خبرگزاری کار ایران

صبح امروز؛

کارگران هفت تپه در اعتراض به «شکاف مزدی» دست از کار کشیدند

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۰۶۲

«بیش از ۵۰۰ کارگر بخش صنعت کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه صبح امروز در اعتراض به آنچه پدید آمدن شکاف عمیق حقوقی و مزدی در پی بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل می‌خواندند، دست از کار کشیدند.»

بیش از ۵۰۰ کارگر صنعتی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه(واقع در شهر شوش از شهرهای شمالی استان خوزستان) صبح امروز(چهارشنبه ۹ مهر) در اعتراض به آنچه پدید آمدن شکاف عمیق حقوقی و مزدی در پی بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل می‌خواندند، دست از کار کشیدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران اعتصابی می‌گویند طرح جدید طبقه بندی مشاغل به شکاف عمیق حقوقی میان کارگران، کارمندان، سرپرستان کارگاه‌ها و مدیران کارخانه دامن زده است و خواهان تجدید نظر کلی در این طرح شده‌اند، شکافی حقوقی که بنا به گفته کارگران‌ گاه به بیش از ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

منابع کارگری ایلنا در عین حال گزارش داده‌اند کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در فصل تعمیرات و نگهداری به سر می‌برد و اعتصاب کارگران به توقف کامل فرایند تعمیرات منجر شده است.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود با طولانی شدن اعتصاب کارگران، زمان بهره برداری مجدد از این واحد تولیدی که ابتدای آبان امسال اعلام شده است به تاخیر بیافتد.

گفتنی است طرح طبقه‌بندی مشاغل در پی اعتراضات صنفی کارگران در ماه‌های گذشته و بعد از ۲۲ سال تاخیر از ابتدای شهریور امسال اجرا شده است، آنهم در حالی که طرح طبقه بندی مشاغل در واحدهای تولیدی باید بر اساس قانون هر ۴ سال یکبار بازنگری شود.

در همین رابطه، یکی از کارگران که خواسته نامش فاش نشود به ایلنا گفته است: عوامل کارفرما و اعضای شورای اسلامی کار طرح طبقه بندی مشاغل را به صورت ناعادلانه بازنگری کرده‌اند به گونه‌ای که به جای امتیاز دادن به سابقه کار، به تحصیلات امتیاز داده‌اند، آنهم در شرایطی که ۸۵ تا ۹۰ درصد کارگران این واحد صنعتی، تحصیلاتی کمتر از دیپلم دارند.

این کارگر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه با اشاره به نارضایتی کارگران از شیوه بازنگری این طرح، افزوده است: اداره کار به دلیل موافقت شورای اسلامی کار، طرح جدید طبقه بندی مشاغل را تایید کرده است.

او در ادامه بیان کرده است: ما در هفت تپه با دو قانون کار می‌کنیم. قانون نظام هماهنگ که شامل مدیران و سرپرستان می‌شود و قانون کار که برای کارگران است.

او افزوده است: احتمال می‌رود کارخانه در آینده نه چندان دور خصوصی شود و در این صورت، مدیران و سرپرستان نیز مشمول قانون کار خواهند شد. اینان طرح طبقه بندی مشاغل را طوری نوشته‌اند که اگر این اتفاق افتاد، باز هم حقوقشان از سایر کارگران به مراتب بالا‌تر باشد چرا که سطح سوادشان بالا‌تر است.

این کارگر معترض در عین حال گفته است: جالب آنجاست که سه نفر از اعضای کمیته طبقه بندی مشاغل از جمله نماینده حسابداری، مدیر امور اداری و مسئول کمیته طبقه بندی مشاغل، کارمند و مشمول قانون نظام هماهنگ بودند. دو نفر دیگر هم عضو شورای اسلامی کار و به اصطلاح نمایندگان کارگران بودند که یکی از آن‌ها سطح تحصیلات بالایی داشته است.

گفتنی است بیش از ۱۵۰۰ کارگر در کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه کار می‌کنند که نزدیک به ۷۰۰ نفر از آنان در بخش‌های کشاورزی و نگهبانی و سایرین در بخش‌ صنعتی این واحد تولیدی مشغول به کار هستند.

همچنین بیش از ۷۰۰کارگر نی‌بربه صورت فصلی در این واحد تولیدی به کار تخصصی بریدن ساقه‌های نی‌شکر اشتغال دارند. کارگران نی‌بر همزمان با بهره برداری مجدد کارخانه و از ابتدای آبان ماه آغاز به کار می‌کنند آنهم در شرایطی که گفته می‌شود آنان علاوه بر برخی مطلبات حقوقی، به این موضوع که مشمول طرح طبقه بندی مشاغل نشده‌اند نیز معترض‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز