خبرگزاری کار ایران

موسوی لاری:

اصول‌گرایان برای پیروزی در انتخابات به دنبال حذف رقیب هستند

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۱۸۶

اصلی‌ترین رقیب اصلاح طلبان را معادله «حذف» است که اصول‌گرایان به دنبال آن هستند و باید برای پیروزی در انتخابات بر آن غلبه کرد.

موسوی لاری، عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: «اگر معادلات حذف رقیب را بر هم بزنیم پیروز خواهیم شد» این را‌ می‌توان شاه بیت سخنان موسوی لاری در جمع اصلاح طلبان استان قزوین دانست؛ جایی که او تلویحا اصلی‌ترین رقیب اصلاح طلبان را معادله «حذف» دانست که اصول‌گرایان به دنبال آن هستند و باید برای پیروزی در انتخابات بر آن غلبه کرد.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ موسوی لاری شب گذشته در حضور اعضای شورای مرکزی اصلاح طلبان استان قزوین حاضر شد تا پس از سال‌ها، منزل سید ناصر قوامی شاهد برنامه‌هایی از این دست باشد. برنامه‌هایی که در سال‌های نه چندان دور و پیش از حوادثانتخابات ریاست جمهوری دهم با حضور شخصیت‌هایی همچون مصطفی تاجزاده، نوبخت و… برگزار‌ می‌شد.

موسوی لاری، عضو مجمع روحانیون مبارز در سخنرانی‌اش، وجود دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در کشوری با جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیون را پذیرفتنی دانست و یاد آور شد: اما اینکه کدامیک از این جریان‌های سیاسی کارآمد بودند مهم است که باید ارزیابی شود. اگرچه مهم است ما بتوانیم پاسخگوی مطالباتی باشیم که برخواسته از متن مردم است و کارآمدی نظام را هم زیر سوال نمی‌برد.

موسوی لاری بخشی از گفته‌های خود را به بحثجدل‌های سیاسی حاکم بر کشور اختصاص داد.

او معتقد بود برای اثبات حقانیت گروه‌های سیاسی عملکرد آن‌ها باید مورد ارزیابی قرار بگیرد: «بالاخره ما به عنوان اصلاح طلبان برای امور جامعه روشی داریم و اصولگرایان نیز روش دیگری دارند؛ بنابراین برای اینکه بدانیم کدام یک از این دو جریان با ماهیت نظام و انقلاب، نسبت صحیح‌تر و درست‌تری دارند، کدام یک کارآمدی بیشتر، شفاف‌تر و توانمند‌تر بودند باید عملکرد آن‌ها را بررسی کنیم. حال اگر اصولگرایان در اداره جامعه توانایی بیشتری از خود نشان داده باشند؛ در واقع نظام را کارآمد‌تر معرفی کرده باشند، باید دست آن‌ها را بوسید و اگر اصلاح طلبان در این مسیر، گام بلندتری برداشته باشند باید از آنان تقدیر کرد.»

موسوی لاری با بیان این مطالب به این نکته اشاره کرد که برای بررسی عملکرد این دو جناح، یک تاریخ ۳۵ ساله در دست داریم که هریک از اصولگرایان و اصلاح طلبان در مقطعی از این تاریخ در عرصه مدیریت کشور حضور داشتند.

او ادامه داد: «هرکدام از جریان‌های سیاسی دوره‌ای حاکمیت سیاسی را به دست گرفتند؛ باید دید و مقایسه کرد که کدام جریان توانسته است به کارآمدی نظام بیفزاید و آن را تقویت کند.»

موسوی به وضعیت دولت‌های جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایان اشاره کرد و گفت: ۸ سال اول انقلاب که دوران دفاع مقدس و روزهای پس از تنش‌های طبیعی هر انقلاب بود و دوران ۸ ساله پس از آن نیز دورانی بود که ویرانه‌های ناشی از جنگ تحمیلی باید ساخته‌ می‌شد که به آن دوران سازندگی گفته‌ می‌شود. در دوره بعدی، جریان اصلاحات مدیریت کشور را به دست گرفت، توجه به مشارکت مردم، بها دادن به مردم، بنا نظام بر آرای مردم و در حقیقت ظهور «بُعد» مردم سالارانه نظام در این مقطع بود. اما یک دوران ۸ ساله را هم اصولگرایان قدرت را در دست داشتند که ما امروز وارثآنچه که در این ۸ سال اتفاق افتاده است، هستیم.

وزیر کشور دولت اصلاحات ابتدا به مدیریت دولت جنگ اشاره کرد و گفت: روزی حضرت امام(ره) در زمانی که درگیری محافظه کاران یا‌‌ همان اصولگرایان با دولت وقت جدی شده بود، فرمودند که اگر یک نانوایی به دست شما بدهند، نمی‌توانید آن را اداره کنید. چرا چوب لای چرخ حرکت دولت‌ می‌گذارید. از آن زمان گذشت و در دولت گذشته قدرت به دست اصولگرایان افتاد.

وی افزود: ۸ سال همه ارکان نظام در اختیار این جریان بود؛ از رسانه‌ها گرفته تا تریبون ائمه جمعه؛ در واقع هر آنچه که‌ می‌توانست عامل ابزار تثبیت قدرت باشد، در اختیار این جریان بود. مجلس، دولت و قوه قضاییه همه از یک فکر شکل گرفته بود و سایر نهاد‌ها هم مکمل این سه ضلع قدرت بودند.

موسوی با بیان اینکه کارنامه‌ای جریان‌ها پیش روی ملت است، اظهار کرد: در دوره ۸ سال اول، دوران جنگ و گرفتاری‌ها، کار سازندگی و تولید تعطیل نشد و دفاع مقدس به نتیجه‌ای رسید که ایران احساس سربلندی‌ می‌کند؛ البته وضع معیشت مردم با مشکل رو به رو بود؛ اما همگان از نوعی رفاه ابتدایی و حداقلی برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه در دولت سازندگی اتفاقات مثبتی رخ داد به شرایط دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت: سال اول دولت اصلاحات؛ یعنی سال۷۷ درآمد نفت به بشکه‌ای بین ۸ تا ۱۱ دلار رسید. درآمد بسیار اندک بود اما سال‌های آخر این مقدار به حدود ۳۰ دلار رسید و درآمد ۸ سال دولت اصلاحات حدود ۱۸۰ میلیارد دلار شد.

وی افزود: از‌‌ همان درآمد اندک، راه‌ها ساخته شد، راه آهن ساخته شد، تمدن صنعتی بزرگ در عسلویه پایه ریزی شد، کارخانه‌هایی که روزهای آغازین دولت اصلاحات با مشکل روبه‌رو بودند؛ مثل همین شهرک صنعتی استان قزوین، مشکلات آن‌ها بر طرف شد. در واقع کشور خیزی برای توسعه برداشته بود و از رشد اقتصادی ۴/۲ دهم درصد در آغاز کار دولت اصلاحات به ۲/۵ دهم درصد رشد اقتصادی رسید.

وزیر کشور دولت اصلاحات اضافه کرد: حتی برنامه چهارم توسعه با این نگاه تدوین شده بود که تا پایان برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله با رشد اقتصادی ۲/۸ دهم درصد به عنوان قدرتمند‌ترین اقتصاد منطقه شناخته شویم.

موسوی همچنین به وضعیت دولت اصولگرا(احمدی‌نژاد) اشاره کرد و گفت: در پایان دولت اصولگرا، رشد اقتصادی منفی ۶/۵ درصد بود. البته بی‌اخلاقی هم در کشور در این دولت چنان رشد فزاینده داشته که همچنان با آن دست به گریبانیم.

وی افزود: اصولگرایان در سیاست خارجی نیز چنان کاری کرده بودند که گذرنامه‌های ایرانی ارزش و اعتباری نداشت. زمانی که ایرانی وارد فرودگاه‌ می‌شد، چه رفتاری با او‌ می‌شد؟ این درحالی است که پس از حادثه ۱۱ سپتامبر که در زمان دولت اصلاحات اتفاق افتاده بود و غرب نگاه بسیار خشمگینانه‌ای به جهان اسلام و کشورهای شرقی داشت، گذرنامه ایرانی ارزش داشت.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با طرح این پرسش که «در کدام دولت، سوء استفاده‌های چند هزار میلیاردی اتفاق افتاده است.» بیان کرد: منابع رسمی خبر از اختلاس ۳ هزار میلیارد خبر‌ می‌دادند؛ اما بعد‌ها در همین مجلس، کمیته تحقیق و تفحص از سوء استفاده ۷ هزار میلیاردی سخن گفت.

او ادامه داد: در این بین، خبر‌ می‌رسد، فردی به نام بابک زنجانی، با کمک دست‌اندرکاران امور، دست کم ۲ میلیارد و هفتصد میلیون یورو برداشت‌ می‌کند. حال این مسائل، کارآمدی(دولت اصولگرایان) را نشان‌ می‌دهد یا ناکارآمدی.

این عضو مجمع روحانیون مبارز نحوه حضور در دو انتخابات ریاست جمهوری نهم و یازدهم را گزینه‌های پیش روی اصلاح طلبان برشمرد و گفت: اصلاح طلبان باید به دو تجربه سال ۸۴ و ۹۲ توجه کنند. در سال ۸۴ دولت در اختیار اصلاح طلبان بود؛ اما چرا اصلاح طلبان در رسیدن به مقصد ناکام ماندند. که مهم‌ترین مساله تشتت اصلاح طلبان بود. رای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ بیشتر از اصولگرایان بود؛ اما تشتت مانع پیروزی شد.

وی ادامه داد: اما در سال ۹۲ فضا علیه اصلاح طلبان بود. در هیچ کجای جامعه ردپایی از اصلاح طلبان وجود نداشت، رسانه‌های اندکی داشتند که آن هم تحت فشار بودند. اما اصلاح طلبان با یک خردورزی در شرایط حساس تصمیم گرفت که چگونه با رقیب رو به رو شوند و پیروز شدند.

موسوی لاری در بخش دیگری از سخنرانی‌اش با تکرار لزوم وحدت، به راهبرد اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: درحال حاضر تهدیدهایی‌ می‌شود که دستگاه‌های نظارتی اجازه فعالیت نخواهد داد و رسانه ملی هم در این راستا فعالیت‌ می‌کند؛ اما اگر با یک راهبرد منسجم و عقلایی کار را دنبال کنیم، نتیجه‌ می‌گیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز