خبرگزاری کار ایران

تغییر کاربری غیر مجاز اراضی گیلان؛ زنگ خطری برای امنیت غذایی مردم

کد خبر : ۲۱۷۰۹۱

افراد غیر بومی با خریداری اراضی مرغوب کشاورزی استان گیلان و به صورت غیر مجاز، شروع به تغییر کاربری اراضی خود از جمله ویلا سازی می‌کنند.

تغییر کاربری و نابودی زمین‌های کشاورزی گیلان، یک خسارت غیر قابل جبران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، استان گیلان دارای ۱۶ شهرستان ۵۲ شهر و ۴۳ بخش، ۱۰۹ دهستان و ۲۹۱۶ آبادی(۲۵۸۳ آبادی دارای سکنه و ۳۳۳ آبادی خالی از سکنه) است.

طبق سرشماری سال ۱۳۹۱، جمعیت گیلان ۲۴۸۰۸۷۴ نفر بوده که ۶۱ درصد شهر نشین و ۳۹ درصد نفر روستا نشین هستند، ضمن اینکه از نظر تراکم نسبی جمعیت، این استان پس از استان تهران در مقام دوم قرار دارد.

عوامل متعددی مانند آب و هوای مساعد، خاک رطوبتی و حاصلخیز، وجود شبکه‌های آب روان دایمی و امکانات کشاورزی فراوان و متنوع و گسترش راههای ارتباطی، سبب ایجاد تراکم شدید در این استان شده است.

طبق آمار، استان گیلان، دارای ۴۳۶ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی است، که در بر گیرنده حدود یک درصد از کشور جمهوری اسلامی ایران است.

افراد غیر بومی با خریداری اراضی مرغوب کشاورزی استان گیلان و به صورت غیر مجاز، شروع به تغییر کاربری اراضی خود از جمله ویلا سازی می‌کنند.

بنا به آمار مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، طی سالیان گذشته تاکنون ۹۹۸ مورد به میزان ۴۱۰.۵ هکتار از اراضی این استان، به صورت غیر مجاز تغییر کاربری داده شده است.

از جمله دلایل فروش اراضی مرغوب کشاورزی استان گیلان توسط عوامل بومی می‌توان به ارزان بودن آن اشاره کرد، ضمن اینکه برخی از زارعین زحمتکش طی سالیان گذشته، از سر ناچاری جهت تامین مایحتاج زندگی و تامین هزینه‌های تحصیلی و ازدواج فرزندان خود، دست به فروش زمین‌های کشاورزی خود زده‌اند.

تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی گیلان در طی سالیان گذشته تاکنون، زنگ خطری برای امنیت غذایی و از بین رفتن زمین‌های مرغوب کشاورزی این استان را به صدا در آورده است.

مقام معظم رهبری، امسال به مناسبت ماه رمضان در جریان دیدار با هیات دولت، به اهمیت بخش کشاورزی اشاره کرد و با اظهار نگرانی از تبدیل و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی گفت: نابودی زمین‌های کشاورزی یک خسارت غیرقابل جبران است و باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست به طور جدی با این پدیده برخورد کنند.

سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید و در راستای مبارزه با تغییر کاربری غیر مجاز کشاورزی، گشت حفاظت از اراضی را در ۱۳۰ شهر کشور تشکیل داده است.

یکی از استان‌هایی که گشت حفاظت از اراضی کشاورزی در آن تشکیل شده، استان گیلان است که با مسا حت ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع است.

بر پایه این آمار، از این میزان اراضی زراعی، ۲۳۸ هزار هکتار آن شالی کاری است که در سال جاری بالغ بر یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن شلتوک برنج تولید شده است.

سازمان اموار اراضی کشور در شهریور ماه جاری و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی گیلان و به ویژه مدیریت امور اراضی این استان گشت حفاظت از اراضی کشاورزی این خطه را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در رشت، آب و خاک را دو عنصر حیاتی بشری نامید و اظهار کرد: تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیر مجاز اراضی کشاورزی به ویژه شالیزار‌ها است.

علی اکبر برجسته به قانون قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعیو باغ‌ها، مصوب ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس ماده سه این قانون، کلیه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغهای موضوع این قانون که به صورت
غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره(۱) ‌ماده(۱) این قانون اقدام بهتغییر کاربری کنند، علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ‌ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده‌است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش‌ماه محکوم خواهندشد.

این مسئول ادامه داد: اعضای این کمیسیون شامل رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر امور اراضی، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست و نماینده استاندار است.

بر جسته تصریح کرد: کمیسیون تغییر کاربری در مرکز استان به ریاست رئیس سازمان جهاد کشاورزی تشکیل و تقاضاهای مربوط به تغییر کاربری در این کمیسیون بررسی و تصمیم گیری می‌شود.

وی تاکید کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی با توجه به توسعه استان، افزایش جمعیت و تقاضاهای مختلف به ویژه ساخت و ساز منازل مسکونی در مناطق روستایی انجام می‌شود.

مدیر امور اراضی گیلان متذکر شد: ساکنان روستاهای فاقد طرح هادی برای ساخت منزل مسکونی تقاضاهای خود را از طریق دهیاری محل به جهاد کشاورزی شهرستان اعلام و با اخذ استعلامات لازم به کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی ارجاع می‌شود.

برجسته بیان کرد: طرح‌های صنعتی، گردشگری و غیره که نیاز استان است نیز به این کمیسیون ارجاع و با توجه به شرایط و موقعیت زمین و نوع خاک، طرح‌های مزبور در کمیسیون مطرح و پس از بحثو بررسی در ‌‌نهایت تصمیم گیری می‌شود.

وی که سابقه مدیریت حدود ۲۸ سال سال مدیریت امور اراضی گیلان در کارنامه فعالیت‌های اجرایی خود دارد، از تغییر کاربری غیر مجاز ۹۹۸ مورد از اراضی این استان به میزان ۴۱۰.۵ هکتار، خبر داد.

این مسئول، با اعلام تشکیل ۹ گشت حفاظت از اراضی گیلان در شهریور ماه جاری، ابراز کرد: هم اکنون ۵ گشت در شهرستان رشت و بقیه در شهرستان‌های رودسر، فومن، لاهیجان و سیاهکل در حال فعالیت هستند.

برجسته، اذعان کرد: وظیفه گشت حفاظت از اراضی گیلان بر عهده شرکت خدمات حفاظتی و مراقبتی منتظم لیان که در سال ۸۶ از بوشهر به رشت انتقال مکان داده است. این شرکت، امسال به موسسه حفاظتی و مراقبتی منتظم لیان تغییر یافت.

وی متذکر شد: در هر گشت حفاظت از اراضی گیلان، خورویی به همراه یک راننده و نیز یک مامور نیروی انتظامی و همکاران امور اراضی، حضور دارند که با هر گونه تغییر کاربری غیر مجاز برخورد می‌کنند.

مدیر امور اراضی گیلان، تاکید کرد: این گشت‌های خودرویی مجهز به دوربین و جی پی اس هستند که مسیرهای گشتی آنان قابل کنترل در مدیریت امور اراضی استان است.

برجسته، شناسایی ارائه تذکر و برخورد قانونی با افراد متخلف ازمهم‌ترین وظایف این گشت‌های خودرویی ذکر کرد.

وی ابرازکرد: از زمان تشکیل این گشت تا کنون هزار و ۱۰۰ مورد برخورد قانونی صورت گرفته که تاکنون ۹۶ پرونده افراد خاطی به مراجع ذیر بط ارسال و مابقی در حد برخورد اول، موضوع منتفی شده است.

این مسئول اذعان کرد: حفظ اراضی کشاورزی موجب تامین امنیت غذایی برای نسل فعلی و نسل‌های آینده است، ضمن اینکه حفظ اراضی زراعی و باغی باعثجلوگیری از وابستگی خواهد شد.

برجسته در پایان یاد آور شد: با تغییر کاربری هر یک هکتار زمین کشاورزی، امنیت غذایی ۲۰ نفر به خطر می‌افتد، ضمن اینکه بنا به فرموده مقام معظم رهبری، تبدیل، تغییر کاربری و نابودی زمین‌های کشاورزی یک خسارت غیر قابل جبران است.

گزارش: سرور عطری - مهندس جنگل داری و آب خیز داری.

گزارش : خلیل اخوان اصغری

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز