

دلیل اخراج کارگران گاز لوله: مخالفت با موقتی شدن قرارداد کار

«جعفر مولایی»، «عباس شفیعی»، «حسین امیری»، «محمد فرجی»، «علیرضا رضایی»، «کامبخش کمالی‌ها»، «جواد قلعه نوعی»، «اصلان نوری‌زاده» و «زهرا غفاری» از کارگران «رسمی» شرکت تولیدیگاز لولهساوه پنج شنبه هفته گذشته(۱ آبان) به دلیل مخالفت با تغییر قرارداد کارشان از «دائمی» به «موقت» اخراج شدند.

«مهدی زمانی‌نوری»، دبیر خانه کارگر ساوه می‌گوید کارفرما برای اخراج ۹ کارگر رسمی یاد شده روز ۲۳ شهریور امسال درهای کارخانه را به روی آنان بسته و از ورودشان به کارخانه ممانعت کرده است.

او تاکید می‌کند کارگران گاز لوله به دلیل نداشتن امنیت شغلی و ترس از اخراج قدرت بیان مشکلاتشان را ندارند و در صورت اعتراض تهدید به اخراج می‌شوند.

اخراج ده‌ها کارگر کاشی گیلانا بدلیل افزایش بار مالی کارفرما

بیش از ۲۰ کارگر قرارداد موقتکاشی گیلاناپنج‌شنبه هفته گذشته(۱ آبان) به دستور سهامداران اصلی این واحد تولیدی اخراج شدند.

منابع کارگری می‌گویند مدیران کاشی گیلانا این کارگران را به دلیل افزایش بار مالی کارخانه اخراج کرده‌اند.

بر اساس گزارش این منابع، هیچکدام از این کارگران قرار دادکار و بیمه ندارند و جز دریافت مبلغی ناچیز(حدود ۱۶۰ هزار تومان) آنهم به صورت علی الحساب مابقی حقوق خود را از کارفرما طلبکارند.

اخراج ۵ کارگر ایران زاک به دلایل نامعلوم

«محمد علی کاظمی»، «جاوید ذوالقرنی»، «کریم مافی دوست»، «مصیب کلهر» و «مهدی معافی بردبار» از کارگران رسمیایران زاکقزوین(شرکت تولید کننده آدامس) یکشنبه(۴ آبان) به دلایلی که از آن بی‌اطلاعند اخراج شدند. هر کدام از این کارگران حداقل ۱۷ سال سابقه کار دارند.

بر اساس یک روایت، کارفرما برای رهایی از کارگران رسمی و پرداخت نکردن مطالبات معوقه‌شان درهای کارخانه را به روی آنان بسته است.

گفتنی است از مجموع ۶۰ کارگر ایران زاک فقط این ۵ کارگر با قراداد دائمی کار می‌کردند و مابقی کارگران با وجود مستمر بودن ماهیت شغل‌شان بر خلاف تبصره دو ماده هفت قانون کار با قرار دادهای کار موقت کار می‌کنند.

مصونیت نمایندگی مانع از اخراج کارگران خوشگوار نشد

«حسن سلیمی» و «محمد لایقی» از نمایندگان کارگران انبارهای محصولات شرکت توزیع نوشابهخوشگوارتهران یکشنبه(۴ آبان) اخراج شدند. این دو نفر به ترتیب رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی کار این واحد بودند.

آقای سلیمی درباره چگونگی اخراج خود و دیگر همکارش می‌گوید: از آنجا که اعتبار قرارداد اعضای شورای اسلامی کار مانند سایر کارگران به صورت موقت و در فواصل زمانی سه ماهه منعقد می‌شود، کارفرما از تمدید قراردادکار ما خودداری کرد و در نتیجه من و آقای لایقی به بهانه اتمام مهلت قرارداد اخراج شدیم.

او در ادامه بیان می‌کند: تصمیم مدیریت برای تمدید نکردن قرارداد کار با وجود ماهیت مستمر بودن شغل در حالی اتخاذ شده که اعتبار نامه شورایی ما تا آذر سال ۹۴ معتبر است.

دو کارگر شیشه آبگینه بعد از مذاکره با کارفرما اخراج شدند

«حسین فلاح» و «منوچهر افشار» از کارگرانشیشه آبگینهقزوین یکشنبه(۴ آبان) به دلیل پیگیری مطالبات صنفی همکارانشان اخراج شدند.

آقای افشار درباره چگونگی اخراج خود و دیگر همکارش می‌گوید: در پی تشدید مشکلات کارخانه سه شنبه هفته پیش(۲۹ مهرماه) من و ۴ کارگر دیگر به عنوان نمایندگان کارگران به دفتر مرکزی کارخانه در تهران رفتیم. اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل کارخانه در آن جلسه وعده حضور در کارخانه و پرداخت بخشی از معوقات حقوقی کارگران را حداکثر تا پایان هفته دادند.

این کارگر اخراجی در ادامه سخنان خود تصریح می‌کند: وقتی که کارفرما صبح روز یکشنبه به کارخانه آمد در اولین اقدام برای از سرگیری فعالیت تولیدی در کارخانه شیشه آبگینه حکم اخراج من و آقای فلاح را صادر کرد.

اخراج نماینده کارگران آبفای آبادان

کارگرانآبفای آباداندیروز(دوشنبه ۵ آبان) خبر دادند شرکت ارمغان نمای شوشتر به عنوان پیمانکار آبفای آبادان آقای «رضا گلستانی» نماینده صنفی کارگران را به اتهام پیگیری مطالبات معوقه همکارانش اخراج کرد.

اتمام قرارداد کار ۶۵ کارگر سیمان کارون را به خانه فرستاد

منابع کارگری امروز(سه شنبه ۶ آبان) گزارش دادند ۶۵ کارگرسیمان کارونبه دلیل اتمام قرارداد کاری اخراج شدند.

ساده‌ترین راه حل

سیاست‌های ویرانگر دولت ۸ ساله احمدی‌نژاد و تحریم‌های فلج‌کننده غرب شاخص‌های اقتصادی کشور را در شرایط بسیار بدی قرار داده‌اند به گونه‌ای که بسیاری از واحدهای تولیدی در سال های گذشته یا تعطیل شده یا ظرفیت تولید خود را کاهش داده و کارگران‌شان را اخراج کرده‌اند. رکود اقتصادی فعلی کمترین پیامد آن سیاست‌های به شمار می‌رود. تلاش برای تغییر قانون کار به سود کارفرمایان در چنین شرایطی احتمالا ساده‌ترین راه حل بهبود وضعیت واحدهای تولیدی شمرده می‌شود، راه حلی که به منزله تحمیل هزینه‌ سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد بر دوش کارگرانی است که با حداقل مزد ۶۰۰ هزار تومانی برای تامین حداقل‌های اولیه یک زندگی شرافتمندانه می‌جنگند.

گزارش از مرتضی مدنی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز