خبرگزاری کار ایران

پیش‌پرده‌خوانی مرتضی احمدی منتشر شد

کد خبر : ۲۱۶۲۶۱

«پیش‌پرده و پیش‌پرده‌خوانی» نوشته‌ی مرتضی احمدی با تهیه و تنظیم بهرنگ بقایی توسط نشر ققنوس منتشر شد.

«پیش پرده و پیش‌پرده‌خوانی» نوشته‌ی مرتضی احمدی با تهیه و تنظیم بهرنگ بقایی توسط نشر ققنوس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ دکتر اسهالی، شمع یادت نره، گل‌پری جون، سمنو، حراجی، وکیل‌باشی، بلالی، سرپل تجریش و… از عناوین اشعار این کتاب است.

قطعه‌ای از این شعر را می‌خوانیم:
«حراجه آی حراجه مال حلال آوردم پارچه‌ی خوب به بازار به صد جلال آوردم
پودر و ماتیک و سرخاب و کربدوشین اعلا یالا تموم شد خانوما زود بخرین د یالا»

این کتاب ۲۳۹ صفحه دارد و با قیمت ۱۸۰۰۰ تومان در ۲۲۰۰ نسخه به بازار کتاب عرضه شده است.

پیش پرده و پیش پرده خوانی از دو بخش تشکیل شده که در بخش اول ترانه‌ها نوشته شده و در بخش دوم نت بعضی از این ترانه‌ها آورده شده است.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «در اواخر دوران قاجار و آغاز دوران پهلوی، به ویژه تحت تاثیر انقلاب مشروطه، جامعه‌ای آگاه‌تر پدید آمد و قلم به دستانی از توده‌ی مردم پا به عرصه‌ نهادند. به این ترتیب در زمینه‌ی ترانه‌های طنز و فکاهی، همزمان با اوج آهنگسازی، حرکتی خودجوش آغاز شد.

ترانه‌هایی که در این دوران ساخته‌شد، سلف پیش‌پرده‌های بعدی بودند و به‌درستی می توان گفت پیش‌پرده‌هاکه جامه‌ی رنج‌دیده و غم‌گرفته‌ی آن روزگار را مجذوب خود کرد، نشئت گرفته از این ترانه‌ها بودند.

پیش‌پرده صدای جامعه‌ی رنج کشیده، آوای مردم پاکباخته‌ی کوچه و بازار بود و هراس دستگاه‌های امنیتی رژیم را از روشنگری هرچه بیشتر اکثریت مردم در پی داشت.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز