خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با یک فعال حقوق کودک مطرح شد؛

تخریب بنیان‌های شخصیتی کودکان کار با جمع آوری آنها

کد خبر : ۲۱۴۶۶۲

باید سوال کرد، آیا امکانات لازم برای این کودکان فراهم شده است تا مانع از بازگشت آنها به خیابان‌ها شویم.

یک فعال حقوق کودک در مورد جمع‌آوری کودکان کار از خیابان گفت: ۹۰ درصد کودکان کار دارای پدر و مادر بوده و جداسازی آنها از والدینشان و انتقال به مراکز نگهداری به‌ تخریب بنیان‌های شخصیتی آنها می‌انجامد.

«حسین میربهاری» در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه بر اساس آمار وزارت کار بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار کودک خیابانی در کشور وجود دارد، افزود: با فرض اینکه ۱۰۰ هزار کودک در خیابان‌های تهران کار می‌کنند باید بررسی کرد، مراکز ساماندهی چقدر نیرو لازم دارند تا کودکان کار را جمع‌آوری کنند.

به گفته این فعال حقوق کودک یکی از این مراکز نگهداری روزانه تنها بین ۴۰ تا ۵۰ کودک را می‌تواند سرویس دهد.

میربهاری با اشاره به اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خیابانی از سوی سازمان بهزیستی و شهرداری، ادامه داد: باید دید با اجرای این طرح آمار کار کودک کاهش پیدا کرده است یا خیر.

وی تصریح کرد: بنا به مجوزهای قضایی که نهادهای متولی جمع‌آوری کودکان کار دارند، آنان برای ۴۸ تا ۷۲ ساعت می‌توانند کودکان را در مرکزی نگهداری کرده و بیشتر از این زمان کمال بی‌توجهی آنان است.

میربهاری افزود: جبر اقتصادی و اجتماعی حاکم بر خانواده این کودکان، راه حلی جز فرستادن آنان برای کار در بر ندارد.

این فعال حقوق کودک بر لزوم تامین امکانات برای کودکان کار تاکید کرد و افزود: تا زمانی‌که حقوق انسانی و اجتماعی کودکان کار در سایه وضع معیشتی خانواده آنها قرار داشته و در عمل نیز حمایت از کودکان کار در حد لایحه و چانه‌زنی‌ بماند، نتیجه‌ای جز کار کودک نخواهیم داشت.

میربهادری در خاتمه با اشاره بر لزوم فراهم آوردن بسترهایی برای پیشگیری از کار کودک اظهار داشت: باید سوال کرد، آیا امکانات لازم برای این کودکان فراهم شده است تا مانع از بازگشت آنها به خیابان‌ها شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز