خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری: / ۵ /

عملکرد اقتصادی دولت در نیم‌سال اول قابل قبول بوده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۰۵۶

عده‌ای گمان می‌کنند که اگر یک درصد رشد اقتصادی داشته باشیم حداقل باید یک میلیون شغل ایجاد شود

سخنگوی دولت گفت: می‌توانیم امروز بگوییم عملکرد اقتصادی دولت در شش ماه اول امسال در رشد اقتصادی قابل قبول بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت باحضور در جمع خبرنگاران در مورد جلسه مشترک شب گذشته دولت و مجلس گفت: نفس این جلسه برای تعامل بیشتر و نزدیکی دیدگاه‌های نمایندگان و دولت است، جلسه شب گذشته نیز از این ویژگی کلی برخوردار بود.

وی ادامه داد: شب گذشته دولت در سخنرانی رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی و معاونت برنامه‌ریزی گزارش کوتاهی به مجلس ارائه داد و از طرفی دغدغه نمایندگان در مقولات مختلف از زبان روسای کمیسیون‌ها شنیده شد و ما با دقت از نظر نمایندگان با خبر شدیم و جزئیات عملکرد دولت را برای آنها توضیح دادیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در مورد عملکرد شش ماهه اقتصادی دولت یازدهم اظهار داشت: بخشی از جلسه شب گذشته نیز به این مسئله اختصاص داشت. در واقع نیمی از سال مالی ما تمام شده است و برای بررسی عملکرد شش ماهه باید دید که ما برای این شش ماه چه اهدافی را در نظر گرفته بودیم و چه میزان از آن را عملیاتی کرده‌ایم.

نوبخت تاکید کرد: در بخشنامه بودجه سال ۹۳ و در تقدیم لایحه بودجه امسال به مجلس چند هدف از جمله معطوف به طرح‌های عمرانی، ‌کاهش نرخ تورم، ‌ خروج از رکود، ‌تغییر جهت رشد منفی به مثبت و پایبندی به قانون هدفمندی یارانه‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه با توجه به رابطه همبستگی مستقیم سرمایه‌گذاری طرح‌های عمرانی با رشد اقتصادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما در سال ۹۳، مثبت کردن رشد منفی اقتصادی بود. آخرین گزارش مربوط به خزانه در شش ماه اول سال نشان می‌دهد که همه منابع پیش‌بینی شده در بودجه ۹۳ تا نیمه‌امسال صد در صد تحقق پیدا نکرده اما مدیریت تخصیص برای توزیع منابع بین اعتبارات جاری و عمرانی صورت گرفت ما ناچار بودیم به گونه‌ای منابع را تقسیم‌بندی کنیم که به هدف اتمام طرح‌های عمرانی برسیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات جاری در شش ماهه اول امسال به میزان ۸۸.۴ درصد پرداخت شد، یادآور شد: این میزان نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش یافت، همچنین پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت نیز در شش ماهه امسال حدود ۹۸ درصد بوده طبق قانون ما اجازه داریم که چند درصد پرداخت حقوق و دستمزدها را متوقف کنیم اما این عدد نسبت به سال قبل به بیش از ۱۱۶ درصد رسید.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور افزود: کل اعتبارات عمرانی به میزان ۵۲.۶ درصد در شش ماهه اول امسال پرداخت شد که این مبلغ نسبت به شش ماهه اول سال قبل به ۳.۳ برابر افزایش پیدا کرده بود. همچنین مبالغ تملک دارایی سرمایه استانی به شکل صد در صد پرداخت شد که این میزان نسبت به سال قبل ۱۲ برابر بیشتر شده است. این اولین سالی است که اعتبارات استانی به شکل صد در صد پرداخت می‌شود.

نوبخت یادآور شد: هم‌اکنون می‌توان داوری کرد که در مورد هدف متمرکز شدن منابع به سمت اتمام طرح های ناتمام به درستی عمل شده یا خیر، اتمام این طرح‌ها تاثیر مناسبی در خروج از رکود خواهد داشت. هدف دیگر ما مهار نرخ تورم بود و پیش‌بینی این بود که تا اسفند امسال نرخ تورم به ۲۵ درصد برسد اما آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه را ۲۰.۶ درصد و گزارش بانک مرکزی این نرخ را ۲۱ درصد اعلام کرده است که همین ارقام نیز کمتر از پیش‌بینی ما بوده است.

وی افزود: رشد اقتصادی سال قبل ما منفی ۱.۹ درصد بود و در سال ۹۱ نیز منفی ۶.۸ درصد بود. گزارشات منتشر شده مراجع رسمی نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه سال ۹۲ در گروه کشاورزی ۳.۳ درصد در گروه نفت ۶.۱ درصد و در گروه صنایع ۸.۱ درصد و در خدمات نیز ۳.۳ درصد رشد مثبت داشته‌ایم. همچنین کل تولید ناخالص داخلی ما نیز به مثبت ۴.۶ درصد رسیده است.

نوبخت گفت: البته نباید این اعداد و ارقام موجب شود که ما فکر کنیم خیلی ارقام بزرگ است اگر چه کار بزرگی انجام شده اما سه ماهه اول سال ۹۲ شرایط استثنایی بود. این کارها باید ادامه پیدا کند تا همچنان شاهد رشد باشیم ما می‌توانیم امروز بگوییم عملکرد اقتصادی دولت در شش ماه اول امسال در رشد اقتصادی قابل قبول بوده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: عده‌ای گمان می‌کنند که اگر یک درصد رشد اقتصادی داشته باشیم حداقل باید یک میلیون شغل ایجاد شود. این مسئله از نظر مکاتب اقتصادی هم درست و هم غلط است در اقتصادی که همه عوامل تولید ظرفیت کامل را دارد برای رشد باید سرمایه‌گذاری، نیروی کار افزایش پیدا کند اما در اقتصاد ما به ویژه نیروی انسانی حتی در دروه رکود همه ظرفیت‌ها را ندارد در اقتصاد سرمایه‌داری در زمان رکود نیروهای انسانی اخراج می‌شوند اما قوانین کار در کشور ما این اجازه را نمی‌دهد که در زمان کاهش رشد اقتصادی واحدهای تولیدی کارگران را اخراج کنند.

نوبخت تاکید کرد: در سال گذشته نیروهای انسانی در واحدهای تولیدی با ۲۰ یا ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کردند. حال که منابع بیشتر شده است این واحدها نیروهای انسانی مازاد خود را به کار می‌گیرند نباید فراموش کرد که نیروی انسانی ما بیش از ظرفیت است.

وی گفت: ما در زمینه هدفمندی یارانه‌ها نیز متعهد شده‌ایم غیر از آنچه برای خانوارها به شکل یارانه نقدی پرداخت می‌کردیم به خانواده‌های کم‌درآمد نیز کمک کرده و به بخش بهداشت و درمان و تولید نیز کمک کنیم در همین راستا در شش ماهه اول امسال به همه خانوارها یارانه نقدی را پرداخت کردیم و به خانوارهای کم‌درآمد نیز یک بسته حمایتی دادیم که ظرف امروز و فردا که آقای ربیعی زمان دقیق آن را اعلام خواهد کرد بسته حمایتی دیگری پرداخت خواهد شد.
سخنگوی دولت یادآور شد: از منابع یارانه‌ها در شش ماه اول امسال نیز آنچه که باید پرداخت می‌شد به بخش بهداشت و درمان صد در صد پرداخت کردیم و ۵ هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان نیز در هیات دولت برای کمک به بخش تولید تصویب کردیم که به تفکیک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش صنعت، ‌ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش حمل و نقل، هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی و صد میلیارد نیز به شکل مشوق‌های صادراتی پرداخت می‌شود.

وی افزود: در این زمینه وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند که از دستگاه‌های خود گزارش بگیرند که چه میزان کمک نیازمند تا ما به آنها تسهیلات ارزان بدهیم و پول مابه‌التفاوت تسهیلات را پرداخت کنیم همانطور که قول دادیم در شش ماهه اول امسال یارانه‌ها واقعا هدفمند شد ما در مقایسه شش ماه اول امسال در اهداف خود موفق بوده‌ایم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در بودجه ۹۳، مبلغ سه هزار میلیارد تومان برای طرح توسعه متوازن شهرها در اختیار استانداری‌ها قرار گرفت و آیا شنیده‌ها حاکی از اینکه این مبالغ در اختیار نمایندگان قرار دارد، درست است؟ گفت: این مسئله در تبصره ۲۲ تعیین شد و برای طرح توازن مناطق سه هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان تعیین شدکه این عدد بین ۳۱ استان در قانون بودجه ۹۳ به تفکیک توزیع شد که سهم هر استان مشخص است تا امروز هم ۶۸.۳ درصد این منابع ابلاغ شده و ۵۰ درصد آن تخصیص داده شده است. بهر حال در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان نمایندگان نیز حضور دارند و در این مورد با حضور آنها فکر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز