خبرگزاری کار ایران

افت فشار گاز در هنگام تعمیر پالایشگاه فجر پس از کشته شدن یک کارگر

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۳۳۶

پس از آنکه در جریان حادثه روز شنبه سه کارگر تعمیرکار پالایشگاه فجر جم به دلیل بالا بودن فشار گاز داخل لوله کشته و مجروح شدند، مدیران این پالایشگاه گازی با پایین آوردن فشار گاز داخل لوله‌ دارای نشتی در هنگام تعمیرات موافقت کردند.

امروز مراسم خاکسپاری «عبدالله استادی»، کارگری که بر اثر حادثهروز ۲۶ مهرماه در پالایشگاه گازی فجر جم جان باخت در حالی برگزار شد که منابع کارگری ایلنا دلیل اصلی این حادثه را رعایت نشدن ایمنی کارگران به دلیل تلاش این پالایشگاه برای جا نماندن از رکورد تولید گاز گزارش کرده‌اند. در همین رابطه از پالایشگاه فجر جم گزارش می‌رسد که به دنبال حادثه روز شنبه، فشار گاز داخل لوله دارای نشتی برای مدت حداکثر یک ساعت از ۶۵ واحد به ۲۰ واحد کاهش یافت تا کارگران تعمیرکار جایگزین بتوانند عملیات نیمه تمام بازسازی را به اتمام برسانند. کارگران معتقدند اگر این کاهش فشار گاز طبق اصول اولیه ایمنی در روز شنبه اتفاق می‌افتاد، چنین حادثه‌ای هرگز رخ نمی‌داد.

منابع کارگری ایلنا می‌گویند پس از آنکه در جریانحادثه روز شنبهسه کارگر تعمیرکار پالایشگاه فجر جم به دلیل بالا بودن فشار گاز داخل لوله کشته و مجروح شدند، مدیران این پالایشگاه گازی با پایین آوردن فشار گاز داخل لوله‌ دارای نشتی در هنگام تعمیرات موافقت کردند.

کارگران پیش از این در خصوص علت بروز این حادثه گفته بودند: به دلیل تاکیدی که مدیریت پالایشگاه گاز فجر جم بر حفظ رکورد تولید روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب گاز داشتند، در روز حادثه برای انجام عملیات برطرف کردن نشتی لوله، اجازه کاهش فشار گاز داخل لوله داده نشد و ‌‌در نهایت سه کارگر تعمیرکار حین انجام عملیات بازسازی و تعمیرات درچار حادثه شدند که یکی از آنان جان باخت.

حادثه کشته و زخمی شدن سه کارگر تعمیرکار پالایشگاه فجر جم در حالی است که برابر مطالب منتشر شده در پایگاه اینترنتی این پالایشگاه،تابستان امسالاز واحد ایمنی و بهداشت(H. S. E)پالایشگاه فجر جم به عنوان واحد برگزیده تقدیر شده بود.

همچنین موضوع مخالفت مدیریت پالایشگاه گازی فجر جم(به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های وزارت نفت)، با کاستن از فشار گاز موجود در لوله معیوب از آن جهت حیثحائز اهمیت است که به موجب فصل چهارم قانون کار، نماینده وزارت نفت به عنوان یکی از اعضای شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار در تدوین آیین نامه‌های ویژه محیط‌های صنعتی نفتی حضور دارد.

در همین رابطه یکی از اعضای شورای عالی حفاظت فنی که نخواست نامش فاش شود، در توضیح الزامی بودن اجرای آیین نامه‌های این شورا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به ایلنا گفت: مطابق ماده ۸۶ قانون کار، معاون وزارت نفت یکی از اعضای این شورای عالی ست و برابر قانون تمامی مصوبات این شورا پیش از ابلاغ به تایید همه امضا می‌رسد.

وی ادامه داد: با این حال اینطور احساس می‌شود که وزارت نفت خود را چندان ملزم به رعایت مصوبات این شورای عالی نمی‌داند و در مواردی اجرای آیین نامه‌های مصوب خود را بر آیین نامه‌های مصوب شورای عالی حفاظت فنی مقدم می‌داند، بطوری که چندی قبل آیین نامه جدید شرایط کار بر روی ارتفاع بر اساس استاندارهای روز دنیا در این شورای تصویب و ابلاغ شد اما هنوز مشاهده می‌کنیم که وزارت نفر مطابق آیین نامه مصوب خود استاندارهای ایمنی کار در روی ارتفاع را تعریف کرده است.


این مقام مطلع در عین حال تاکید کرد: با توجه به متنوع بودن قوانین استخدامی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، وزارت نفت می‌تواند در مورد کارگرانی که شرایط استخدامی آن‌ها تابع قانون کار نیست آیین نامه‌های مورد تایید خود را اجرا کند اما بدون شک این وزارت خانه در مورد تامین ایمنی کارگران مشمول قانون کار مزلم است تا مطابق آیین نامه‌های مصوب شورای عالی حفاظت فنی رفتار کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز