خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت: خبرداد: / ۱ /

بیش از ۴۰۰ هکتار زمین از سال ۸۴ تا ۹۲ به صورت غیرقانونی تصرف شده است / بنزین‌های وارداتی آلوده نیست

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۸۸۰

در خصوص کاهش قیمت نفت رئیس جمهور دستوراتی اکیدی به آقای زنگنه داشت / دولت تازمانی که از بنزین پتروشیمی رفع آلودگی نشود اجازه تولید آن را نخواهد داد / نرخ بیکاری امروز ۹.۵ درصد است.

سخنگوی دولت از تصرف بیش از ۴۰۰ هکتار زمین از سال ۸۴ تا ۹۲ خبر داد و گفت: ‌ متاسفانه برخی از این پرونده‌ها از سال ۸۸ به وسیله برخی از جریان‌ها مخفی شده بود که همکارانم در سازمان حفاظت محیط زیست آنها را شناسایی کرده و پرونده‌ها مجددا فعال شد و با هماهنگی قوه قضاییه در جهت اجرای این احکام اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد باقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: با عنایت به ضرورت تامین مسکن برای اقشار کم درآمد به ویژه کسانی که ازدواج کرده و از وام مسکن استفاده نکرده‌اند امروز هیات وزیران با در نظر گرفتن شرایطی اعطای وام مسکن را برای افراد کم درآمد وزوج‌های جوان پیش‌بینی کرد.

وی گفت: پیش‌بینی در اجرای این مصوبه به این شکل است که طی شش سال و هر سال سه هزار مورد و جمعا یک میلیون و۸۰۰ هزار و احد مسکونی تا انتهای برنامه ششم احداثشود و احداثاین واحدها برای زوج‌های جوان وگروه‌های کم در آمد و زنان سرپرست خانوار با اولویت اعطا خواهد شد. این اقدام در راستای قانون سامان دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و احیای بهسازی ونوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

سخنگوی دولت یادآور شد: با افزایش سقف تسهیلات تامین مسکن برای کلان شهرها تا ۵۰ میلیون تومان و برای مراکز استانها وشهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته خواهد شد. افزایش سقف تسهیلات این امکان را فراهم می‌کند تا متقاضیان نسبت به تامین مسکن اقدام کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه افرادی که در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کند تا زمان دریافت تسهیلات نمی‌توانند در این واحدها اسکان داشته باشند تسهیلات ودیعه اسکان موقت در بافت‌های فرسوده در کلان شهرها تا سقف ۲۰ میلیون تومان، ‌در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار تومان جمعیت ۱۵ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۰ میلیون تومان اختصاص داده می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: سود این تسهیلات برای تامین مسکن ده درصد و برای ودیعه مسکن ۹ درصد است و ما به التفاوت قیمت مربوطه را دولت پرداخت خواهد کرد. ما معتقدیم که این اقدام به فضای اقتصادی کشور کمک می‌کند تا دولت سیاست خروج از رکود را با سرعت بیشتری انجام دهد چرا که اگر مسکن ما فعال شود تعداد رشته‌های صنعتی نیز فعال می‌شود. با این سیاست هر چند که دولت مابه التفاوتی را می‌پردازد اما ضمن کمک به اقشار کم در آمد و تامین مسکن زوج‌های جوان بافت‌های فرسوده نیز بازسازی می‌شوند و همچنین ساخت و ساز در بخش مسکن نیز فعال خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به مصوبه دیگر امروز هیات وزیران در مورد لایحه اجاره و استملاک اتباع و دولت‌های خارجی وسازمان‌های بین‌المللی در کشور ما یادآور شد: قبلا این استملاک‌ها نسبت به ساختمان‌ها وزمین‌های داخل کشور تابع آیین نامه سال ۱۳۲۸ بود با توجه به اینکه ما باید امکان تردد گردشگران خارجی را ایجاد کنیم در این رابطه هدفمندکردن این استملاک‌ها مورد توجه قرار گرفت ولایحه‌ای تهیه شد.

وی افزود: این لایحه امروز به تصویب رسید و تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد. ما امیدواریم با تصویب این لایحه امکان جذب گردشگران وسرمایه گذاران خارجی بیشتر شود. در این راستا کار گروهی تعیین شد تا مصادیق را مورد توجه داشته باشد. جمیع جهات این لایحه به گونه‌ای تهیه شده که می‌توانیم با رویکرد دولت مشوق‌هایی در این زمینه داشته باشیم.

سخنگوی دولت به دیگر مصوبه امروز هیات وزیران اشاره کرد و گفت: این مصوبه نیز در رابطه با اعطای اعتباراتی بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان برای سازمان حفاظت محیط زیست بود تا این سازمان در رابطه با مقابله با روند فزاینده پدیده‌هایی مانند گرد و غبار، خشکسالی و حفاظت از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور از آن استفاده کند.

وی با بیان اینکه اختصاص این ۵۵ میلیارد تومان در راستای جزء ۲ بند «و» تبصره ۲۰ است و طبق آن سازمان محیط زیست می‌تواند سریعتر اقدامات خود را انجام دهد گفت: در این جلسه همچنین گزارش‌هایی در رابطه با مقابله با فسادتوسط دستگاه‌های اجرایی ارائه شد که یکی از این گزارش‌ها توسط سازمان حفاظت از محیط زیست داده شد. طبق این گزارش از سال ۸۴ تا ۹۲ بیش از ۴۰۰ هکتار زمین به شکل غیر قانونی تصرف شده و ۴۲ پرونده با همکاری قوه قضاییه تشکیل شده است.

نوبخت تاکید کرد: متاسفانه برخی از این پرونده‌ها از سال ۸۸ به وسیله برخی از جریان‌ها مخفی شده بود که همکارانم در سازمان حفاظت محیط زیست آنها را شناسایی کرده و پرونده‌ها مجددا فعال شد و با هماهنگی قوه قضاییه در جهت اجرای این احکام اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین در رابطه با واحدهایی که به شکل غیر قانونی و از مسیری غیر از ضوابط لازم و با روش‌های مفسدانه احداثشده بود، وزارت کشور دو هزار و ۳۶۰ مورد را از این دست گزارش داد که در بستر رودخانه‌های جاجرود، چالوس وکرج احداثشده و مورد تخریب قرار خواهد گرفت.
سخنگوی دولت گفت: در این جلسه همچنین از سوی رئیس جمهور ومعاون اول تاکید شد که همه دستگاه‌ها باید در مورد مقابله هر نوع فساد اقدام کنند و گزارشات خود را مستمرا به دولت ارائه دهند تا آنها که لازم است برای پیگرد قانونی به قوه قضاییه ارسال شود.

وی با اشاره به اظهارات برخی از رسانه ها مبنی بر گزارش کمیسیون بهداشت در مورد آلوده نبودن بنزین های پتروشیمی و آلوده بودن بنزین‌های وارداتی گفت: پاسخ من این بود که این بنزین‌ها یعنی بنزین‌های وارداتی آلوده نیست چرا که اگر آلوده بود آن را توزیع نمی‌کردیم و این توضیح درمورد عدم آلودگی بنزین پتروشیمی داخلی نبود.

وی افزود: دولت تازمانی که از بنزین پتروشیمی رفع آلودگی نشود اجازه تولید آن را نخواهد داد. یکی از دلایلی که این روزها نسبت به روزهای مشابه سال قبل آلودگی هوا کمتر است به جهت جلوگیری از توزیع بنزین پتروشیمی داخلی و توزیع بنزین یورو۴ است.

سخنگوی دولت با حساس خواندن شرایط امنیتی منطقه گفت: همه اقدامات تامینی از سوی نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی به خوبی صورت گرفته وبا توجه به آمادگی کامل آنها انشاءالله صیانت کافی از مرزهایمان صورت خواهد گرفت وجمهوری اسلامی امن ترین کشور منطقه خواهد بود.

نوبخت در مورد سقوط قیمت نفت واحتمال کسری بودجه نیز گفت: اگر این روند استمرار داشته باشد ممکن است که منابع درآمدی ما کاهش پیدا کند اما آخرین آمار فروش نفت در بازار جهانی متوسط قیمت نفت را حدود ۱۰۴ دلار نشان می‌دهد اما چون آثار اقتصادی با چند ماه وقفه افزایش وکاهش قیمت‌ها را نشان می‌دهد احتمال دارد که اگر این روند ادامه داشته باشد شاهد عدم تحقق منابع در بودجه باشیم برای همین مناسب‌ترین راه کاهش هزینه‌ها خواهد بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه متمم بودجه زمانی ارائه می‌شود که ما بخواهیم سقف بودجه را افزایش دهیم گفت: در این مورد ممکن است حتی مجبور شویم سقف بودجه را کاهش دهیم. هم اکنون نیز طی شش‌ماه گذشته همه منابع در آمدی ما محقق نشده اما با همین وضعیت ۵۳ درصد اعتبارات عمرانی و صددرصد اعتبارات استانی را پرداخت کرده‌ایم. بنابراین ما از مدیریت تخصیص استفاده می‌کنیم و معتقدیم که فعالیت عمرانی در سرمایه گذاری وتولید موثر است.
وی با بیان اینکه در جلسه امروز در خصوص کاهش قیمت نفت رئیس جمهور دستوراتی اکیدی به آقای زنگنه داشت گفت: در همین راستا وزیر نفت برنامه‌هایی را توضیح داد و گفت که در حال فعالیت است و از همه ابزارها برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت استفاده می‌کند.

نوبخت در واکنش به اظهارات خبرنگاری که عنوان می کرد با گذشت شش‌ماه از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت گزارشی ارائه نکرده است تاکید کرد: دولت در شش‌ماه گذشته دو بار به کمیسیون برنامه وبودجه گزارش داده و بنده نیز بارها با عدد ورقم برخی گزارشات را اعلام کرده‌ام اما جزئیات بیشتر را در جلسه بعد اعلام می‌کنم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه علیرغم اظهارات شما پیرامون کاهش نرخ بیکاری وزیر کار چندی پیش از افزایش بیکاران در آینده ای نزدیک خبر داده بود آیا این تناقض در گفتار شما محسوب نمی شود گفت: در گزارش آقای ربیعی حدودی ۴۰۰ هزار نفر در تابستان ۹۳ به تعداد شاغلین افزوده شده است.

سخنگوی دولت افزود: در محاسبه نرخ تورم و رشد اقتصادی باید یک دوره را با دوره‌ای دیگر مقایسه کنیم اما برای محاسبه نرخ بیکاری از طریق همه شماری و نمونه‌گیری بیکاران و جمعیت فعال را حساب می‌کنیم و نرخ بیکاری به دست می‌آید و در این راستا به سال‌های گذشته کاری نداریم. نرخ بیکاری امروز ۹.۵ درصد است. محاسبات مربوط به سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف نشان می‌دهد که باید اشتغال نیز افزایش پیدا کند.

نوبخت در مورد طرح آمران به معروف وتصویب آن در مجلس نیز گفت: حجت الاسلام انصاری به نمایندگی از دولت مخالفت خود با بخش‌های مختلف این طرح را به درستی اعلام کرد.

درمورد افزایش قیمت برخی از اقلام علیرغم کاهش تورم گفت: درست است که نرخ تورم پایین آمده اما افزایش قیمت نیز داشته‌ایم. من می‌توانم قیمت ۲۱ قلم کالا در شهریور سال‌های ۹۱،۹۲ و ۹۳ به شما بگویم. در این صورت می‌توانیم رشد قیمت‌ها را نسبت به هر سال مقایسه کنیم و متوجه شویم که افزایش قیمت در سال ۹۳ با شیب کندتری همراه بوده است.

نوبخت به اختلافات ایران با طرف‌های مذاکره هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت: ما با طرف مقابل اختلافات جدی داریم که در بسیاری از بخش‌ها به توافق رسیده‌ایم و در سایر بخش‌ها نیز در حال مذاکره هستیم. منطق جمهوری اسلامی مستدل و روشن است و امیدواریم با نشان دادن این منطق به ۱ + ۵ بتوانیم به توافق جامع برسیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دولت در مورد پیشنهاد تاسیس دانشگاهی به زبان انگلیسی چقدر مصر است گفت: وزارت علوم تاسیس دانشگاه به زبان انگلیسی را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی نرخ تورم در حدود ۲۵ درصد گفت: علیرغم این پیش بینی این رقم به ۲۰.۶ درصد رسیده که این رقم را صندوق بین المللی پول نیز تایید کرده است.

نوبخت در مورد اظهارات رئیس جمهور پیرامون پدیده پایان‌نامه فروشی و اینکه چه دستگاهی متولی برخورد با این مسئله است گفت: وزارت علوم و دستگاه‌های اطلاعاتی مراقبت می‌کنند متاسفانه به جای توجه نیاز به بازار کار، صرفا نیاز اجتماعی گرفتن مدرک تحصیلی در برخی موارد مورد توجه قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت در مورد افزایش رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه آزاد نیز گفت: وزارت علوم و شورای گسترش این وزارتخانه رشته‌های جدید را تصویب می کنند و بدون تصویب این شورا اگر اقدامی صورت گیرد تخلف است و از آن جلوگیری خواهد شد.

نوبخت به اتفاقات اخیر منطقه سراوان نیز اشاره کرد وگفت: متاسفانه هر از گاهی به دلیل عدم کنترل مرزها توسط همسایگان اشرار وارد این منطقه می‌شوند و اقدامات تخریبی انجام می‌دهند. ما همیشه به کشورهای همسایه تذکراتی را داده‌ایم تا مرزها را کنترل کنند. در همین راستا وزیر کشور و وزیر اطلاعات نیز به هیات وزیران گزارش دادند که برخی از این گزارشات در رسانه‌ها نیز منتشر شد.

وی در مورد تغییر مدیریت شرکت‌های مرتبط با سهام عدالت گفت: ما معتقدیم که نوع مدیریت باید به گونه‌ای باشدکه جهت افزایش بهره ‌وری اقدام شود. ما نمی‌خواهیم این شرکت‌ها را دولتی کنیم اما قطعا دولت برای بهبود مدیریت این شرکت‌ها اقداماتی را انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت در مورد گزارش مربوط به مبارزه با فساد از سوی دولت گفت: در این رابطه هر سه قوه مشارکت دارند و جلسات مستمری توسط معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود و اقدامات صورت گرفته گزارش می‌گردد. همکاری مشترک قوا در این رابطه برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی است.

در ادامه خبرنگاری با اشاره به دغدغه تشکیل نهادهای قرآنی گفت آیا نیاز نیست که وزارتی مربوط به قرآن وعترت در دولت تشکیل شود که نوبخت پاسخ داد: معاونت عترت و قرآن در وزارت ارشاد تشکیل شده و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای این کار اختصاص پیداکرده است. این نشان می‌دهد که دولت با همه محدودیت‌ها نسبت به مسئله قرآن و عترت فعال است اما اینکه برای این کمک بخواهد بلافاصله وزارت‌خانه ای تشکیل دهد درست نیست هر چه مسائل قرآنی با نهادهای غیر دولتی و مردمی باشد بهتر است.

وی افزود: دو مجموعه از نهادهای دولتی وغیر دولتی از اعتبارات بخش فرهنگ استفاده می‌کنند و بخش قابل توجهی از اعتبارات ما به بخش‌های غیر دولتی داده می‌شود. دغدغه ها حاکی از این است که وضعیت فرهنگی کشور مقبول نیست. در این راستا نهادهای غیر دولتی نیز باید پاسخگو با شند. قطعا معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در این راستا از آنها پاسخ می‌خواهد و اگر پاسخ مثبتی نداشته باشند در بودجه ۹۴ اعتبارات آنها به نهادهای دیگری داده خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز