خبرگزاری کار ایران

نماینده زابل در گفت‌و‌گو با ایلنا:

برخورد با تروریست‌های پاکستان حق ماست

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۷۳۰

در حال حاضر پاکستان به محل امنی برای گروهک‌های تروریستی تبدیل شده است که برای شهروندان ما ناامنی ایجاد می‌کنند. دولت پاکستان موظف است تا جلوی این گروهک‌ها را بگیرد. حال اینکه نمی‌خواهد یا نمی‌تواند حق ما برای مقابله با تروریسم محفوظ است.

نماینده زابل ضمن تکذیب خبر درگیری اخیر ایران و پاکستان در مرز این استان، تاکید کرد: اگر از طریق رایزنی با مقامات پاکستانی به نتیجه نرسیم، این حق را برای خودمان محفوظ می‌دانیم تا تکلیف تروریست‌ها روشن کنیم. حتی اگر این برخورد‌ها در عمق خاک پاکستان باشد.

باقر حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره خبر درگیری نیروهای مرزبانی ایران با تروریست‌های پاکستانی در مرز ۳۰۰ کیلومتری استان سیستان و بلچوستان، گفت: مسئولان استانی این خبر را تکذیب کردند.

نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه نمایندگان استانی تا چه اندازه با تذکر آقای شهریاری در جلسه علنی روز سه شنبه هفته گذشته با مضمون تقاضا برای موافقت شورای عالی امنیت ملی با حمله به تروریست‌ها در خاک پاکستان موافق هستند، گفت: از نظر دیگران اطلاع ندارم ولی چنین تقاضایی باید مورد تایید همگان باشد چون این سری از درگیری‌های مرزی یک ناامنی فراگیر برای استان است. مخصوصا این حملاتی که از سوی گروهک‌های تروریستی صورت می‌گیرد برای تمام استان دردسر ساز است. کماا ینکه در همین درگیری اخیر مرزی یکی از ماموران اهل سنت به شهادت رسید و چند تن دیگر زخمی شدند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این اساس من فکر نمی‌کنم که نمایندگان استانی نظری متغایر با حمله علیه اشرار، قاچاقچیان و گروهک‌های تکفیری داشته باشند که داخل پاکستان مستقر بوده و از آن جناح عملیاتی را علیه ما انجام می‌دهند و دوباره به قرارگاه خود بر می‌گردند.

وی در پاسخ به این سوال که درگیری با تروریست‌ها در خاک پاکستان ممکن است، تبعات به مراتب بدتری را برای استان داشته باشد و عملا کلید درگیری بین دو کشور را بزند، تصریح کرد: در حال حاضر پاکستان به محل امنی برای گروهک‌های تروریستی تبدیل شده است که برای شهروندان ما ناامنی ایجاد می‌کنند. دولت پاکستان موظف است تا جلوی این گروهک‌ها را بگیرد. حال اینکه نمی‌خواهد یا نمی‌تواند حق ما برای مقابله با تروریسم محفوظ است.

حسینی ادامه داد: ‌‌ همان طور که آمریکا از آن سوی دنیا به بهانه تقابل با تروریسم به آسیا و مشخصا خاورمیانه پا می‌گذارد و این حق را برای خود محفوظ می‌داند؛ چگونه ما چنین حقی را در نقاط مرزی کشورمان برای حفظ امنیت شهروندان خود نداشته باشیم. ما می‌خواهیم با تروریست‌ها مقابله کنیم.

نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه اقداماتی جهتی رایزنی با مقامات پاکستانی و مشخصا مجلس سنای این کشور صورت گرفته است، اعلام کرد: رایزنی‌ها در حال انجام است.

وی در ادامه به سخنان اخیر علی لاریجانی درباره رایزنی‌های جمهوری اسلامی با مجلس سنای پاکستان اشاره کرد و افزود: این مراحل به صورت هم زمان در حال پیگیری است. صحبت ما با مقامات پاکستانی به این ترتیب است که اگر آنان توانایی یا قصد برخورد با تروریست‌های مستقر در مرز را ندارند این اجازه را به ما بدهند تا راسا ورود کنیم. البته در مرحله اول آنان باید ورود کنند. آنان در قبال این اتفاقات مسئول هستند و اگر فرزندان این استان طی درگیری با اشرار در نقاط مرزی به شهادت می‌رسند، آنان باید پاسخگو باشند. مسئولان پاکستانی باید منطقه را از وجود تروریست‌ها پاک کنند.

به گفتهٔ او، اگر پاکستان توان برخورد با تروریست‌ها را ندارد شرایط را فراهم کنند تا نیروهای ایرانی با آنان مقابله کنند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا روند برخورد مسئولان امنیتی پاکستان با تروریست‌ها در مراحل مختلف رایزنی‌های اخیر تغییر یا بهبودی نداشته است، تاکید کرد: با توجه به درگیری‌های اخیر خودتان بهتر می‌توانید قضاوت کنید که آیا بهبودی حاصل شده یا نشده است. اگر برخود قاطعی صورت گرفته بود چنین اتفاقی نباید رخ می‌داد.

حسینی در پاسخ به این سوال که تکرار درگیری با اشرار و شهادت مرزبان‌ها تا چه اندازه به سطح تجهیزاتی و امکاناتی نیروهای مرزبانی مربوط می‌شود، تصریح کرد: برای پاسخ به این ادعا و سوالات من توصیه می‌کنم که یک بار وارد منطقه بشوید و آن را به دقت رصد کنید. البته این مناطق آن‌قدر صعب العبور هستند که باید با هلی کوپ‌تر امکان رصد آن فراهم شود.

نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی در ادامه اعلام کرد: در چنین مناطق صعب العبوری نیروهای تروریستی با تجهیزاغت و نیروهای متعدد به راحتی می‌توانند کمین کنند. به خصوص آنکه تروریست‌ها وجب به وجب منطقه را خوب می‌شناسند و خیلی راحت می‌توانند پناه بگیرند.

به گفتهٔ او، مشکل اصلی ایران به این موضوع برمی گردد که مرز مشترک ما با پاکستان یک منطقه‌‌ رها شده از سوی مسئولان امنیتی پاکستان است. پاکستان در مرزی به وسعت ۳۰۰ کیلومتر حتی یک پاسگاه مستقر در مرز ندارد. در این شرایط طبیعی است که فضای خوبی برای اشرار فراهم باشد و آنان بتوانند به راحتی وارد مرزهای ایران شوند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چند درصد از نیروهای مرزبانی استان بومی هستند تنها به این جمله بسنده کرد که تمامی «این اطلاعات محرمانه بوده و قابل انتشار نیست و فقط می‌توانم بگویم که بخش قابل توجهی از نیروهایی که امنیت مرز را زیر نظر سپاه بر عهده دارند، بسیجیان استانی به همراه کادر خود سپاه هستند.

نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات یعقوب جدگال، نماینده چابهار مبنی بر مهاجرت شهروندان استان به شهرهای مجاور به علت ناامنی، افزود: من اطلاع دقیقی از این بابت ندارم، اما طبعا در چنین شرایطی که ناامنی در استان صورت بگیرد کسانی که دلیلی برای ماندن ندارند مهاجرت خواهند کرد.

حسینی در پاسخ به این سوال که رایزنی مقامات استانی با شورای عالی امنیت در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار کرد: بله تاکنون جلساتی تحت این عنوان با وزرای دفاع، امور خارجه و کشور صورت گرفته است. کمیسیون امنیت ملی پیگیر این مسائل هست تا مشکلات را از طریق رایزنی با مقامات مسئول به ویژه مسئولان دیپلماتیک حل کند. ما قائل به راه حل دیپلماتیک هست وگرنه تاکنون وارد عمل شده‌ایم.

او در پایان تاکید کرد: اگر از طریق رایزنی با مقامات پاکستانی به نتیجه نرسیم، این حق را برای خودمان محفوظ می‌دانیم تا تکلیف تروریست‌ها روشن کنیم. حتی اگر این برخورد‌ها در عمق خاک پاکستان باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز