خبرگزاری کار ایران

یک حقوقدان در گفت‌وگو با ایلنا پیشنهاد داد:

آئین‌نامه‌ای برای نظارت کلانتری‌‌ها بر میراثفرهنگی مناطق تدوین شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۰۲۹

اگر آئین‌نامه‌ای برای کلانتری‌ محله‌ها تدوین شود تا کلانتری‌ها موظف به نظارت بر میراثفرهنگی مناطق خود باشند، از بسیاری تخلف‌ها جلوگیری خواهد شد.

پس از وقوع برخی اتفاقات در حریم آثار باستانی کشور، همچون احداثچند کارخانه در حریم پاسارگاد، قطع درختان باغ پسیان در تهران، صدور مجوز ساخت برج در حریم عین الدوله و… بسیاری از مسولان کنونی و فعالان حوزه میراثفرهنگی این اتفاقات را مربوط به صدور مجوز‌های غیرکار‌شناسی از سوی مسئولان گذشته این سازمان می‌دانند، یک حقوقدان معتقد است اختصاص یکی از شعبات دادگاه به پرونده‌های میراثفرهنگی از جمله اقدامات موثری است که می‌تواند در این زمینه صورت بگیرد.

«محمدعلی دادخواه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در مورد راه‌های برخورد قانونی با مدیرانی که در گذشته تصمیم گیری‌هایی بر خلاف منافع میراثفرهنگی کشور داشته‌اند، گفت: بر اساس اصل هشتم قانون اساسی که به امر به معروف و نهی از منکر اشاره دارد، دولت نسبت به مردم، مردم نسبت به مردم و همچنین مردم نسبت به دولت وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارند، بنابراین مردم می‌توانند در مقابل تخلف مسئولان میراثفرهنگی در گذشته برای صدور مجوزهای غیرقانونی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ و میراثفرهنگی متعلق به مردم است، افزود: همچنین رئیس کانون وکلا که شأنی مطابق با دادستان کل کشور دارد و به تبعه آن رئیس کانون وکلای استان‌ها که شأنی همچون دادستان استان دارند، می‌توانند با کمک دیگر وکلا پرونده‌ای را علیه تخلفات صورت گرفته تهیه و به مراجع قانونی تقدیم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این راه‌ها، در مورد شرکت‌ها، کارخانه‌ها و اشخاصی که به میراثفرهنگی صدمه زده‌اند نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد، گفت: براساس قانون، تنها سازمان میراثفرهنگی کشور این اختیار را دارد که نسبت به این موارد شکایت کند.

دادخواه با اشاره به اینکه نیاز به بررسی مجدد این قانون احساس می‌شود، افزود: به نظر می‌آید در کنار همایش‌های مختلفی که توسط میراثفرهنگی برگزار می‌شود، خوب است که سمپوزیومی نیز در رابطه با مسائل حقوقی مربوط به تخلفات این حوزه نیز برگزار و پیشنهادات حقوقدانان در این زمینه شنیده شود.

این وکیل دادگستری در مورد راه‌های افزایش نظارت بر حفظ میراثفرهنگی، پیشنهاد داد: اگر آئین نامه‌ای برای کلانتری‌ محله‌ها تدوین شود تا کلانتری‌ها موظف به نظارت بر میراثفرهنگی مناطق خود باشند، از بسیاری تخلف‌ها جلوگیری خواهد شد. همچنین مشابه این آیین نامه می‌تواند برای فرمانداری‌ها نیز تدوین شود.

وی افزود: اختصاص یکی از شعبات دادگاه به پرونده‌های میراثفرهنگی نیز از جمله اقدامات موثری است که می‌تواند در این زمینه صورت بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز