خبرگزاری کار ایران

معاون صنایع دستی سازمان میراثفرهنگی و گردشگری خبر داد:

ارائه ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به تجار صنایع دستی

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۷۷۶

در سال گذشته بعد از یک دهه ۳۰ میلیارد تومان در اختیار تولیدکنندگان و تجار قرار دادیم و امسال نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان برای بازرگانان خارجی در نظر گرفتیم که در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.

در صورتی که روابط شفاف‌تر شود و از کانال‌های رسمی کالا‌ها وارد شوند فرصت سو‌ءاستفاده سودجویان از بین خواهد رفت. ما معتقد به افزایش حجم تجارت با چین هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراثفرهنگی و گردشگری در نشست بررسی فرصت‌های صادراتی ایران به چین در حوزه صنایع دستی و صنایع وابسته با اشاره به شکننده بودن وضعیت صنایع دستی در داخل اظهار داشت: هم اکنون در رتبه سی و یک جهان در بخش صنایع دستی قرار داریم این در حالی است که ظرفیت‌های حاکم در بخش تنوع صنایع دستی در کشور ما بی‌نظیر است و از ۴۰۰ رشته بیش از ۳۰۰ رشته را در داخل کشور داریم.

وی افزود: در دوران صفویه ظروف آبی چینی در کشورهای اروپایی فروش خوبی داشت و شاه عباس تصمیم گرفت با ساخت چند کارگاه این ظروف را از دست چینی‌ها خارج کند و امروز هم چینی‌ها تمایل دارند برخی از کارهای ما در ساخت ظروف را به ثبت برسانند و کاری که امروز چینی‌ها با صنایع دستی ما انجام داده‌اند ما در گذشته انجام دادیم.

وی با اشاره به مزایای سرمایه گذاری در بخش صنایع دستی گفت: در این حوزه می‌توان با کمترین سرمایه‌گذاری اشتغال‌زایی ایجاد کرد و به جرات می‌توان گفت که کیفیت صنایع دستی ما به نسبت کشور‌هایی نظیر چین، هند مراکش و ترکیه بسیار بهتر است و در برخی رشته‌ها جزو بهترین‌ها هستیم.

نامور مطلق افزود: ضعف اصلی ما قیمت تمام شده ماست که بالا است همچنین در طراحی‌ها ضعیف بود‌ه‌ایم و نتوانستیم بر اساس ذائقه و دانش روز رشد داشته باشیم. همچنین با عدم شناخت اقوام و سلیقه آن‌ها در رنگ‌ها و طراحی مناسب موفق عمل نکرده ایم.

صنعت کشور طی ده سال گذشته فروپاشید

نامورمطلق با بیان اینکه اقتصاد و صنعت کشور طی ده سال گذشته فروپاشید افزود: بین واردات و صادرات توازنی وجود ندارد و این موازنه به شدت منفی است و اگر صادراتی هم بوده سیستماتیک و نظام مند نبوده و این ناهماهنگی و ناهمگونی باعثشده تا تجار ما خیلی موفق نباشند.

وی با بیان اینکه در سال جاری سنگ‌های قیمتی فروش خوبی داشته افزود: این در حالی است که در سال گذشته در فروش مبلمان بهتر عمل کردیم و در این راه شیوه و سبک تجاری واحد و بازار‌شناسی دقیقی موجود نیست.

وی با بیان اینکه چین دومین بازار جهانی است گفت: با وجود اینکه فرصت‌های جدیدی در چین پیش آمده اما حضور ما کمرنگ بوده اما با توجه به اینکه به لحاظ سلیقه و رابطه خوب تجار ما با چینی‌ها می‌توان با محدودیت در واردات به افزایش تعرفه به عنوان اهرمی برای تعادل در صنایع دستی استفاده کرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراثفرهنگی و گردشگری با بیان اینکه چین بزرگ‌ترین صادرکننده صنایع دستی در دنیاست افزود: چین در این حوزه رو به افول است زیرا صنایع دستیشان به سرعت به سمت مکانیزه شدن در حرکت است و صنایع آن‌ها کاملا دستی نیست و در این میان به هند و مراکش و ایران بیشتر می‌توان اعتماد داشت.

وی با بیان اینکه سیاست‌ ما جلوگیری از ورود کالاهای چینی نیست گفت: به اعتقاد ما بازار آن‌ها بازار ایران را تهدید نمی‌کند ما معتقد بر توازن و تعادل در بازار‌ها هستیم.

نامورمطلق گفت: در صورتی که روابط شفاف‌تر شود و از کانال‌های رسمی کالا‌ها وارد شوند فرصت سو‌ءاستفاده سودجویان از بین خواهد رفت. ما معتقد به افزایش حجم تجارت با چین هستیم.

وی گفت: برای اولین بار تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته تا قیمت تمام شده کالا کاهش پیدا کند و به نوعی از صادرکنندگان حمایت کنیم. ما می‌دانیم که حمایت‌های ما امروز محدود است اما در سال گذشته بعد از یک دهه ۳۰ میلیارد تومان در اختیار تولیدکنندگان و تجار قرار دادیم و امسال نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان برای بازرگانان خارجی در نظر گرفتیم که در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.

نامور مطلق در خاتمه با اشاره به کالاهای مورد پسند چینی‌ها گفت: همینک در حوزه سنگ‌های قیمتی و قلمکاری و قلمزنی و نیز گلیم و زیلو ظرفیت‌های خوبی برای صادرات به چین وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز