خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری / مشروح /

ظریف هفته آینده به اسپانیا و چین سفر می کند / گام‌های آخر مذاکرات بسیار سخت و تعیین‌کننده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۲۸۵

مذاکرات کاشناسی امروز طبق برنامه توافق شده در وین آغاز خواهد شد و در آن کارشناسان ایران و ۱ + ۵ در مورد جزئیات طرح‌ها و برنامه‌ها بحثمی‌کنند که ریاست هیات ایرانی در این مذاکرات کارشناسی را حمید بعیدی‌نژاد برعهده دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هفته آتی وزیر امور خارجه کشورمان به اسپانیا و چین خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن ابراز تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی برای وی از درگاه خداوند علو درجات را خواستار شد.

وی در مورد جزئیات مذاکرات کارشناسی امروز ایران با ۱ + ۵ گفت: این مذاکرات امروز طبق برنامه توافق شده در وین آغاز خواهد شد و در آن کارشناسان ایران و ۱ + ۵ در مورد جزئیات طرح‌ها و برنامه‌ها بحثمی‌کنند که ریاست هیات ایرانی در این مذاکرات کارشناسی را حمید بعیدی‌نژاد برعهده دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اعلام این خبر که وزیر امور خارجه اواسط هفته آینده به کشور اسپانیا سفر خواهد کرد، اظهار داشت: آقای ظریف همچنین اواخر هفته آینده نیز به منظور شرکت در اجلاسی مربوط به امور افغانستان به چین سفر می‌کند.

افخم افزود: این اجلاس که به شکل روتین برگزار می‌شود، در دوره چهارم با میزبانی چین و با حضور ۱۴ کشور تشکیل خواهد شد، این نشست برای کمک به بهبود شرایط افغانستان خواهد بود و جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که امنیت افغانستان برایش مهم است در این اجلاس که در سطح وزرای امور خارجه برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد. ما معتقدیم این فرصتی برای تبادل نظر و کمک به بهبود شرایط در کشور افغانستان است.

افخم در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه علیه ایران گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که ما با ترکیه روابط خوبی در سطح دو جانبه داریم و همکاری‌های مناسبی نیز انجام می‌شود و رفت و آمدهایی نیز در سطوح بالا انجام می‌گیرد به گونه‌ای چندی پیش نخست وزیر ترکیه به تهران سفر کرد و رئیس جمهور نیز سفری به ترکیه داشت.

وی با بیان اینکه در گفت‌وگو با طرف‌های ترکی موضوعات مختلفی مورد مذاکره و تبادل نظر قرار می‌گیرد، گفت: طبیعی است که دیدگاه‌های دو کشور در مورد مسائل منطقه یکسان نیست اما این مسئله هیچ‌گاه مانع از انجام مذکرات نبوده، گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای بین دو کشور ایران و ترکیه برقرار است. بخشی از اظهارات مطرح شده مربوط به مواردی است که برای رسانه‌ها جذابیت بیشتری دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این گفتگوها ادامه دارد ما مطمئن هستیم مشارکت در سطوح مختلف برای حل مسائل منطقه از روش‌های اصولی و درستی است که می‌تواند از پیچیده‌تر شدن شرایط جلوگیری کند.

افخم با اشاره به اظهارات وزارت خارجه عربستان نیز تصریح کرد: مواردی که در مورد ترکیه اعلام کردم در مورد کشورهای عربی نیز مد نظر است. منطقه ما هم‌اکنون در شرایط حساسی است و حل بحران‌های مختلف نیاز به گفتگو و مشارکت کشورهای منطقه دارد. انتظار می‌رود مسائلی که از سوی کشورهای مختلف مطرح می‌شود با رعایت شرایط حساس منطقه باشد هر مسئله‌ای که مانع شکل‌گیری همکاری شود و در فضای تفاهم مانع ایجاد کند کمک‌کننده نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما در مورد مسئله اخیر که مطرح شد واکنش لازم را نشان دادیم مسائلی که در فضای رسانه مطرح می‌شود قطعا واکنش‌هایی را به همراه دارد و کارها در وزن خود انجام می‌شود.

وی در مورد سفر ظریف به عربستان نیز گفت: بخشی از سفرهای صورت گرفته در راستای همکاری فیمابین است اما در مورد سفر ظریف به عربستان هنوز جدول زمان‌بندی نهایی تعیین نشده است. هر گاه زمینه سفر فراهم باشد نسبت به آن هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نشست ظریف، اشتون و جان کری نیز بیان کرد: تماس‌ها و مذاکرات بین ایران و۱ + ۵ برقرار است. مذاکرات کارشناسی هم‌اکنون شروع شده و هماهنگی انجام مذاکرات در سطوح بالاتر نیز در دست انجام است و تا زمان ضرب‌العجل گفت‌وگو در سطوح دیگر انجام می‌شود و تاریخ دقیق آن اعلام خواهد شد.

افخم در مورد اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر اینکه عدم موضع‌گیری ظریف در مورد برخی موضوعات نشاندهنده فعال نبودن وی در این عرصه‌هاست، تاکید کرد: جنس کار دیپلماسی با فضای اعلام مواضع و تقسیم کار حرفه‌ای صورت می‌گیرد یک تیم سیاسی مسئولیت‌ها را بین خود تقسیم می‌کند و سخنگوهای مختلف مواضع را اعلام می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: اعلام مواضع از سوی سخنگو و دیگر مسئولان وزارت خارجه به معنای این نیست که این موارد دور از نظر وزیر خارجه انجام می‌شود. مواضع با هماهنگی با وزیر انجام می‌شود در بسیاری از مسائل مشورت نزدیکی با او وجود دارد و خیلی از موارد نیز ناشی از نظرات صریح شخص آقای ظریف است.

وی گفت: این مسئله که اگر وزارت خارجه در موضوعی اظهار نظر کند به معنای این است که ظریف در آن موضوع فعال نیست بسیار غیر کارشناسی است. وزارت خارجه نسبت به همه مسائل مربوط به سیاست خارجی اشراف کامل دارد و آنها را دنبال می‌کند. مسئولیت اعلام مواضع و تبیین دیدگاه‌ها متناسب با مسئله تقسیم کار است که با هماهنگی وزیر امور خارجه تنظیم می‌شود.

مرضیه افخم در ادامه نشست خود در مورد اعلام وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص عدم لغو تحریم‌ها در پی توافقات هسته ای گفت: موضوع مورد مذاکره در مباحثاخیر تنها شامل تحریم‌های هسته‌ای می‌شود. در عین حال مواضع جمهوری اسلامی و تیم مذاکره‌کننده در مورد لغو تحریم‌ها و شکل‌گیری توافق جامع به شکل صریح تبیین شده است.

وی افزود: طبق توافق ژنو دو هدف اصلی وجود دارد که اول بحثروشن شدن و تثبیت موضوع فعالیت صلح‌آمیز طرف‌ها و برطرف کردن نگرانی طرف مقابل است و بخش دیگر لغو تحریم‌ها است که در توافق ژنو مورد توجه قرار گرفته است. در عین حال ما به طرف مذاکراتی خود توصیه می کنیم که در برهه باقی مانده از طرح موضوعات مورد مذاکره که هنوز قطعی نشده در رسانه‌ها خودداری کند و مذاکرات را به صحنه رسانه‌ها نکشاند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اینکه گفته می‌شود ترکیه مسیر ترانزیتی خود را به روی ایران بسته است، بیان کرد: چنین مسئله‌ای به این صراحت که مطرح می‌شود نیست برخی مشکلات فنی وجود دارد و مذاکرات طرف‌ها برای حل مشکلات فنی نیز ادامه دارد ما امیدواریم این مشکلات حل و فصل نهایی شود.

افخم ادامه داد: اختلاف نظر بر سر برخی قراردادها و موضوعات حاشیه‌ای وجود دارد که گروه‌های کارشناسی در این خصوص مذاکره می‌کنند اما ما این مسئله را به شکل موضوعی به مفهوم تصمیم سیاسی صفر و محدودکننده ارزیابی نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه چه اقداماتی در مورد اهانت اردوغان به رهبر معظم انقلاب انجام داده است؟ اظهار داشت: وزارت خارجه اقدامات لازم را انجام داده و گزارش آن را به مسئولان عالی نظام ارسال کرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از جزئیات مذاکرات می‌پرسید، گفت: خود من دقایقی پیش توصیه کردم که مذاکرات به صحنه رسانه‌ها کشیده نشود اجازه بدهید تیم کارشناسی به کار خود ادامه بدهد همانطور که آقای ظریف هم گفت تا زمانی که روی همه مباحثمذاکرات به توافق نرسیم در خصوص هیچ یک از بندها اظهار نخواهیم کرد اظهار نظرات زیادی مطرح شده که هیچ یک قطعی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد کشف یک گور دسته جمعی در کشور عراق و اینکه گفته می‌شود این گور مربوط به زائران ایرانی و عراقی است، گفت: ما هم این خبر را مشاهده کردیم و از طریق سفارت پیگیر آن هستیم تا اطلاعات تکمیلی از منابع موثق عراق داشته باشیم به دلیل جنس این خبر ما هم حساس شده‌ایم تا به محض اطلاع از مراجع مذکور و تایید خبر اطلاع‌رسانی کنیم اما در مورد اصل خبر تاییدیه دقیقی نگرفته‌ایم و امیدواریم که این خبر درست نباشد.

افخم در مورد گزارش اخیر آمانو پیرامون مذاکرات ژنو هم گفت: متاسفانه یکی از خبرگزاری‌ها بخشی از گزارش آمانو را دقیق منتشر نکرد آنچه در این گزارش مورد توجه است اعلام این مسئله توسط آژانس است که ایران در نشست ژنو به تمام توافقات خود عمل کرده و چیزی خارج از توافقات صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اعداد و ارقام اعلام شده نیز متناسب و در مسیر توافقات بوده ما مسیر متعهدانه خود را دنبال می‌کنیم و صحت آن را نیز آژانس اعلام کرده است. در عین حال مسائل فنی وجود دارد که در زمان باقیمانده مطرح خواهد شد اما نفس انجام مذاکرات نشانه خوبی از اراده و فضای همکاری ایران و آژانس دارد ما امیدواریم این مسیر طی شود.

مرضیه افخم در نشست خبری خود در مورد احتمال افزایش سطح مذاکرات و تاریخ دقیق آن گفت: مذاکرات در سطوح مختلف انجام می‌شود و به محض توافقات نهایی نسبت به سطوح دیگر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران اقدامی برای ارسال کمک به مردم کوبانی انجام داده و توافقاتی در این میان بین ایران و ترکیه صورت گرفته است، گفت: کوبانی در شرایط سختی به سر می‌برد، مقاومت مردمی در این منطقه موجب تحسین جهان و سیاست‌مداران شده ما امیدواریم که مقاومت آنها به نتیجه برسد و بتوانند نیروهای تروریستی را از منطقه اخراج کند.

افخم آمرلی و کوبانی را دو منطقه‌ای که نشانه مقاومت مردم در مقابل تروریست هستند توصیف کرد و گفت: این مقاومت ارزشمند است؛ ائتلاف ضد داعش اقدامات بسیار کندی انجام می‌دهد. آنها اعلام کردند که ممکن است مسئله کوبانی در برنامه ما نباشد ما امیدواریم در اقدامات آنها جدیت بیشتری در مبارزه با تروریست و داعش وجود داشته باشد.

وی افزود: ائتلاف به اصطلاح ضدداعش در اولین گام خود می‌تواند حمایت مالی از داعش را متوقف کند، این توقع افکار عمومی نیز است. جدیت ائتلاف ضدداعش در حمایت از مردم کوبانی باید به نمایش گذاشته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما برای ارسال کمک به کوبانی گفت‌وگوهایی را با مسئولان ترکیه داشته‌ایم، گفت: به محض اینکه شرایط مهیا شود، این کمک‌ها را هر چند اندک در اختیار مردمی که تحت محاصره هستند قرار می‌دهیم تا آنها نیز از حداقل حقوق خود بهره‌مند شوند.

افخم با بیان اینکه ما مسئله کوبانی را با حساسیت دنبال می‌کنیم، گفت: در این زمینه گفت‌وگو با کشورهای مختلف از مباحثجاری است که این مذاکرات درسطوح مختلف انجام می‌شود. مسیر کار با جزئیات دنبال می‌شود و ما امیدواریم که به نتیجه برسد.

وی در مورد سفر امیرعبدالهیان به کشور عربستان و چگونگی روابط دو کشور گفت: روابط دو کشور در سطح خوبی قرار دارد اما اختلاف‌نظرهایی هم در مورد مسائل مختلف وجود دارد و موضوعاتی است که نیازمند سعه‌صدر و گفت‌وگوی بیشتر است ظرفیت هر دو کشور بسیار تاثیرگذار است؛ اما این مذاکرات کمک می‌کند که روابط خوب دو جانبه‌ای شکل بگیرد. ما این را به عنوان یک اصل در سیاست خارجی خود با دیگر کشورها نیز دنبال می‌کنیم و امیدواریم که کشورهای منطقه نیز این مسئله را با جدیت دنبال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حمایت ایران از گروه حوثی در یمن نیز گفت: ما از روند یمن حمایت می‌کنیم و امیدواریم که با پایبندی طرفین به توافقات صورت گرفته مسیر یمن نیز به سمت توسعه پیش برود. انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه ایران از چه گروه‌های حمایت می‌کند، تنها گمانه‌زنی رسانه‌ای است. جمهوری اسلامی از ثبات منطقه و صلح و امنیت حمایت می‌کند. امیدواریم نگاه مترقی و حل مسائل منطقه‌ای همه‌گیر شود و بحران‌های جاری منطقه به سمت حل و فصل پیش برود.

افخم در مورد اینکه طرف روسی اعلام کرده ۹۸ درصد توافقات بین ایران و ۱ + ۵ انجام شده است، گفت: مذاکرات از یک نقطه شروع شد و در مسیر پیش رفته ما می‌توانیم بگوییم بالای ۹۰ درصد مسیر را رفته‌ایم و در گام‌های آخر هستیم؛ اما این گام‌ها هم مهم و حساس است و در عین حال نیز بسیار سخت است. بیان درصد در این مورد یک ارزیابی سیاسی است اما بخش مهمی از مسیر پیموده شده و آنچه باقی مانده بسیار سخت و تعیین کننده است.

وی افزود: در زمان باقی مانده همه طرف‌ها به استفاده از فرصت‌های باقی‌مانده فکر می‌کنند، هنوز تمدید مذاکرات در دستور کار نیست ما امیدواریم در برهه باقی‌مانده مسیر رسیدن به توافق روشن‌تر شود. اجازه بدهید که جلوتر از مذاکرات پیش‌بینی نکنیم و از مذاکرات نیز عقب نمانیم، ما امیدواریم که همه طرف‌ها از فرصت باقی‌مانده به خوبی استفاده کنند.

مرضیه افخم در ادامه نشست خبری خود در مورد سفر روحانی به قفقاز و اینکه آیا این سفر شامل آذربایجان هم می‌شود، گفت: هر گاه زمان نهایی سفر رئیس جمهور مشخص شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، پیشاپیش گمانه‌زنی در مورد زمان سفر در دستور کار نداریم.

افخم در مورد سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران و حاشیه‌پردازی‌های برخی رسانه‌های آذربایجان در این خصوص گفت: این سفر بسیار پربار بود. همکاری ایران و ارمنستان در حوزه‌های مختلف رو به جلو است و در مواردی که بحثشد، توافقات خوبی صورت گرفت که طی آن اسنادی مبادله خواهد شد و کارشناسان روند این کار را دنبال می‌کنند؛ ما امیدواریم در فاصله‌ای کوتاه این اسناد نهایی شود.

وی افزود: ایران و ارمنستان نسبت به مسائل مختلف دیدگاهی نزدیک به یکدیگر دارند و این کمک می‌کند که موضوعات مختلف بهتر حل و فصل شود، ما همواره تاکید کرده‌ایم که روابط خوب ما با ارمنستان علیه روابط با دیگر کشورها نیست و به وضوح این مسئله را نشان داده ایم؛ اما برخی رسانه‌ها همواره نسبت به نزدیکی این دو کشور حساسیت دارند. آنها باید بپذیرند که مسائل مختلف با همکاری حل می‌شود. ایران و ارمنستان در کنار همکاری‌های دو جانبه ثبات منطقه را با جدیت دنبال می‌کنند. امیدواریم فضای رسانه بخش‌های خوب این سفر را بیش‌تر مدنظر قرار دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اعلام طرح تقسیم‌بندی مسجدالاقصی توسط پارلمان رژیم صهیونیسیتی گفت: این مسئله که رژیم صهیونیستی غاصب و تجاوزگر است، بحثی روشن و بدیهی است. فلسطین قلب جهان اسلام و مسجدالاقصی قلب فلسطین است. حمایت از مقاومت فلسطین و دفاع مردم فلسطین کاملا روشن بوده این طرح‌ها نه مردم فلسطین را از پیگیری خواسته‌هایشان باز می‌دارند و نه تاثیری در روند مقاومت آنها دارد.

وی گفت: ‌ما این طرح را در مسیر ادامه اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی می‌دانیم و حمایت قاطع خود را از مردم فلسطین اعلام می‌کنیم، مسجدالاقصی به تمامی ادیان الهی تعلق دارد و این تقسیم بندی پذیرفته نیست.

افخم با اشاره به بحثگزارش‌های آژانس از فعالیت هسته‌ای ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم به همکاری با آژانس بوده و است و این کار در مسیر شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ادامه دارد، شاید میان اعضای عضو جمهوری اسلامی بیشترین همکاری را با آژانس داشته است در بخشی از گزارشات آژانس آمده که ایران به همه توافقات خود عمل کرده و این بخش برجسته است ما شاهد ورود نگاه‌های تدریجی به گزارشات آژانس هستیم و مصمیم که این شفاف‌سازی ادامه پیدا کند.

وی افزود: امیدواریم آژانس با نگاه واقع بینانه متناسب با روند همکاری ایران گزارشات خود را به واقعیت نزدیک‌تر کند.

افخم تاکید کرد: برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گرانی که مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنند در دو ماه اخیر نسبت به رسیدن یا نرسیدن به توافق جامع دیدگاه‌های تحلیل گرایانه‌ای را مطرح کردند آنچه در مذاکرات مطرح می‌شود، این است که مذاکرات در زمان باقی مانده ادامه دارد و طرف‌ها تلاش دارند که از زمان باقی مانده استفاده کنند و بحثتمدید مذاکرات فعلا مورد نظر نیست. اگر با حسن نیت این مسیر طی شود، امکان توافق جامع وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اینکه اعلام شده اواخر مهر ظریف نشستی با حضور کشورهای حوزه دریای خزر خواهد داشت اظهار بی‌اطلاعی کرد.

وی در مورد اظهارات سخنگوی کاخ سفید پیرامون لغو تحریم‌ها با انجام توافقات هسته‌ای گفت: در مذاکرات اخیر اهتمام طرف‌ها برای استفاده بهتر از زمان باقی‌مانده بیشتر بوده و این جدیت طرف‌های مذاکره کننده را نشان می‌دهد در این مذاکرات نسبت به استفاده از راه حل‌های ابتکاری در حوز‌ه‌های مختلف بحثمی‌شود.

افخم با بیان اینکه مواضع سیاسی ما نسبت به بحثتحریم‌ها کاملا صریح و روشن اعلام شده است، گفت: جمهوری اسلامی بر اساس توافقات ژنو خواهان لغو تحریم‌ها است، ما معتقدیم که جزئیات مذاکرات نباید به صحنه رسانه‌ها کشیده شود، چراکه در رسانه امکان رسیدن به توافق جامع وجود ندارد این توافق در پشت میز مذاکرات انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارت اوباما مبنی بر اینکه ما بدون مجوز کنگره تحریم‌ها را لغو می‌کنیم، ادامه داد: این مسائل در حوزه داخلی آمریکا مطرح است از روز اول نیز مشخص بود که آنها باید موضوع داخلی خود را حل کنند، آنچه برای ما مهم است توافق نهایی است. موضوع داخلی آمریکا باید توسط خودشان حل شود نگاه ما به نتیجه است. اما این مسئله نشانه جدیت آنها در رسیدن به توافق جامع است.

افخم در پایان با اشاره به همکاری‌های نزدیک ایران و روسیه و سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور به ایران گفت: این سفر در چهارچوب گفت‌گو با همتای دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه صورت گرفته و چهارچوب همکاری‌های ما کاملا مشخص است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز