خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی قوه قضاییه خبر داد؛

برگزاری همایش ملی " قانون امر به معروف و نهی از منکر " با حضور رئیس قوه قضاییه

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۲۴۹

از یکسال پیش با توجه به برخوردهایی که در سطح جامعه با آمران به معروف و ناهیان از منکر صورت می‌گرفت و در برخی از مواقع به دستگاه قضایی کشیده می‌شد، ما نسبت به این مسئله حساس شدیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه از برگزاری همایش ملی قانون امر به معروف ونهی از منکر در هفته آتی با حضور رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین صادقی در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران گفت: همایش ملی قانون امر به معروف و نهی از منکر در روزهای چهارم و پنجم آبان با حضور ریاست قوه قضاییه و دادستان کل کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر همواره در دستور کار معاونت فرهنگی قوه قضاییه بوده است، اظهار داشت: از یکسال پیش با توجه به برخوردهایی که در سطح جامعه با آمران به معروف و ناهیان از منکر صورت می‌گرفت و در برخی از مواقع به دستگاه قضایی کشیده می‌شد، ما نسبت به این مسئله حساس شدیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با طرح این سوال که آیا ما در حوزه قضایی و قوانین در خصوص مسئله امر به معروف و نهی از منکر خلایی نداریم، تصریح کرد: آیا ما توانسته‌ایم از تمامی ظرفیت‌هایمان در راستای این دو فریضه دینی استفاده کنیم. به همین خاطر این همایش را از سال قبل برای پاسخ دادن به این سوالات پیش بینی کردیم و سعی کردیم قبل از برگزاری این همایش، نشست‌های علمی و کاربردی در سطح استان داشته باشیم و اینک می‌توانم بگویم که ۳۱ نشست و پیش همایش در سی و یک استان برگزار شده و حاصل آن نشست‌ها برای غنای همایش تجمیع شده است.

صادقی با بیان اینکه ۱۷ محور در همایش ملی قانون امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار می‌گیرد، یادآور شد: بررسی این محورها در چهار کمیسیون ذیل همایش شکل می‌گیرد و اجرای قانون، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و یافتن راه حل در این باره از مهمترین اهداف این همایش است و ما می‌خواهیم ضمن بزرگداشت امر به معروف و نهی از منکر این فرائض را به یک موج اجتماعی تبدیل کرده و توجه به این فرائض مهم را در سطح مردم ایجاد کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاونت فرهنگی چه کارهایی برای بررسی پیامدهای برخی از مجازات‌ها مانند اعدام را تاکنون انجام داده است؟ ابراز داشت: ما همواره در حال بررسی و ارزیابی اخلاقی از قوانین‌مان هستیم که در حال اجرا شدن هستند. هر مجازاتی که صورت بگیرد قطعا پیامدهای مثبت و منفی دارد که آثار منفی آن را هم نمی‌توان از بین برد اما ما در تلاش هستیم که این پیامدهای منفی را کاهش دهیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه نظر قوه قضاییه در رابطه با طرح امر به معروف و نهی از منکر که در مجلس در حال بررسی است و دولت هم با برخی از بندهای آن ابراز مخالفت کرده است، چیست؟ خاطرنشان کرد: ما نیازمند چنین قوانینی هستیم. در گذشته ستاد امر به معروف و نهی از منکر را داشتیم که هم‌اینک نیز این ستاد مشغول به کار است ولی در جهت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نیازمند توجه بیشتری هستیم.

صادقی افزود: ما نیازمند یک ستاد هماهنگی هستیم تا موجب هماهنگی بیشتر در میان دستگاه‌ها شود نه آنکه اجرایی و عملیاتی باشد بلکه هدایتی و حمایتی عمل کند.

وی با اشاره به برخی از دیدگاه‌ها برای اجرایی کردن اصل هشتم قانون اساسی تاکید کرد: در اجرای اصل هشتم قانون اساسی نمی‌توان فقط به یک نهاد و سازمان اکتفا کرد و گفت که از این طریق مساله امر به معروف و نهی از منکر حل می‌شود چرا که دامنه امر به معروف و نهی از منکر گسترده است و اجازه نمی‌دهد که این مساله به یک سازمان تقلیل یابد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه مساله امر به معروف و نهی از منکر همه دستگاه‌های اداری، فرهنگی و اجتماعی را شامل می‌شود، یادآور شد: باید ساختارمندی در راستای دعوت به معروف‌ها و ممانعت از منکرها شکل بگیرد. امر به معروف و نهی از منکر واقعی در جلوگیری سیستماتیک از فسادهاست و نه آنکه آن را بگیر و ببند خلاصه کنیم.

صادقی در رابطه با طرح مجلس نیز بیان کرد: این طرح یک کار لازمی است و لازم است که چنین ستادی هم داشته باشیم. این طرح نه برای همه مسائل امر به معروف و نهی از منکر بلکه برای یک بخش است و آن هماهنگی است و اگر بتواند برای جریان مردمی امر به معروف و نهی از منکر سامانه بسازد و نظام بهتری بیاید که نظام قانونی و حمایتی داشته باشد امر مبارکی است.

وی با اشاره به مشکلات طرح مجلس در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: در پیش‌نویس این طرح شش وزارتخانه در ستاد هماهنگی امر به معروف و نهی از منکر حضور دارند و از نیروی انتظامی، بسیج، ائمه جمعه، صداوسیما و دیگر دستگاه‌های فرهنگی نمایندگانی حضور دارند اما از قوه قضاییه فقط یک نماینده وجود دارد که این یک نقص است و امیدوارم این نقص حل شود. هر دستگاهی که در امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارد باید در آن ستاد حضور داشته باشد و لازم است که حتما دادستانی، معاونت فرهنگی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم و سازمان بازرسی کل کشور هم در آن ستاد نمایندگانی داشته باشند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، در خصوص اعلام نظر برخی از گروه‌های سیاسی مبنی بر حضور خیابانی و گشت ارشاد موتوری گفت: اگر برنامه‌‌ای برای ساماندهی حرکت‌های مردمی نداشته باشیم ممکن است که گروه‌های بی‌برنامه هم حضور یابند. البته حضور و انگیزه آنان امر مبارکی است ولی اینکه دولت و کشور برنامه‌ای نداشته باشد، امر مناسبی نیست و امیدوارم دولت و ناجا برای حضور مردم با انگیز در این باره برنامه بدهند که شاهد حضور نامنظم و سواستفاده برخی از افراد نشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز