خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تلاش طرفین برای رسیدن به توافق جامع پیش از پایان ضرب‌الاجل

کد خبر : ۲۱۵۵۵۳

دولت ضدحقوق‌بشری رژیم صهیونیستی تمایل ندارد مسئله هسته‌ای ایران حل شود و این بحران ساختگی به پایان برسد و البته رفتارهای برخی از قدرت‌های منطقه‌ای نظیر ترکیه و عربستان هم حاکی از دلخوش نبودن آنان در رسیدن به توافق است.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه نشانه‌ها حاکی از عزم طرفین برای رسیدن به توافق جامع نهایی و جامع است، تاکید کرد: طرفین تلاش دارند تا پیش از پایان زمان ضرب‌الاجل، مذاکرات به سرانجام برسد و توافق حاصل شود.

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ گفت: همانطور که شاهد بودیم مذاکرات هسته‌ای دور جدید خود را در نیویورک آغاز کرد و در ادامه وین۸ با حضور اعضای موثر آن یعنی ایران، آمریکا و کاترین اشتون در سطح وزرا ادامه پیدا کرد و نشانه‌ها حاکی از عزم طرفین برای رسیدن به توافق جامع و نهایی است.

وی با بیان اینکه طرفین تلاش دارند تا پیش از پایان زمان ضرب‌الاجل، مذاکرات به سرانجام برسد و توافق حاصل شود، اظهار داشت: اظهاراتی که مقامات کشورهای ثالثدر این باره کرده‌اند، نشان از این دارد که مذاکرات در مراحل پایانی است. اظهارات ریابکوف نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای یکی از دقیق‌ترین و صریح‌ترین اظهارات از این دست است و اظهارات نماینده آلمان نیز نشان می‌دهد که مسیر اصلی در رسیدن به توافق طی شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اظهارات حسن روحانی مبنی بر اینکه توافق حتمی است، یادآور شد: امیدوارم ادامه روند مذاکرات با خردگرایی طرفین و با تدوام عقلانیت از طرف مقام آمریکایی بر اساس راهبرد برد –برد در زمان مقرر به توافق جامع منجر شود.

حق‌شناس در پاسخ به این سوال که چقدر مسائل منطقه‌ای در رسیدن به توافق و پیشرفت مذاکرات اثرگذار بوده است، تصریح کرد: در عالم سیاست و مذاکره نمی‌توان خط فاصله و دیواری را مشخص و تعیین کرد که مسئله‌ای وارد حوزه دیگر نشود و اثرگذار نباشد. قطعا مسائل منطقه‌ای نیز بر مسئله هسته‌ای تاثیر داشته است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه به نقش تاثیرگذار ایران در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: مسائل تروریسم و داعش نگرانی‌های در سطح بین‌الملل ایفا کرده و ایران در ایجاد ثبات و آرامش منطقه‌ای موثر است.

وی در مورد ارزیابی‌ خود از مخالفت و سنگ‌اندازی مخالفان با توجه به پیش‌رفت مذاکرات خاطرنشان کرد: در اینکه با پیش رفتن مذاکرات منافع بخش‌هایی از گروه‌ها تحت تاثیر قرار گیرد شکی وجود ندارد و طرف مقابل نیز با به خطر افتادن منافع‌ خود حتما مخالفت‌های بیشتری خواهد کرد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با یادآوری اینکه بزرگترین مخالف رسیدن به توافقات، رژیم صهیونیستی است، ابراز داشت: دولت ضدحقوق‌بشری رژیم صهیونیستی تمایل ندارد مسئله هسته‌ای ایران حل شود و این بحران ساختگی به پایان برسد و البته رفتارهای برخی از قدرت‌های منطقه‌ای نظیر ترکیه و عربستان هم حاکی از دلخوش نبودن آنان در رسیدن به توافق است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز