خبرگزاری کار ایران

روابط تجاری ایران و تایلند گسترش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۱۱۶

نشست هیئت اقتصادی ایران با بازرگانان و فعالان اقتصادی تایلند در اتاق بازرگانی این کشور و حضو رروسای اتاق بازرگانی دو کشور برگزار شد.

نشست هیئت اقتصادی ایران با بازرگانان و فعالان اقتصادی تایلند در اتاق بازرگانی این کشور و حضو رروسای اتاق بازرگانی دو کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، بنگو سونکی، رئیس اتاق بازرگانی تایلند در این نشست با ابراز خوشحالی از حضور هیئت تجاری ایران در بانکوک به زمینه فعالیت مشترک صنعتی و کشاورزی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: ما هزاران کیلومتر از یکدیگر فاصله داریم ولی از گذشته با هم آشنایی داشته و تجارت بین دو کشور برقرار بوده است.

وی با اشاره به دولت تایلند بعد از کودتا که برای انجام برخی تغییرات، قدرت را در اختیار گرفته است، تشریح کرد: در سال ۲۰۱۵ میلادی انتخابات انجام می شود و به همین دلیل دولت جدید یکی از اهداف خود را افزایش فعالیت تجاری با کشورهای جهان و به ویژه ایران قرار داده است.

وی با ابراز امیدواری از این که مذاکرات اتاق های بازرگانی دو کشور و طرف های تجاری به نتیجه مطلوبی برسد، تاکید کرد: تمامی امکانات در اختیار خود را برای ارتقای روابط دو کشور به کارخواهم گرفت.

در ادامه غلامحسن شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز ضمن ابراز رضایت از فرصت به دست آمده برای مذاکره با هیئت اقتصادی تایلند، اظهار کرد: تاریخ روابط دو کشور نشان می‌دهد که این مناسبات تنها اقتصادی نبوده بلکه مبادله فرهنگی و اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد و دو ملت نیز این موضوع را در طول تاریخ نشان دادند که نسبت به اطراف خود مدافع بودند و نه مهاجم. آنها در مقابل استکبار مقاومت کرده و پایند به خانواده و احترام به پیش کسوتان هستند که این موارد جز مشابهات این دو ملت است.

وی با اشاره به اینکه شیخ احمد قمی به عنوان اولین تاجری که باب روابط اقتصادی ایران را با کشور تایلند گشوده است، تصریح کرد: ما می‌توانیم در کنار یکدیگر به سطح مطلوبی از مبادلات تجارتی که در سالهای اخیر متاسفانه کاهش یافته است، دست پیدا کنیم.

شافعی افزود: خوشبختانه با ریاست جمهوری آقای روحانی باب جدیدی برای تجارت ایران با کشورهای دنیا گشوده شده است که با برداشتن برخی محدودیت های موجود ایران به سوی تعامل با دنیا گام برخواهد داشت.

رئیس اتاق ایران با اشاره به رفت و آمدهای مکرر هیئت‌های تجاری خارجی به ایران ادامه داد: در این موقعیت جدید، کشورهای دوست برای ایران در اولویت قرار دارند. ما آماده هستیم در این فضا مناسبات خوبی را با کشور و ملت تایلند برقرار کنیم. چرا که فکر می کنیم زمینه های متنوعی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به موقعیت اثر گذار ایران در بازار منطقه از جمله کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و عراق افزود: توصیه می کنیم که در مناسبات خود با ایران تنها بازار این کشور را در نظر نگیرید بلکه به همکاری ها و منافع مشترکی بیاندیشید که در سرمایه گذاری های چند جانبه دو طرف می توان به آنها دست یافت.

رئیس اتاق ایران به موقعیت محوری تایلند در آ سه آن و موقعیت ایران در اکو اشاره کرد و گفت: در گذشته شورای مشترکی داشتیم که باید آن را احیا و تقویت کنیم.

شافعی همچنین به حضور جمعیت مسلمان موجود در دو کشور و امکان همکاری مشترک در زمینه تولید محصولات حلال اشاره کرد و با معرفی اعضای همراه خود و با توجه به رشته های مختلفی که در این هیئت گرد هم آمده اند، ابراز امیدواری کرد که بین آنها و اتاق‌های بازرگانی تفاهماتی صورت گیرد که با اجرایی شدن آنها در راستای گسترش مناسبات گام برداشت.

وی در خاتمه از همتای خود دعوت کرد که به همراه هیئتی از تجار تایلند به ایران سفر کند.

همچنین حسین کمالیان، سفیر ایران در تایلند ضمن ابراز امیدواری از تفاهمات صورت گرفته بین دو طرف تشریح کرد: امروز همه امکانات آماده است تا دو ملت با کمک بازرگانان و صنعتگران خود روابط را توسعه دهند.

سفیر ایران در تایلند ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران تمامی حمایت خود را از اتاق بازرگانی ایران و تفاهمات به دست آمده در این سفر، می‌کند.

شایان ذکر است این سفر که با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران و متشکل از بازرگان و صنعتگران در زمینه های مختلف از جمله امور نیروگاهی، صنعت غذا و کشاورزی، کفش و چرم، سنگ‌های قیمتی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی است تا روز جمعه آینده ادامه خواهد داشت و طرف‌های تجاری، مذاکرات خود را در روزهای آینده نیز ادامه می دهند.

در ادامه این جلسه تجار تایلند نیز رشته‌های فعالیت خود را معرفی کرده و به مذاکرات رو در رو با هیئت ایرانی پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز