خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس:

نشر حال و روز مساعدی ندارد / دشمنان جرات حمله به ایران را ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۱۳۰

امروز کشورهایی در منطقه دنبال رو اهداف امریکا هستند و باید آنها بدانند روزی نیز صدام تصمیم داشت قهرمان عرب شود ولی در نهایت با این نوع عملکرد خود تفاله عرب شد.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه از آثار حوزه دفاع مقدس باید حمایت کرد، گفت: نشر حال و روز مساعدی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس گفت: در طی چند سال اخیر یک روند صعودی در همه ابعاد آثار دفاع مقدس چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی قابل مشاهده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به خاطرات مکتوب از دفاع مقدس اشاره کرد وگفت: این خاطره‌ها می‌تواند بسیاری از زوایای آن روزها را روشن کند که ما آنها را در این کتاب‌ها می‌توانیم ببینیم و بفهمیم.

لاریجانی اضافه کرد: ما نباید تنها به کتاب‌های چاپ شده در داخل کشور اکتفا کنیم. زیرا درکتاب‌های چاپ شده در خارج ازکشور نیز نکاتی وجود دارد و آنها نیز از زوایای خودشان به این امر مهم توجه، تحلیل وبررسی داشته‌اند.

وی با اشاره به کتاب سرلشکر رفیق سامرایی که مسئول اطلاعات ارتش عراق بوده است گفت: در خاطرات آن نکات بسیار مهمی وجود دارد که ما می‌توانیم در آن بسیاری از مسائل جنگ، انگیزه‌ها، اهداف و حتی ویژگی‌های شخصیتی صدام که عامل جنگ بوده است را درک کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دفاع مقدس ادامه انقلاب اسلامی بود، تصریح کرد: دفاع مقدس در صحنه تحولات منطقه‌ای تاثیر بسزایی داشت که مانند زلزله‌ای در همه تحولات منطقه بود که ما آن را می‌توانیم در لبنان، عراق و فلسطین در ارتباط با این جرقه مهم مشاهده کنیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت نشر درکشور اشاره و بیان کرد: نشر ما امروز حال و روز مساعدی ندارد و احتیاج به کمک‌های دولتی برای انجام کارهای فاخر است.

وی گفت: همانطور که فیلم‌های دفاع مقدس نیاز به حمایت دارد از آثار دفاع مقدس که گوشه‌ای از این امر مهم را برای ملت ایران روشن می‌کند باید حمایت شود.

رئیس قوه مقننه گفت: ما نباید فقط به بزرگداشت‌های دفاع مقدس بپردازیم بلکه باید توجه کنیم که این امر مهم می‌تواند امروز بهترین را ه را به مانشان دهد و ما باید بدانیم هر چند شرایط با آن زمان تغییر کرده است ولی هنوز دشمنی‌ها ادامه دارد و ما باید عوامل پیروزی خود را شناسایی مورد تحلیل و بررسی برای امروز خود قرار دهیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان علل و عوامل چگونگی شکل‌گیری دفاع مقدس پرداخت و گفت: ‌ به نظر من اولین عاملی که باعثانگیزه حمله عراق به ایران شد این بود که آنها فکر می‌کردند نیروی مسلح ما در موضع ضعف قرار دارد و هر چند تصور آنها تا حدودی نیز درست بود زیرا ارتش سر وسامان درستی نداشت و سپاه و بسیج نیز تازه تشکیل شده بودند.

وی گفت: این نکته مهمی است که ما بدانیم هر زمانی نیروی مسلح ما ضعیف باشد این وسوسه را برای دشمنان ایجاد می‌کند که به این مرز و بوم حمله کنند و هر زمانی که نیروی نظامی ما قوی و با صلابت باشد، باعثبازدارندگی خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه و هزینه نیروهای مسلح بیان کرد: ما اگر هزینه‌ای برای نیروهای مسلح انجام دهیم این باعثمی‌شود که دشمنان جرات حمله به ایران را نداشته باشند اما اگر این هزینه‌ها را اضافی بدانیم شاید مجبور باشیم هزینه‌های بیشتری کنیم.

وی گفت: خوشبختانه بعد از دفاع مقدس توجه به نیروهای مسلح و حمایت از آن در دستور فرماندهی کل قوا قرار گرفت و امروز مشاهده می‌کنیم که سپاه پاسداران یکی ازقدرتمندترین نیروهای مهم در خاورمیانه است که هر چند دشمنان ما بیشتر شده‌اند ولی جرات نمی‌کنند به ایران حمله کنند.
وی ادامه داد: ما در ایران نیروی مسلح قوی با پشتیبانی مردمی داریم که در بازدارندگی علیه دشمنان بسیار موثراند.

لاریجانی با اشاره به آشفتگی‌های دوران انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی دیگر از عواملی که باعثشد دشمن فکر کند که می‌تواند به ایران حمله کند، همین آشفتگی‌هایی بود که بنی صدر درآن زمان رئیس جمهور شده بود و به جای اینکه نیروهای انقلابی را جمع کند، سعی می‌کرد آنها را از میدان خارج کند و در راه تخریب آنها قدم برمی‌داشت.
لاریجانی اضافه کرد: در جریان انقلاب اسلامی آزادی‌هایی به وجودآمد که بعضی جریان‌ها و منافقین از این جریان‌ها سوءاستفاده کردند و وضعیت آشفته‌ای را در کشور به وجود آوردند که از جمله آنها جریان چپ مارکسیستی بود که بزرگترین جنایت‌ها را علیه ملت و مردم ایران کردند. این فضای آشفته سیاسی یکی از عوامل اصلی تحریک عراق برای حمله به ایران بود.

رئیس قوه مقننه سومین عامل جنگ علیه ایران را به خطر افتادن منافع آمریکا و غرب در منطقه عنوان کرد و گفت: آنها از همان روزهای اول با انقلاب اسلامی درگیر شدند و برای از پا درآوردن آن به تحریک عراق پراختند و منافع خودشان را در آن روزها در براندازی جمهوری اسلامی ایران می‌دیدند.

لاریجانی با اشاره به عملکرد کشورهای غربی در منطقه گفت: امروز هم مشاهده می‌کنیم که آنها در منطقه به دنبال ماجراجویی‌هایی هستند و در هر بحرانی که اتفاق می‌افتد نقش امریکا و غرب به عنوان تحریک کننده مشخص است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سرنوشت صدام گفت: روزی صدام فکر می‌کرد که باید قهرمان عرب شود اما به آن ذلتی که دیدید افتاد. امروز هم جریان غرب در جهت حفظ منافع خود سعی می‌کند از فضای منطقه استفاد ه کند و به بهانه مقابله با تروریست، زیربناهای سوریه را نابوده کرده‌اند و برای دسترسی به منافع حیاتی خود با افغانستان نیز قرارداد امنیتی امضا می‌کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های نماینده پنتاگون که گفته بود ما در عراق کار تاکتیکی داریم و در سوریه کار راهبردی تصریح کرد: این صحبت‌ها مشخص می‌کند که آنها برنامه‌های جدیدی در منطقه دارند و مستشاران خود را در ارتش عراق افزایش می‌دهند و در سوریه نیروهای خاصی را آموزش می‌دهند. اینها نشان از یک طرح روشن است و مبارزه با تروریسم بهانه‌ای بیش نیست.

لاریجانی در بخش دیگر صحبت‌های خود به دنباله‌روی کشورهای منطقه از منافع امریکا و غرب اشاره کرد و خاطرنشان کرد: امروز کشورهایی در منطقه دنبال رو اهداف امریکا هستند و باید آنها بدانند روزی نیز صدام تصمیم داشت قهرمان عرب شود ولی در نهایت با این نوع عملکرد خود تفاله عرب شد. بنابراین این کشورها باید این سرگذشت را ببینند و از این تجربه درس بیاموزند و این نکته روشنی برای آنهاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز