خبرگزاری کار ایران

حق‌خوری‌ها در اینچئون بیداد می‌کرد؛

شهنازی: نباید با برخی اخبار گزنده کام مردم را تلخ کرد / مدیر‌ تدارکات تیم‌امید قربانی شد!

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۶۷۹

مجلس کمیته بررسی‌موفقیت‌ها تشکیل دهد / خواستیم شأن واترپلو حفظ شود / فقط قزاقستان رشد مدالی داشت / عمل مدیر‌ تدارکات تیم‌امید ناآگاهی بود

دبیرکل کمیته ملی المپیک با بزرگ و با اهمیت توصیف‌کردن دستاورد کاروان ورزشی ایران در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی اینچئون گفت: خوشحالم بعد از اینکه مدت‌ها مردم خبرهای خوش و امیدبخشی از ورزش نشنیده بودند، ورزشکاران ایران توانستند مردم ایران را خوشحال کنند و به مردم روحیه بدهند. وی در عین حال تاکید کرد نباید با برخی اخبار منفی و گزنده کام مردم را تلخ کرد.

نتایج کاروان ایران در اینچئون لطف خداوند بود
شاهرخ شهنازی در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار ایلنا درباره عملکرد کاروان ورزشی ایران در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی اینچئون اظهار داشت: خوشحالم خدا کمک کرد و توانستیم بعد از مدت‌ها که مردم از ورزش خبرهای خوبی نشنیده بودند و از این بابت نوعی ناامیدی در سطح جامعه وجود داشت نتایج ورزشکاران‌ایران توانست موجی از نشاط و شادابی را در مردم ایجاد کند و جامعه از افتخارات ورزشکاران ملی خود در سطح آسیا به خود ببالند.

وی با تقدیر از نقش رسانه‌ها در بازتاب نتایج ورزشکاران کشورمان تصریح کرد: جا دارد از تمامی رسانه‌های گروهی و به ویژه صدا و سیما که با پخش زنده مسابقات به انعکاس موفقیت‌های کاروان ایران پرداختند، تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته باشم.

کمیته بررسی علل پیروزی تشیکل شود
دبیرکل کمیته ملی المپیک عملکرد ورزشکاران‌ایران در بازی‌های‌آسیایی اینچئون را درخشان و ارزشمند توصیف کرد و افزود: برخلاف اینکه در گذشته نهادهای نظارتی نظیر مجلس برای شکست‌های‌ایران کمیته‌بررسی تشکیل می‌شد این‌بار پیشنهاد می‌کنم کمیته علل پیروزی تشکیل دهیم و دلایل موفقیت‌های کاروان‌ایران مورد بررسی قرار گیرد.

کره‌ای‌ها برای ۹۰ مدال طلا همه کار کردند
شهنازی با دشوار توصیف‌کردن تیم‌های ملی کشورمان در بازی‌های آسیایی اینچئون تصریح کرد: کره‌ای‌ها برای این بازی‌ها برنامه‌ریزی زیادی کرده بودند. کمیته ملی المپیک این کشور رسما اعلام کرده بود باید در این دوره ۹۰ مدال بگیریم و برای رسیدن به این هدف از هیچ کاری فروگذار نکردند، ولی در نهایت به ۷۸ مدال بیشتر نرسیدند، اما با ناداوری، ‌ حق‌خوری و امتیازات میزبانی شرایطی را فراهم کردند که دیگر کشورها از دستیابی به مدال باز بمانند.

پیش بینی‌ام از طلاهای اینچئون درست بود
وی با بیان اینکه پیش بینی‌ام از مدال آوری کاروان‌ایران کسب ۲۰ تا ۲۲ مدال طلا بود اظهار داشت: در مصاحبه‌ای که روز ۱۶ شهریورماه و قبل از آغاز بازی‌ها داشتم صراحتا اعلام کردم می‌توانیم بین ۲۰ تا ۲۲ مدال‌طلا کسب کنیم و برای قرار گرفتن در جایگاه بالاتر از چهارمی آسیا باید ۲۳ مدال‌طلا بگیریم که این اتفاق تقریبا محقق شد هر چند ما یک رده در رده‌بندی نهایی پایین تر از گوانگجو قرار گرفتیم.

حق‌خوری‌ها در اینچئون بیداد می‌کرد
دبیرکل کمیته ملی المپیک در تشریح عملکرد رشته‌های ورزشی در بازی‌های آسیایی اظهار داشت: حق‌خوری‌های زیادی در این دوره از بازی‌ها صورت گرفت. به اعتقاد من در بسکتبال با ناداوری در کوارتر چهارم مقابل کره‌جنوبی سر بچه‌های ما را بریدند. در تیراندازی طلای‌مسلم ما به نقره تبدیل شد در حالیکه ابتدا داوران مدال‌طلا را به ما دادند، ولی بعدا با مشورتی که کردند این مدال به نقره تبدیل شد. در کشتی ناداوری‌ها علیه رحیمی و عبدولی مثل روز روشن بود. در کبدی که هر دو تیم آقایان و بانوان ما به فینال رسیده بودند و باید یک طلا می‌گرفتیم.

مدال‌هایی که می توانست طلا باشد
شهنازی ادامه داد: در تکواندو با ترفندی که پیاده کردند خانم علیزاده را از طلا بازداشتند. او یک ماه قبل در المپیک نانجینگ با اقتدار طلا گرفته بود و در این بازی‌ها روی او برنامه‌ریزی کرده بودند. در رشته هندبال اگر بازی یک چهارم نهایی مقابل قطر که اعتقاد دارم یک تیم بین المللی و منتخبی از بازیکنان اروپا بود را می‌بردیم، می‌توانستیم روی سکو باشیم. در وزنه‌برداری هم انتظارات ما بیشتر بود و کیانوش رستمی مدال‌طلا را به راحتی از دست داد. در قایقرانی طالبیان روزش نبود و گرنه روی مدال او هم حساب می‌کردیم. در تیراندازی نجمه خدمتی کار بزرگی کرد و اولین مدال‌طلای کاروان‌ایران را به نام خود ثبت کرد، ولی به نظرم کار خانم هاشمی که تنها مربی صاحب‌مقام بین‌المللی کشور است ارزشمندتر بود. او در نانجینگ هم فداکاری‌های زیادی برای ورزشکاران ما داشت.

فوتبال، جودو، دوومیدانی دور از حد انتظار
دبیرکل کمیته ملی المپیک با بیان اینکه بخشی از تلاش ورزشکاران ما هم به نتیجه نرسید و انتظار ما از آنها بیشتر بود، گفت: جودو جزو رشته‌هایی بود که می‌توانست بهترین از این نتیجه بگیرد. ما از ابتدا روی اعزام ۲ جودو کار حساب کرده بودیم، اما مسئولان‌فدراسیون‌اصرار داشتند با ۵ ورزشکار در این بازی‌ها شرکت کنیم که در نهایت نتیجه‌ای هم نگرفتیم. در دو ومیدانی تیم ۴در ۴ صد متر باید مدال می‌گرفت، اما در میدان عمل ناهماهنگ عمل کردیم. در ماده ۱۰۰ متر هم مریم طوسی خودش را به فینال رساند و می‌توانست مدال‌آور باشد، ولی در آخرین لحظات از این افتخار باز ماند. از وی به خاطر مبارزه سنگین‌شان با پوشش اسلامی قدردانی می‌کنم.

به مسئولان فوتبال هشدار داده بودیم
شهنازی در بخش دیگری از سخنان خود به ناکامی تیم فوتبال امید کشورمان در بازی‌های آسیایی اشاره کرد و افزود: در فوتبال انتظارات برآورده نشد. ما به دوستان مسائل را گوشزد کرده بودیم و متذکر شدیم تیم با مشکلاتی روبرو است، اما آنها را در کارشان آزاد گذاشتیم چراکه اساساً فدراسیون‌ها مرجع تصمیم‌گیری هستند. ما در کمیته ملی المپیک بحثاقناعی داریم. حیطه اختیارات ما هم همین است، ولی باید بپذیریم اشکالاتی وجود داشت که ان‌شاالله در آینده رفع خواهد شد.

آمدن حبیب کاشانی اتفاق مبارکی است
وی در مورد تغییرات اخیر در تیم امید اظهار داشت: انتصاب اخیر حبیب کاشانی در تیم امید اتفاق بسیار خوبی بود و وی تجربه‌ورزشی و مدیریتی خوبی دارد و می‌تواند در کاهش‌مشکلات ‌تیم امید تاثیرگذار باشند. البته ما تنها نظر مشورتی به فدراسیون‌فوتبال می‌دهیم و در نهایت این خودشان هستند که تصمیم می‌گیرند. رویه ما درخصوص تیم‌های ملی عدم دخالت است ولی نظارت و توصیه و نظر مشورتی جزو کارهای اجرایی ما است.

مدیر تدارکات تیم امید قربانی شد
وی در مورد مشکل حاشیه‌ای مدیر تدارکات تیم امید و آبروریزی‌ملی که در بازی‌های آسیایی بوجود آمد، گفت: نمی‌خواهم چیزی را توجیه کنم. به اعتقاد من این اتفاق به گونه‌ای نبود که منعکس شد و برخی‌ها عمدا این مسئله را بزرگ‌نمایی کردند. البته ناآگاهی از رفتار بین‌المللی هم در این زمینه تاثیر داشت و وی آشنایی‌لازم با فرهنگ کشور میزبان را نداشت. به نظرم مدیر تدارکات تیم امید تنها قربانی یک ناآگاهی و عدم شناخت فرهنگ خارجی‌ها شد.

از تمام ورزشکاران تشکری پدرانه دارم
دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: به عنوان یک پدر از زحمات تمام ورزشکاران در بازی‌های آسیایی که رنج تمرینات سخت و طاقت‌فرسا را تحمل کردند تشکر و قدردانی می‌کنم و اعتقاد دارم ارزش کار ورزشکاران که توانستند دل مردم را شاد کنند بیش از آن است که به اینگونه اتفاقات حاشیه‌ای بپردازیم. در این دوره کاروان‌ایران با ۹۵ ورزشکار و ۴۰ مسئول کمتر نسبت به گوانگجو در این مسابقات شرکت کرد و باید خوشحال باشیم یک مدال‌طلا و ۳ مدال‌نقره بیشتر از دوره قبل کسب کردیم و مدال‌آوری ورزشکاران‌مان از پراکندگی و توسعه خوبی برخوردار بود.

آسیا ننشسته که ما به آنها برسیم
شهنازی تصریح کرد: فراموش نکنیم میزبانی کره از یک‌طرف و پیشرفت سایر کشورها کار مدال‌آوری را سخت کرده است. آسیا ننشسته که ما به آنها برسیم. با این همه دستاوردهای ورزشکاران‌ایران قابل‌تقدیر است. فراموش نکنیم چین، ‌ ژاپن و کره کمتر از دور گذشته مدال گرفتند. شاید تنها کشوری که بیشترین موفقیت را نظر رشد مدال داشت قزاقستان بود که در این مورد هم در بخش آقایان با آنها با کسب ۱۹ مدال مساوی بودیم، ولی آنها در بخش بانوان در رشته‌هایی مانند شنا، ‌ قایقرانی و بوکس که پیشرفته‌تر از ما هستند بهتر نتیجه گرفتند و همین مدال ‌آنها را تا جایگاه چهارم بالا کشید.

کسب‌طلا در دیپلماسی ورزشی نقش دار‌د
دبیر کل کمیته ملی المپیک به نقش عوامل تشویقی و انگیزشی در افتخارات کاروان ورزشی ایران اشاره کرد و افزود: پیش از شروع مسابقات در کاروان اعلام کردیم که مدال‌طلا ۵ هزار دلار، ‌ نقره ۱۰۰۰ دلار و برنز ۵۰۰ دلار پاداش دارد و همین موضوع انگیزه بالایی را در بین ورزشکاران ایجاد کرد. اینکه برای مدال‌طلا پاداش بیشتری قائل شدیم از این جهت بود که مدال طلا اقتدار کشورها را نشان می‌دهد و در رنکینگ‌نهایی کشورها تعیین کننده است و به نوعی در دیپلماسی ورزشی نقش دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور رشته‌های پایه نظیر شنا و ژیمناستیک در بازی‌های آسیایی اشاره کرد و گفت: با اعزام این رشته‌ها این پیام را به ورزش‌کشور داشتیم که نباید این رشته‌ها را رها کنیم. ما از آنها انتظار مدال نداشتیم، اما اعتقاد داریم این رشته‌ها برای ورزش ما پایه است و باید به آنها توجه بیشتری بکنیم.

استخرهای کشور باید تیم‌ پایه داشته باشند
شهنازی افزود: شنا در حد اینکه رکوردهای خود را جابجا کرد، پیشرفت داشت، هر چند در بازی‌های آسیایی این رکوردشکنی زیاد دیده نمی‌شود و دستاورد مهمی نیست. ما باید هدف‌گذاری‌ها را در این ورزش بالاتر ببریم. البته امکانات هم نقش ویژه‌ای دارد و باید تلاش کنیم به سمتی حرکت کنیم که استخرها در کشور تیم‌های پایه داشته باشند و از این طریق به توسعه شنا کمک کنیم تا از دل آنها نخبه‌های‌ورزشی را شناسایی و در مسیر قهرمان‌پروری قرار دهیم. البته مدیریت و برنامه‌ریزی هم در این رشته تاثیرگذار است و مدیران شنای ایران باید در این زمینه قوی‌تر عمل کنند.

وظیفه ما صیانت از آبروی واترپلو بود
وی در مورد اعزام نشدن تیم ملی واترپلو به بازی‌های‌آسیایی گفت: رئیس فدراسیون‌شنا اعتقاد داشت این رشته در اینچئون می‌تواند جزو ۴ تیم باشد، ولی امروز که نگاه می‌کنم می‌بینم چنین اتفاقی ممکن نبود و تیم‌های آسیایی جلوتر از ما هستند. ما در بررسی‌هایی که داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که واترپلو به دلیل وضعیتی که در ۲ سال گذشته داشته اعزام نشود و خودش را برای آینده تجهیز و تقویت کند. این باور را داشتیم که باید شأن واترپلو حفظ شود چرا که این رشته سابقه خوبی در کشور دارد و نباید اجازه بدهیم این سابقه در کشور خدشه‌دار شود. وظیفه ما و مسولان فدراسیون صیانت از شأن رشته‌های ورزشی است.

با اعزام نکردن واترپلو از این رشته حمایت کردیم
دبیرکل کمیته ملی المپیک در توصیه به ورزشکاران رشته واترپلو گفت: به ورزشکاران رشته واترپلو می‌گویم که آنها دوست داریم و نباید به خاطر اعزام نشدن به بازی‌های‌آسیایی احساس سرخوردگی بکنند. آنها باید از همین امروز آغاز دیگری داشته باشند و لیاقت خود را نشان دهند و ثابت کنند شخصیت این رشته بالا رفته و می‌توانیم به آنها به عنوان یک رشته تیمی موفق اعتماد کنیم. ما با اعزام نکردن واترپلو از این رشته حمایت کردیم، مثل سپک‌تاکرا که تشخیص دادیم در حال حاضر شرایط اعزام آنها به بازی‌های آسیایی مناسب نیست.

هدیه ۱۰۰ هزار دلاری به فدراسیون‌شنا
شهنازی درخصوص هدیه ۱۰۰ هزار دلاری شورای‌المپیک‌آسیا به فدراسیون‌شنا اظهار داشت: این کمک‌ها در قالب اقلام شنا و تجهیزات سخت‌افزاری در اختیار فدراسیون قرار خواهد گرفت و هدف از آن توسعه این رشته در کشور است که البته بخشی از این اقلام در گمرک است که با پرداخت مبالغ تعیین شده از طریق ما یا فدراسیون این امکانات در اختیار شنا، ‌ شیرجه و واترپلو قرار خواهد گرفت.

حفظ نخبه‌های‌ورزش برای المپیک ۲۰۱۶
وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در حال ارزیابی عملکرد فنی و کیفی کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هستیم، اظهار داشت: با تحلیل فنی عملکرد کاروان‌، ورزشکاران‌ایران باید به ارزیابی خوبی از نقاط ضعف و قوت‌مان برسیم و تلاش کنیم با حفظ نخبه‌های ورزش کشور برای المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو در کسب سهمیه‌های ورودی و حضور قدرتمند در این مسابقات برنامه‌ریزی و تدارک قوی تری داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز