خبرگزاری کار ایران

یک فعال تئاتر دانشگاهی مطرح کرد:

روند دموکراتیک جشنواره تئاتر دانشگاهی در خطر است

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۳۶۶

حبیبیان: ‌ جشنواره تئاتر دانشگاهی در دوره‌های گذشته شرایط ملتهبی را پشت سر گذاشت و امید بود با آغاز به کار دولت «تدبیر و امید» شاهد ورود به دوران ثبات و تدبیر باشیم.

ناصر حبیبیان که سابقه چندین دوره همکاری با دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی را در کارنامه دارد؛ معتقد است حتی اگر دبیر جشنواره هجدهم همین امروز معرفی شود؛ دیر است و معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال از دست دادن زمان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حبیبیان که تجربه دبیری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را در کارنامه دارد، درباره معرفی نشدن دبیر دوره هجدهم و اثر تاخیر بوجود آمده بر دانشجویان، گفت: جشنواره تئاتر دانشگاهی در دوره‌های گذشته شرایط ملتهبی را پشت سر گذاشت و امید بود با آغاز به کار دولت تدبیر و امید شاهد ورود به دوران ثبات و تدبیر باشیم اما به نظر می‌رسد این روزها قرار است وضعیت آنچه در گذشته بود هم سخت‌تر شود.

او در همین رابطه بیان کرد: در تمام دوره‌ها تا به امروز سابقه نداشته که دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی اینقدر دیر انتخاب شود، گرچه امروز که با هم صحبت می‌کنیم هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و دبیر مشخص نیست. ما باید توجه داشته باشیم که رعایت تقویم یک جشنواره بین‌المللی به اهمیت تئاتر دانشگاهی همواره باید رعایت شود و ما نمی‌توانیم هر زمان دلمان خواست قوانین جشنواره را زیر پا بگذاریم.

این نمایش‌نامه نویس خاطرنشان کرد: روند اجرایی دبیرخانه جشنواره طوری پیش می‌رفت که ما در بدترین شرایط هم آذر ماه و اوایل دی کار دریافت آثار متقاضی و بازبینی مرحله اول را پشت سر گذاشته بودیم اما تا امروز که ۲۸ مهرماه است اتفاقی رخ نداده.

حبیبیان به شیوه مورد نظر معاونت فرهنگی وزارت علوم برای انتخاب دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی اشاره کرد و اظهارداشت: سنت انتخاب دبیر دوره آینده جشنواره در مراسم اختتامیه برای اولین بار در جشنواره دانشگاهی اتفاق افتاد و به دیگر جشنواره‌ها هم سرایت کرد اما متاسفانه جریان دانشگاهی امروز از ایده خود عقب افتاده است.

دبیر جشنواره دوازدهم تئاتر دانشگاهی ایران روند دموکراتیک انتخاب دبیر را درمعرض خطر دانست و گفت: معاونت فرهنگی وزارت علوم طی این مدت به شدت کوتاهی کرده‌اند و در شرایطی که ما بارها نگرانی‌ خود را اعلام کردیم تا امروز اتفاقی نیفتاده و دبیرخانه همچنان غیرفعال است. انتخاب دبیر باید از مسیر دموکراتیک کانون‌های نمایش دانشگاه‌ها شکل می‌گرفت و امروز برای انتشار فرخوان توسط وزارت علوم بسیار دیر است.

وی با بیان پیشنهادی درباره راه خروج از بحران در شرایط فعلی عنوان کرد: دبیر جشنواره امروز باید از میان افرادی انتخاب شود که در گذشته امتحان خود را پس داده‌اند و با مسائل برگزاری جشنواره دانشگاهی آشنایی دارند. با شرایط امروز و تاخیر بوجود آمده نمی‌توانیم منتظر بنشینیم تا یک نفر بیاید و آزمون و خطا صورت بگیرد.

دبیر بخش پژوهش هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران تصریح کرد: پرورش نیروها یکی از ویژگی‌های جشنواره تئاتر دانشگاهی بوده و همین الان نیروهای با تجربه و کاربلد زیادی داریم که هم ازنظر اجرایی و هم ازنظر هنری موجب سربلندی جریان دانشگاهی شدند. در چنین شرایطی می‌توانیم این نیروها را به سرعت فعال کنیم تا کارها آغاز شود چون معتقدم از دست دادن یک روز دیگر هم کار اشتباهی است.

وی افزود: برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی همواره یکی از مهمترین بیلان‌های کاری اداره کل فرهنگی بوده، چون بصورت بین‌المللی برگزار می‌شود و با هنرمندان زیادی در ارتباط است. طبق آماری که ما گرفتیم از نظر تعداد شرکت کننده و طیفی که درگیر می‌کند یکی از منحصر به فرد ترین رویدادهای دانشجویی جهان محسوب می‌شود.

حبیبیان در انتها با تاکید بر اینکه حتی اگر دبیر جشنواره همین امروز انتخاب شود دیر است؛ گفت: شنیده‌ام ساختمان دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی هم تهدید شده که امیدوارم در حد شایعه باشد. دانشجویان زیادی در سراسر کشور منتظر برگزاری این جشنواره هستند و من امیدوارم شرایطی پیش نیاید که کلیت این رویداد با خطر مواجه شود.

تاخیر در انتخاب دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران و فعال نشدن دبیرخانه جشنواره تا این لحظه موجب نگرانی فعالان این عرصه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز