خبرگزاری کار ایران

روحانی در همایش ملی روز روستا: / مشروح /

فردو نماد فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است / دولت توان و امکان حل تمام مشکلات را ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۰۸۰

نمی‌شود از سنت‌ها رها و در کوچه‌های تجدد سرگردان وحیران باشیم / دولت نه توان و نه امکان حل همه مشکلات را دارد و فقط می‌تواند زمینه‌های حل مشکلات را فراهم کند و لازم است تا کارآفرینان و بخش خصوصی و تعاون فعال شوند.

رییس‌جمهور گفت: ‌روستا تنها ذخیره‌ای برای بخش کشاورزی و مواد غذایی نیست بلکه میراثفرهنگی و آداب و سنن قوی ایرانی و اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت السلام و المسلمین حسن روحانی در همایش ملی روز روستا که صبح امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در ابتدای سخنان خود با تبریک فرارسیدن اعیاد سعید قربان و غدیر خم گفت: حضور در جمع روستاییان ویژگی خاص خود را دارد و قتی کلمه روستایی مطرح می‌شود ممکن است از دید یک فرد غیر روستایی، اقتصاد و تولید و کشاورزی به ذهن برسد ولی از منظر یک فرد روستایی، روستا یک مفهوم فرهنگی هم دارد.

وی ادامه داد: روستا یعنی جمعی که مشارکت و تعامل مسالمت آمیز و برادرانه دارد و غل و غش در آنجا وجود ندارد. روستا یعنی پاکی، ‌صفا، ‌صداقت و صمیمیت و وفای به عهد و ادای امانت. روستا یعنی ایمان سرشار به خدا، پیامبر و ائمه اطهار(ع) و روستا یعنی جایگاهی که مسیر تلاش، ‌کار و فداکاری را انسان تجربه می‌کند.

رییس جمهور با بیان اینکه بسیاری از شعرا، عالمان، ‌فلاسفه، مراجع و بزرگان سیاسی ما در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی اهل روستا بوده‌اند، اظهار داشت: روستا تنها ذخیره‌ای برای بخش کشاورزی و مواد غذایی نیست بلکه میراثفرهنگی و آداب و سنن قوی ایرانی و اسلامی است.

رئیس دولت تدبیر وامید با اشاره به نقش روستاییان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یادآور شد: در۱۵ خرداد شاهد شکوه حضور مردم و فداکاری آنان بودیم که از باقرآباد ورامین آغاز شد. درست است که تهران و قم و دیگر شهرهای بزرگ، ‌حوزه‌ها، ‌ بازار و دانشگاه در انقلاب فعال بودند ولی روستاییان نیز در بسیاری از استان‌ها پیشتاز بودند.

روحانی افزود: در جنگ نیز عشایر و روستاییان نقش برجسته‌ای داشتند. مثلا روستای فردو که امروز نماد فناوری صلح آمیز هسته‌ای ما است، روستایی است که در مجموع هزار نفر دارد اما بیش از صد شهید را تقدیم کرده و بیش از ۵۰۰ رزمنده در انقلاب اسلامی داشته است.

رئیس جمهور با تاکید مجدد براینکه روستا پیشتاز در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده است تصریح کرد: روستاییانی که در مرزها حضور دارند در مرزداری و مرزبانی از کشور هم فعال بوده‌اند و ما باید کار ویژه‌ای برای روستاهای مرزی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه روستاها استعدادهای فراوانی برای گردشگری دارند، خاطر نشان کرد: اگر روستا، روستا بماند و همانند شهر نشود و معماری آن باقی بماند و ما بتوانیم تسهیلات لازم را برای آنان فراهم کنیم روستا می‌تواند نقش قابل توجهی در گردشگری ایفا کند.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: مسائلی چون نحوه ارتباطات روستاییان، نحوه پوشش و حجاب آنها، ‌امام‌زاده‌ها، ‌حسینیه‌ها و مساجد روستا، مراسم عروسی و عزایشان و سننی که در آنجا دارند بسیار جذاب است. لازم نیست که حتما گردشگر هم از خارج بیاید چرا که بسیاری از جوانان و مردم ما هم از آداب و سنن بسیاری از روستاها آگاه نیستند.

روحانی تاکید کرد: توسعه روستایی می‌تواند توسعه شهری را پایدار و تغذیه کند و گرنه آن توسعه پایدار نمی‌ماند.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم توجه به طبیعت و محیط زیست عنوان کرد: اگر مشکلی برای جنگل‌ها پیش بیاید باید با شتاب و عجله به سراغش برویم. اگر خاک کشاورزی ما تخریب شود دیگر این مسئله جبران پذیر نیست. اگر آب نابود شود مگر می‌شود آب را با پول خرید. اگر طبیعت تخریب شود مگر می‌شود به سادگی آن طبیعت و شرایط را احیا کرد؟

وی با بیان اینکه دولت برای بهداشت وسلامت روستا نیز برنامه‌ریزی کرده است گفت: در برنامه جامع سلامتی که دولت در حال اجرای آن است هر مخارجی که یک شهرنشین باید برای درمان پرداخت کند نصف آن را برای روستاها و شهرهای کوچک مقرر کردیم تا روستاییان ما سلامت باشند.
رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید اینکه درمان روستاییان به عنوان اولویتی برای ما در دستور کار است بیان کرد: گسترش بیمه و خانه بهداشت به عنوان برنامه‌ای اولویت‌دار از سوی دولت دنبال می‌شود.

روحانی در خصوص مشارکت روستاییان در فعالیت‌های سیاسی نیز تصریح کرد: از نظر سیاسی حضور و مشارکت روستاییان نه تنها کمتر از شهرنشینان نیست بلکه در برخی از جاها نیز این حضور و مشارکت بیشتر است که می‌توان آن را در راهپیمایی‌ها و انتخابات دید.

رئیس جمهور با اشاره به گسترش فناوری‌های ارتباطی یادآور شد: مادر انتخابات می‌دیدیم که مردم روستاها آخرین اخبار و مسائل را دنبال می‌کردند و آنها را مورد سنجش قرار می دادند و چه حماسه بزرگی آفریدند. این نشان می‌دهد که روستای امروز ما روستای دیروز نیست.

وی ادامه داد: روستاییان ما از تحولات جهانی و مسائل کشور با اطلاع هستند و رادیو، ‌ تلویزیون، ‌ ماهواره و اینترنت در آنجا وجود دارد و ما چقدر وبلاگ‌نویس روستایی داریم.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه به خالی شدن روستاها از جمعیت اشاره کرد و ابراز داشت: این تاسف بار است که روستاها خالی می‌شوند و جوانانش به سمت شهرهای بزرگ می‌روند. باید مراکز علمی و تحقیقاتی دراین باره تحقیق کنند که چرا این مسئله رخ می‌دهد. مخصوصا آنکه این روستایی‌ها روستاها را ترک می‌کنند و به حاشیه‌نشینی در شهرها روی می‌آورند که این مسئله خود با معضلاتی همراه است.

روحانی با بیان اینکه باید کاری کنیم که در آمد روستاییان چند برابر شود و ارزش افزوده‌شان افزایش یابد، خاطر نشان کرد: برای این مسئله لازم است که در ابتدا بهره‌وری زمین را بالا ببریم و اولین تلاش در این راستا برنامه‌ریزی برای افزایش بهره وری است. اولین تلاش ما باید این باشد که آب به صورت علمی مصرف شود. امروز متاسفانه آب ما کم است ودر خشکسالی هستیم و برای آب آشامیدن در تهران این روزها مشکلاتی داریم.

رئیس دولت یازدهم افزود: تلاش دولت از روز اول این بوده تا بهره‌وری آب را بالا ببرد و آبیاری به شکل علمی باشد. طرح‌های بزرگی در خوزستان، ‌ایلام و سیستان و بلوچستان در این راستا صورت گرفته و در مجموع ۵۵۰ هزار هکتار در ظرف چند سال آینده به شکل علمی آبیاری می‌شود.
وی با بیان اینکه بانک‌ها برای توسعه روستایی باید فعال شوند تاکید کرد: معاونت توسعه روستایی ومناطق محروم باید با همکاری سایر دستگاه‌ها تلاش کند تا ارزش افزوده روستاییان افزایش یابد و تسهیلات در روستا با بهره ومشکل کمتری به دست شان برسد.

رئیس جمهور صنایع دستی، صنایع تبدیلی و گردشگری را از دیگر بخش‌هایی دانست که می تواند به افزایش ارزش افزوده و درآمد روستاییان کمک کند و عنوان کرد: باید به دنبال کشاورزی صنعتی و صنعت کشاروزی باشیم که این مسائل می‌تواند در افزایش بهره وری روستاییان موثر باشد.

روحانی با بیان اینکه باید سنت‌های درست گذشته را حفظ و از تمدن امروز آنچه مفید است را استفاده کنیم یادآور شد: نمی‌شود از سنت‌ها رها و در کوچه‌های تجدد سرگردان وحیران باشیم. توسعه ما باید متوازن، موزون، همزمان، جامع و پایدار باشد.

رئیس دولت یازدهم در پایان با یادآوری اینکه همه مشکلات را دولت نمی‌تواند حل کند، خاطر نشان کرد: دولت نه توان و نه امکان حل همه مشکلات را دارد و فقط می‌تواند زمینه‌های حل مشکلات را فراهم کند و لازم است تا کارآفرینان و بخش خصوصی و تعاون فعال شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز