خبرگزاری کار ایران

افخم: / ۲ /

جدول زمان‌بندی سفر ظریف به عربستان تعیین نشده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۲۰۰

اعلام مواضع از سوی سخنگو و دیگر مسئولان وزارت خارجه به معنای این نیست که این موارد دور از نظر وزیر خارجه انجام می‌شود. مواضع با هماهنگی با وزیر انجام می‌شود در بسیاری از مسائل مشورت نزدیکی با او وجود دارد و خیلی از موارد نیز ناشی از نظرات صریح شخص آقای ظریف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در مورد سفر ظریف به عربستان هنوز جدول زمان‌بندی نهایی تعیین نشده است. هر گاه زمینه سفر فراهم باشد نسبت به آن هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه علیه ایران گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که ما با ترکیه روابط خوبی در سطح دو جانبه داریم و همکاری‌های مناسبی نیز انجام می‌شود و رفت و آمدهایی نیز در سطوح بالا انجام می‌گیرد به گونه‌ای چندی پیش نخست وزیر ترکیه به تهران سفر کرد و رئیس جمهور نیز سفری به ترکیه داشت.

وی با بیان اینکه در گفت‌وگو با طرف‌های ترکی موضوعات مختلفی مورد مذاکره و تبادل نظر قرار می‌گیرد، گفت: طبیعی است که دیدگاه‌های دو کشور در مورد مسائل منطقه یکسان نیست اما این مسئله هیچ‌گاه مانع از انجام مذکرات نبوده، گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای بین دو کشور ایران و ترکیه برقرار است. بخشی از اظهارات مطرح شده مربوط به مواردی است که برای رسانه‌ها جذابیت بیشتری دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این گفتگوها ادامه دارد ما مطمئن هستیم مشارکت در سطوح مختلف برای حل مسائل منطقه از روش‌های اصولی و درستی است که می‌تواند از پیچیده‌تر شدن شرایط جلوگیری کند.

افخم با اشاره به اظهارات وزارت خارجه عربستان نیز تصریح کرد: مواردی که در مورد ترکیه اعلام کردم در مورد کشورهای عربی نیز مد نظر است. منطقه ما هم‌اکنون در شرایط حساسی است و حل بحران‌های مختلف نیاز به گفتگو و مشارکت کشورهای منطقه دارد. انتظار می‌رود مسائلی که از سوی کشورهای مختلف مطرح می‌شود با رعایت شرایط حساس منطقه باشد هر مسئله‌ای که مانع شکل‌گیری همکاری شود و در فضای تفاهم مانع ایجاد کند کمک‌کننده نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما در مورد مسئله اخیر که مطرح شد واکنش لازم را نشان دادیم مسائلی که در فضای رسانه مطرح می‌شود قطعا واکنش‌هایی را به همراه دارد و کارها در وزن خود انجام می‌شود.

وی در مورد سفر ظریف به عربستان نیز گفت: بخشی از سفرهای صورت گرفته در راستای همکاری فیمابین است اما در مورد سفر ظریف به عربستان هنوز جدول زمان‌بندی نهایی تعیین نشده است. هر گاه زمینه سفر فراهم باشد نسبت به آن هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نشست ظریف، اشتون و جان کری نیز بیان کرد: تماس‌ها و مذاکرات بین ایران و۱ + ۵ برقرار است. مذاکرات کارشناسی هم‌اکنون شروع شده و هماهنگی انجام مذاکرات در سطوح بالاتر نیز در دست انجام است و تا زمان ضرب‌العجل گفت‌وگو در سطوح دیگر انجام می‌شود و تاریخ دقیق آن اعلام خواهد شد.

افخم در مورد اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر اینکه عدم موضع‌گیری ظریف در مورد برخی موضوعات نشاندهنده فعال نبودن وی در این عرصه‌هاست، تاکید کرد: جنس کار دیپلماسی با فضای اعلام مواضع و تقسیم کار حرفه‌ای صورت می‌گیرد یک تیم سیاسی مسئولیت‌ها را بین خود تقسیم می‌کند و سخنگوهای مختلف مواضع را اعلام می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: اعلام مواضع از سوی سخنگو و دیگر مسئولان وزارت خارجه به معنای این نیست که این موارد دور از نظر وزیر خارجه انجام می‌شود. مواضع با هماهنگی با وزیر انجام می‌شود در بسیاری از مسائل مشورت نزدیکی با او وجود دارد و خیلی از موارد نیز ناشی از نظرات صریح شخص آقای ظریف است.

وی گفت: این مسئله که اگر وزارت خارجه در موضوعی اظهار نظر کند به معنای این است که ظریف در آن موضوع فعال نیست بسیار غیر کارشناسی است. وزارت خارجه نسبت به همه مسائل مربوط به سیاست خارجی اشراف کامل دارد و آنها را دنبال می‌کند. مسئولیت اعلام مواضع و تبیین دیدگاه‌ها متناسب با مسئله تقسیم کار است که با هماهنگی وزیر امور خارجه تنظیم می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز