خبرگزاری کار ایران

در واکنش به بسته دولت برای تغییر قانون کار /

چمنی: می‌خواهند امنیت شغلی کارگران را با واژه‌های زیبا نابود کنند

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۳۱۸

«کلیات بسته پیشنهادی دولت برای تغییر قانون کار خوب به نظر می‌رسد البته برای کارفرمایان. اگر من جای کارفرمایان بودم دست مقام‌های ارشد وزارت کار را به خاطر پیشنهاد چنین تغییراتی می‌بوسیدم.»

عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است تغییرات پیشنهادی وزارت کار برای قانون کار به منزله خلع سلاح کارگران مقابل کارفرمایان است.

«ناصر چمنی» در این باره به ایلنا گفت: کلیاتبسته پیشنهادی دولت برای تغییر قانون کارخوب به نظر می‌رسد البته برای کارفرمایان. اگر من جای کارفرمایان بودم دست مقام‌های ارشد وزارت کار را به خاطر پیشنهاد چنین تغییراتی می‌بوسیدم.

او افزود: این تغییرات تمام راهکارهای قانونی پیش روی کارگران برای حفظ شغلشان را می‌بندد و آنان را بی‌دفاع مقابل کارفرمایان‌‌ رها می‌کند.

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: واقعا معلوم نیست وزارت کار به چه دلیلی برای کارفرمایان دلسوزی می‌کند و می‌خواهد شان کارگران را تا حدی تنزل دهد که کارفرما به خودش اجازه دهد با آنان هر رفتاری بکند.

چمنی تصریح کرد: کلیات این طرح یک طرف که کارگران باشند را کاملا خلع سلاح کرده و به طرف دیگر یعنی کارفرمایان قدرت مطلق بخشیده است.

او با اشاره به عنوان بسته پیشنهادی دولت مبنی بر تامین امنیت شغلی کارگران گفت: این دوستان احساس می‌کنند سطح شعور کارگران پایین است که پیشنهاد تفویض فسخ قراردادکار به کارفرما را با عنوان امنیت شغلی ارائه می‌کنند و این موضوع عذاب آور است.

او افزود: چندین دولت متوالی خواسته‌اند قانون کار را عوض کنند اما موفق نشده‌اند، اما دولت فعلی می‌خواهد با کلمات قشنگ این قانون را عوض کند. اینان جامعه کارگری را به نوعی ساده فرض کرده‌‌اند هر چند با ارائه چنین طرحی تنها خود را مضحکه کرده‌اند. قدرت اخراج یکطرفه به کارفرما در کنار قرارداد دائم بی‌معناست و فردی با هوش متوسط هم به تناقض بزرگ این طرح پی می‌برد.

او با اشاره به اصلاحیه پیشنهادی مواد ۲۷ و ۱۶۵ قانون کار گفت: وزارت کار می‌خواهد دو ماده‌ای را که به نمایندگان کارگران در واحدهای تولیدی مصونیت می‌بخشد حذف کند.

عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان با اشاره به خروج کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر از شمول قانون کار در دهه ۷۰ گفت: مگر حذف این کارگاه‌ها از شمول قانون کار به واحدهای تولیدی کوچک رونق بخشید که حذف همه کارگران از دو ماده فوق العاده مهم قاون کار به صنعت کشور رونق ببخشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز