خبرگزاری کار ایران

آغداشلو، مظفرى و آریان‌پور نقاشان ٢٥ ساله برتر دامون‌فر را انتخاب مى‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۶۵۸

مدیر دوسالانه دامون‌فر می‌گوید: به رشد خیره‌کننده نسل نوى نقاشى ایران که سال به سال در زمینه تکنیکى ارتقا مى‌یابند؛ امید بسته‌ و یقین دارم جریان سیال و جوشان هنر ایران در منطقه یگانه و ممتاز است.

با پیشنهاد آیدین آغداشلو(رییس شوراى داورى دوسالانه نقاشى دامون‌فر) و تایید سیف الله پویاراد(مدیر این دوسالانه)، معصومه مظفرى و پویاآریان‌پور به عنوان شوراى نهایى داورى پنجمین دوره این دوسالانه انتخاب شدند.

به گزارش ایلنا؛ این شوراى سه نفره، با بررسى آثار ٩۶ نقاشى از ٩٥ نقاش زیر ٢٥ سال ایران که این روزها در گالرى پردیس ملت روى دیوار است، نفرات برتر را انتخاب مى‌کنند.

آیین معرفى نقاشان جوان برتر، عصر جمعه دوم آبان در مراسم اختتامیه دوسالانه نقاشى دامون فر در سینماگالرى پردیس ملت برگزار خواهد شد که شامل بخش‌هاى متنوعى ازجمله گرامىداشت علیرضا سمیع آذر، معرفى نقاش جوان برتر از نگاه مردم، تقدیر از برگزیدگان دامون‌فر در دوره‌هاى پیشین به مناسبت پنجمین دوره و… خواهد بود.

آغداشلو درمورد تکنیک آثار نقاشان حاضر در دوسالانه نقاشى دامون‌فر گفت: اگر این آثار از نظر تکنیکی و اجرایی قوی هستند به این دلیل است که از یک مرحله انتخاب گذشتند و کارهایی که از نظر فنی قوی نبودند در همان مرحله اول کنار رفتند. به همین دلیل است که این جنبه مهارت فنی و آشنایی با زبان نقاشی در کار این جوانان دیده می‌شود. در بعضی از کارها حس یا معنایی با چند خط ساده بیان شده و جایی دیگر از اجرای استادانه‌ای در کارهای فیگوراتیو استفاده شده است، در نتیجه آثار بیان قابل قبولی دارند. اما در مرحله اول باید توجه کرد که چه معنایی با چه وسیله‌ای باید بیان شود. در انتخاب کارها برای شرکت در نمایشگاه و آثار منتخب نهایی این نکات رعایت شده است. اشتباه رایجی وجود دارد که اگر نقاشی خیلی ماهرانه انجام شده و تکنیک خیلی قوی دارد، امتیاز بیشتری به دست می‌آورد، اما در انتخاب ما این طور نبود.

آغداشلو افزود: نکته جذاب در این نمایشگاه این بود که آثار متنوعی را تماشا کردم. آثار گاه درونگرا یا برونگرا بود، جایی غیظ داشت یا جایی بامزه بود، در نتیجه با طیف گسترده‌ای از آثار در این محدوده مواجه شدیم. برای بعضی افراد جنبه‌های آینده‌نگری و جنبه جدی اجتماع در حال تغییر اطرافشان مهم بود و برای بعضی نشاط درونی زمینه ساز کارها شده بود و از نشان دادن این نشاط که به نظر جوانانه می ‌آید خودداری نکرده و آن را با شجاعت نشان داده بودند. همه آثار شرکت کننده معنایی را بیان می‌کردند و کارهای شوخ و شنگ به اندازه کارهای جدی و وهمناک برای ما جذاب بود. همه آثاری که انتخاب شده از کیفیت خاصی برخوردار بودند و گرچه ممکن است تکنیک آنها ساده به نظر برسد ولی نباید فریب این موضوع را بخوریم. انتخاب آثار توسط داوران به این دلیل بود که معنایی اساسی در آن کارها دیده‌اند و اصلا بر اساس سلیقه شخصی رفتار نکردند.

آریانپور(نقاش و مدرس دانشگاه) که داور دوره پنجم این دوسالانه است در گفتگویى با ارزیابی آثار هنرمندان زیر ۲۵ سال گفت: در هنر سن معنایی ندارد و خلاقیت را از سنین خیلی پایین می‌توان در افراد دید. این نمایشگاه برآیندی ا‌ز نسل جوان است اما نمی‌توانیم بگوییم همه بهترین‌ها در آن هستند. آنچه از نسل جوان به نظر ما می‌آید این است که شجاع تر از گذشته صحبت می‌کنند. خودشان را ملزم به دانسته‌ها یا تجربه‌های شخصی نمی‌کنند و به همین دلیل خیلی بی‌پرواتر هر چیزی که برای گفتن در اختیارشان هست را انتخاب می‌کنند. مانند گذشته فیلتر درونی شدن و اینکه شخص باید مسائلی را که می‌بیند درونی کرده و بعد آن را نقاشی کند، در کارهای آنها وجود ندارد.

او ادامه داد: این موضوع خوبی و بدی‌هایی دارد اما خوبی آن در این است که همه اتفاقات بی‌واسطه و بدون مکثمی‌افتد و شخص هیچ نگرانی و ابایی از گفتن حرف خود ندارد. علاوه بر آن از مسائل خیلی فردی هم استفاده نمی‌کنند و موضوع کارها به نوعی جهان شمول هستند و المان‌هایی در آنها استفاده شده که می‌توانند متعلق به همه باشند. این موضوع دوسو دارد، از یک سو ممکن است فکر کنیم می‌توانستند بیشتر روی کارها مکثکنند، اما از طرف دیگر جسارتشان بیشتر است. در مجموع شجاعت این نسل کاملا در آثار دیده می‌شود.

معصومه مظفری نیز در مورد وجود رویکرد یا موج خاصی در آثار گفت: نه فقط در این نمایشگاه بلکه در سطح جهان نگاه انتزاعی بسیار کمرنگ شده است. در حال حاضر تعداد کسانی که در ایران انتزاعی کار می‌کنند انگشت شمار است و شاید فقط ۵ نفر نقاش انتزاعی داشته باشیم. در دهه ۷۰ که در دانشگاه درس می‌دادم موج انتزاعی شدیدی شکل گرفت و کمتر دانشجویی جرات می‌کرد بگوید فیگوراتیو کار می‌کند. آن زمان انتزاعی کار کردن یک امتیاز بود اما الان نه تنها در ایران بلکه در جهان این موج جابه جا شده است. با وجود این فکر می‌کنم کسی که نوع ارتباط گیری و نگاهش به جهان انتزاعی است، هرقدر هم موج عوض شود باز به همان شکل با جهان ارتباط می‌گیرد.

مدیر دوسالانه نقاشى دامون‌فر نیز که در جمع داوران مرحله نهایى حاضر بود نیز گفت: وقتی کنار این تابلو‌ها قدم می‌زنید از انرژى خارق العاده و زاویه نگاه نقاشان جوان لذت می‌برید؛ من به رشد خیره‌کننده نسل نوى نقاشى ایران که سال به سال در زمینه تکنیکى ارتقا مى‌یابند امید بسته‌ام و یقین دارم جریان سیال و جوشان هنر ایران در منطقه یگانه و ممتاز است.

شوراى انتخاب آثار این دوره دامون فر را غلامرضا نامى، نیلوفر قادرى نژاد و شهروز نظرى تشکیل داده بودند.

اختتامیه پنجمین دوسالانه نقاشى دامون فر ساعت ١٧دوم آبان ماه در سینما گالرى پردیس ملت برگزار مى‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز