خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

خیمه‌های برافراشته زرقان، فارس را عاشورایی کرد

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۳۲۹

مراسم سنتی برپایی خیمه‌های عاشورایی به میزبانی زرقان، قلب تپنده تعزیه ایران، همزمان امروز، چهارشنبه، ۳۰ مهرماه ۹۳ برگزارشد.

مراسم سنتی برپایی خیمه‌های عاشورایی به میزبانی زرقان، قلب تپنده تعزیه ایران، همزمان با ۲۷ ذی الحجه، امروز، چهارشنبه، ۳۰ مهرماه ۹۳ برگزارشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، بهزاد مریدی ظهر امروز، چهارشنبه، ۳۰ مهرماه، با اشاره به برگزاری مراسم سنتی برپایی خیمه‌های عاشورایی افزود: مردم زرقان صبح۲۷ ذی‌الحجه قبل از طلوع خورشید در ۳ حسینیه شهر به تناسب محله زندگی خود جمع ‌شدند و پس از قرائت زیارت عاشورا، چادرهایی بزرگ با قدمتی چند صدساله با اداب خاصی بر حیاط حسینیه‌ها بر ‌افراشتند و با ساز و دهل و شعار «یاحسین» به استقبال عاشورا رفتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس ادامه داد: مراسم عزاداری حسین در زرقان که سال‌هاست پر خرج و پر زرق و برق برگزار می‌شود، از معدود برنامه‌هایی است که تمامی هزینه‌های آن را مردم پرداخت می‌کنند و از نگاه جامعه‌شناختی و از نظر مشارکت اجتماعی در عالیترین سطح برگزار می‌شود.

وی سابقه برگزاری چنین مراسمی را به صد‌ها سال اعلام داشت و گفت: برخی از شیوه‌های عزاداری و سنت‌های مرسوم حکایتی به درازی تاریخ اسلام دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهارداشت: در مراسم یادشده برافراشتن خیمه‌گاه عزاداری در شهر زرقان فارس، انجام شود و از تمبر یادبود که در سال گذشته با حضور جمعی از مسئولین بلند پایه استان فارس تهیه شده بود، رونمایی شد.

مریدی بیان داشت: این کار که به همت و تلاش و پیگیری‌های مستمر کانون فرهنگی هنری حضرت سیدالشهداء در استان و تهران تهیه شده؛ کاری بسیار زیبا و ماندگار در تاریخ زرین شهر زرقان خواهد بود که افتخاری بزرگ در سطح کشور و در جوار شیراز سومین حرم اهلبیت(ع) محسوب می‌شود.

وی گفت: این تمبر، حاوی نمادهایی از واقعه عاشورا و عزاداری ماه محرم است که ایثار و پیروزی حق بر باطل از جمله مفاهیم به کار گرفته شده در این اثر هنری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس عنوان کرد: با توجه به اینکه در بحثمراسم سنتی برپایی خیمه‌های عاشورایی در زمینه فعالیت گسترده صورت نپذیرفته است، متخصصان جوان و علاقه‌مند زرقانی اقدام به طراحی اولین نرم‌افزار(خیمه‌ها) که گوشه‌هایی از مراسم باشکوه و عکس‌های مراسم سالهای قبل کرده‌اند که رونمایی شد.

وی همچنین از چندین برنامه و مراسم معنویی و فاخر فرهنگی دیگر در حاشیه‌ این رونمایی و برپایی خیمه‌های سنتی در محل حسینیه حضرت ولیعصر(عج) شهرستان زرقان خبر داد.

مریدی در ادامه افزود: هنر تعزیه در این استان یکی از هنرهای مورد توجه جدی مردم است به‌طوری که سوگواره تعزیه همه ساله‌ به ‌صورت کشوری در زرقان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس ابراز کرد: اجراء بیش از ۴۰ مجلس تعزیه خوانی با حضور اساتید تعزیه در سه حسینیه بزرگ شهر زرقان ازب رنامه‌های پیش روست و تاکنون سه سوگواره تعزیه کشوری طی سال‌های گذشته با حضور اساتید و تعزیه‌خوانان بر‌تر دیگر استان‌ها فارس، بوشهر، قم، تهران، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی، تبریز، مازندران، کرمان و خوزستان در حسینیه حضرت ولیعصر(عج) زرقان در گستره ملی برگزار شده است.

بهزار مریدی قدمت تعزیه‌خوانی در جنوب کشور به ‌ویژه زرقان را به سال‌های بسیار طولانی دانست و گفت: تعزیه هنر ناب ایرانی است که علاقه مندان می‌توانند قدمت تاریخی تعزیه فارس و زرقان را در کتاب تعزیه در ایران به نوشته قلم استاد صادق همایونی مطالعه کنند.

وی در ادامه سخنان خود به اهداف برگزاری این گونه سوگواره‌ها اشاره کرد و گفت: این سوگواره‌ها در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین جذب جوانان و مبارزه با وهابیت گسترده و خرافه‌پرستی و مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و حفظ این هنر اصیل ایرانی است.

مریدی به اهمیت استقرار نخستین پژوهشکده هنرهای آئینی و عاشورایی و موزه تجهیزات تعزیه در شهر زرقان اشاره کرد و خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی سوگواره تعزیه در مهد تعزیه جنوب کشور شد.

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی فارس در پایان افزود: مراسم برپایی خیمه‌های عزاداری در حسینیه امام سجاد ساعت ۷ صبح، حسینیه حضرت ولیعصر(عج) ساعت ۸ صبح، حسینیه حیدر ساعت ۱۴ برگزارشد و از همه مسئولین استانی و بخش زرقان که در این راستا همکاری لازم را مبذول نمودند تقدیر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز