خبرگزاری کار ایران

مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای زنجان خبر داد:

جلسه توجیهی کشاورزان شهر سجاس در استان زنجان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۱۱۰

در این جلسه که به پیشنهاد و پیگیری امور منابع آب شهرستان قیدار برگزار شده بود که کشاورزان شهر سجاس از اهتمام مسئولین به حل مشکلات منابع آبی این قشر قدر دانی کرده و به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات کشاورزی خود پرداختند.

امام جمعه شهر سجاس، گفت: لزوم برنامه ریزی دقیق استفاده بهینه از آب ضروری است.

به گزارش ایلنا از زنجان، حجت الاسلام والمسلمین احمد اصلانی، امام جمعه شهر سجاس، در خصوص اهمیت آب این مایه حیات جملاتی بیان کرد و گفت: مردم عزیز منطقه باید متوجه باشند که هرگونه استفاده بی‌رویه و غیرقانونی از آب، طبق نظر اکثر علمای عظام حرام اعلام شده و بنده نیز تاکید می‌کنم نباید نسبت به امانتی که برای نسلهای بعد برعهده داریم خیانت کنیم.

وی در خصوص اجاره زمین‌های زراعی حاصلخیز به کشاورزان غیربومی اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشاورزان غیربومی با اجاره کردن زمین‌های مرغوب منطقه به قیمت ناچیز چندین معضل بزرگ اجتماعی را در این شهر و حتی شهرهای همجوار می‌زنند، اول اینکه موجب بیکاری جوانان و مهاجرت اجباری آن‌ها به شهرهای بزرگ برای یافتن کار با دستمزد بسیار ناچیزی می‌شوند، دوم اینکه فرهنگ منطقه با ورود افراد غیر بومی به منطقه تحت الشعاع قرار گرفته و کم کم از بین می‌رود، سومین مورد و می‌توان گفت مهم‌ترین این چالش‌ها افت شدید آبهای زیرزمینی است که با برداشت بی‌رویه درجهت برداشت محصول بیشتر به هدر می‌رود و با هیچ ماده دیگری نمی‌توان بحران کم آبی را جبران کرد.

وی برلزوم برنامه ریزی دقیق در این خصوص تاکید کرد و از مسئولین قضایی و انتظامی شهرستان خواست بدون هیچگونه درنگی از واگذاری زمین‌های مرغوب کشاورزی به افرادغیربومی جلوگیری کنند تا تعادل اقتصادی و فرهنگی و امنیتی این شهر حفظ شود.

در ادامه مراسم علیرضا حاج میری سرپرست امورمنابع آب شهرستان قیدار، ضمن قدردانی از امام جمعه، مسئولین و مردم فهیم شهر سجاس در راستای همکاری با اداره منابع آب این شهرستان برای مصرف بهینه آب کشاورزی گفت: در سال ۹۲ به اندازه ۲۰۰ سال گذشته در شهرستان قیدار آب زیرزمینی مصرف شده است و هر ۳۰ ثانیه یک تریلی سیب زمینی از خدابنده به استان‌های همجوار صادر می‌شود بدون اینکه کمترین منفعت اقتصادی برای این منطقه داشته باشد.

حاج میری افزود: درمنطقه سجاس‌رود، تعداد چاه‌های مجاز کشاورزی ۸۱۴ حلقه و تعداد چاه‌های غیرمجاز ثبت شده ۳۹۳ حلقه است که دشت سجاس‌رود از مناطق ممنوعه حفر هرگونه چاه کشاورزی است و از کشاورزان خواست ‌‌نهایت همکاری را در این زمینه داشته باشند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کشاورزان منطقه با اجاره زمین‌های کشاورزی خود به زارعین غیربومی، شاید در کوتاه مدت به مبالغ ناچیز مالی دست یابند. ولی در بلند مدت چیزی جز ویرانی و نشست زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و حتی آلودگی منابع آبی به جای نخواهد ماند، زیرا ما اطلاع دقیق داریم که کشاورزان غیربومی برای برداشت محصول بیشتر از حد نرمال متاسفانه کودهای شیمیایی و مکمل‌های آن را در درون چاه‌های کشاورزی تزریق می‌کنند که این عمل موجب تخریب محیط زیست و ازبین رفتن زمین‌های حاصلخیز منطقه خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما مسئولین مکلفیم از بروز چنین فجایع زیست محیطی با جدیت جلوگیری کرده و برخورد قانونی کنیم.

عبداله غلامعلی خمسه بخشدار شهر سجاس، نیز در این جلسه آمادگی کامل حوزه تحت امر خود را در جهت پیشبرد اهداف عالی شرکت آب منطقه‌ای زنجان در منطقه سجاس‌رود را اعلام کرد و افزود: ما مسئولیم از منابع ملی منطقه محافظت کنیم تا نسل‌های آینده به بحران کم آبی دچار نشوند.

غلامعلی خمسه تاکید کرد: در جلسه شورای تامین شهرستان نیز مصوب شده بدون هیچ ملاحظه‌ای با کشاورزان خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

در پایان کشاورزان شهر سجاس از اهتمام مسئولین به حل مشکلات منابع آبی این قشر قدر دانی کرده و به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات کشاورزی خود پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز