خبرگزاری کار ایران

علی ربیعی:

صد درصد مطالبات پزشکان و دندانپزشکان پرداخت شده است

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۸۷۶

معنی دار بودن سیاست رفاهی و سرفصل کار هدفمند در مسایل رفاهی یک مقوله جدی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشبختانه امروز سازمان تامین اجتماعی با ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه در بخش درمان، در کنار طرح نظام سلامت ایستاده است. سازمان بیمه سلامت هم هر روز پویاتر و فعال تر شده و بالاخره روزی تردید بود که این سازمان بتواند ۲۰۰ هزار نفر را بیمه نماید، اما امروز بیش از ۵ میلیون نفر را بیمه کرده است و این نشان ازکارآمدی این سازمان دارد.

علی ربیعی صبح امروز در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شده بود گفت: فصل ممیزی دولت تدبیر و امید با دولتهای قبل توجه به سیاستهای رفاهی است. اما این بدان معنی نیست که مسایل رفاهی در دولتهای قبل مورد توجه نبوده است.

وی افزود: ولی در این دولت خود سیاست رفاهی و معنی دار بودن سیاست رفاهی و سرفصل کار هدفمند در مسایل رفاهی یک مقوله جدی است.

ربیعی افزود: دکتر روحانی همواره در بحثتوسعه و رشد جامعه، یکی از نکاتی را که مورد توجه قرار داده اند سیاست رفاه اجتماعی و نیز سیاستهای یکپارچه رفاه اجتماعی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اگر به یاد داشته باشیم در معرفی برنامه های دکتر روحانی یارانه کالایی و بیمه برای همه ایرانیان همواره از جایگاه خاصی برخوردار بود.

ربیعی افزود: بالاخره خصلت این دولت علاوه بر داشتن سیاست رفاهی توجه بر کار کارشناسی و برنامه ریزی و با مطالعه موضوعات است.

وی تصریح کرد: گاهی برای نشان دادن یک تصمیم ناچار هستیم که مثالی برای آن بزنیم. ما از زمان دارسی که نفت را کشف کرد تا دوره ای در ۸ سال گذشته درآمد ارزی داشتیم. اما این امر نفی خدمات نیست بلکه می خواهم نقد کارشناسی را بیان کنم.

ربیعی افزود: وقتی فاقد برنامه ریزی هدفمند هستیم نه نابرابری را کم می کنید. نه عدالت اجتماعی را گسترش می دهید. نه از فقر کم می کنید و نه اشتغال در کشور ایجاد می کنید. حجم پول عظیمی وارد کشور شده بود. نهایتا بنیانهایی دچار آسیب می شوند که این بنیانها در جنبه های اقتصادی آن جبران پذیری دارند ولی در تغییرات فرهنگی و در تغییراتی که نسبت بر اخلاق بوجود می آید جبران کردن آن فوق العاده مشکل است.

وی افزود: از سوی دیگر دو جامعه رانتی و تولید گرا را در مقابل هم دارید. جامعه ای که اساس آن به سمت واردات رانتی می رود تغییرات فرهنگی در آن بسیار مشکل است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح نظام سلامت و امروز چیزی که گردآن جمع شده ایم در راستای تکامل این طرح است و یک اولویت برای دولت است و بحثمحرومیت زدایی، فقر زدایی و اعتنای دولت به تخصیص منابع در بخش سلامت نه به عنوان یک هزینه بلکه به عنوان یک سرمایه گذاری برای ارتقای کیفیت زندگی آحاد جامعه و نیز سرمایه گذاری بر آن چیزی که روح انقلاب برای نظام تعریف کرده بود مورد توجه دولت به عنوان سرمایه گذاری است.

وی افزود: بنابراین همه اقدامات برای موفقیت طرح نظام سلامت باید صورت گیرد. ما اصلا اجازه نداریم که موفق نشویم. ما باید همه کار کنیم که این طرح موفق شود. برای موفقیت این طرح هم باید بصورت مداوم اصلاحات اساسی را پیش رو داشته باشیم.
ربیعی افزود: تدوین کتاب ارزش نسبی خدمات که بار زحمت اصلی آن در انجمنهای علمی کشیده شده است یکی از اقدامات اساسی در تکمیل فرآیند نظام سلامت محسوب می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در حقیقت اولین گام اساسی در اینکه باید مدام با تغییرات و اصلاح پیش رویم و طرح نظام سلامت، طرحی ماندگار و پویا باشد که پس از دوره یک دولت جاودانه باشد و جاودانه باقی بماند و به عنوان طرحی که پایه های آن محکم و غیر قابل تغییر باشد.

ربیعی گفت: باید در این فرصتی که داریم اصلاحات را همواره انجام دهیم. در این مرحله ۱۰۰۰ روز بیشتر فرصت نداریم و در این یک هزار روز باید کارهای بسیاری انجام دهیم و رو به بهبود وضعیت برویم.

وی افزود: مولفه هایی که برای طرح نظام سلامت مد نظر قرار گرفت شاید با برخی واکنشها روبرو شد. اما وقتی موضوع باز شد و در کنار یک طرح بزرگ این موضوع بیان شد، امروز با اعتقاد همه به دنبال این طرح هستند و به رغم عدم تمایل های اولیه و اشکالاتی که ممکن است وجود داشته باشد و بزرگ نمایی هایی که می شد اما بالاخره با همسویی و هم نظری که ما در کنار وزارت بهداشت داشتیم و بیمه ها در کنار وزارت بهداشت داشتند این طرح توانست در جایگاه خود بنشیند و مرحله مبارک و میمونی از طرح نظام سلامت در این وزارتخانه کلید خورد. ما هم در بیمه ها با همه توان خود در کنار این طرح ایستاده ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با همان برآورد اولیه می دانستیم که آنقدر همت خواهد بود و آنقدر هماهنگی وجود دارد که هیچ نقصانی را اجازه ندهیم که پیش آید.

وی افزود: خوشبختانه امروز سازمان تامین اجتماعی با ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه در بخش درمان، در کنار طرح نظام سلامت ایستاده است. سازمان بیمه سلامت هم هر روز پویاتر و فعال تر شده و بالاخره روزی تردید بود که این سازمان بتواند ۲۰۰ هزار نفر را بیمه نماید، اما امروز بیش از ۵ میلیون نفر را بیمه کرده است و این نشان ازکارآمدی این سازمان دارد.

ربیعی گفت: معتقدم که باید هر روز بهتر از دیروز وضعیت خود را بهبود ببخشیم. در شورای عالی بیمه در یکسال گذشته ۸ جلسه برگزار شد و تعداد زیادی جلسه فرعی برپا شده است و مصوبات متعددی را در جهت رفاه اجتماعی به ارمغان داشته است.

وی افزود: امروز دو عنصر اصلی و کلیدی در ارتباط با طرح نظام سلامت و بحثامروز که کتاب ارزش نسبی است را بیان می کنم. این بحثدو عنصر کلیدی دارد.

ربیعی افزود: نگاه همه جانبه در اعضا، هماهنگی و توجه به مسایل اصلی و زیر بنایی جزو محورهای اصلی در این نشست ها بود. و مهمتر اینکه با اعتقاد به اینکه ما یک مجموعه هستیم و در این مجموعه همه باید به آن رسالتی که در آن قرار داریم به آن رسالت عمل کنیم و به آن افتخار هم می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کاری که انجام می دهیم، داده ستاده یی به سیستم دارد. همه چیزی به سیستم می دهیم و چیزی از سیستم می گیریم. چیزی که از سیستم می گیرید در مقابل آنچه که به سیستم می دهید، اعم از وقت، انرژی، توان، عاطفه و عشقتان است که آن را به سیستم می دهید.

وی با یادآوری مشکلات عدم بیمه تکمیلی و نیز ذکر خاطره ای از بیماری همسر خود افزود: گاهی داده ها و ستاده های ما به سیستم، ستاده های معنویت و عشق به کاری است که در بیمه و درمان نهفته است. اینکه یک آدم خوشحال و خندان به خانه می رود و نه نگران و از فقر نجات پیدا می کند، همگی ستاده های ما هستند.

ربیعی گفت: ما در بیمه ها سعی کرده ایم در اولین گام زیر ساختارهای خود را برای اجرای طرح تحول نظام سلامت آماده نماییم. حتی ما بدهی های ۱۰ ماهه را به بدهی های روز رسانده ایم. و خوشبختانه این اقداماتی است که انجام گرفته و آن را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: بدون تردید ما کماکان اقداماتی که به نفع زیر ساخت اجرای این دو طرح بزرگ است را ادامه خواهیم داد. علاوه بر افزایش اعتبار دفترچه ها، گردش مالی مناسب برای تحرک بخشی هم با فعالیت جدی خودمان در بخش بیمه ها را آماده کرده ایم.

ربیعی تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی ۱۰۰ درصد مطالبات پزشکان و دندانپزشکان تا اول شهریور پرداخت شده است. و این مایه خوشحالی و خرسندی است که این کارآمدی را ما در کنار شما داریم و با هم به سمت کارآفرینی حرکت می کنیم.

وی افزود: امروز اعلام می کنم این همکاری و پویش جدی برای بهبود ضع همچنان ادامه خواهد داشت. اما دو الزام جدی نیز داریم. اولا " آن چیزی که امروز پیش آمده است و آن همکاری، هماهنگی، همصدایی، همدلی، همه ارکان نظام سلامت، همه ذی نفعان و حتی آن پزشکی که در مطب نشسته است و آن انجمن علمی که مسئولیت علمی یک بخش جامعه علمی را بر عهده دارد. همه در کنار اینکه احساس مسئولیت می کنیم رمز موفقیت در این طرح است.

ربیعی گفت: بارها اعلام کرده ام و اعلام می کنم که من راهبری طرح تحول نظام سلامت را بر عهده آقای دکتر هاشمی می دانم و خود را در کنار ایشان در این طرح می بینم و این موضوع شرط اساسی است و نباید هیچ رفتار ی از خود بروز دهیم که این موضوع دچار خلل شود. ثانیا " اصلاحات ساختاری در بیمه ها است که باید اثربخشی خود را در طرح افزایش دهیم و مدیریت هزینه داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما واقعا باید بتوانیم مدیریت هزینه داشته باشیم و بتوانیم از نابسامانی در نوع تعرفه با ابلاغ کتاب ارزش نسبی جلوگیری کنیم. که در همین زمینه کتاب ارزش نسبی را ابلاغ کرده ایم.

وی تصریح کرد: باید مداوم کنترل مدیریت هزینه داشته باشیم و اصلاحات ساختاری را ادامه دهیم و فرهنگ سنتی گذشته بیمار را تغییر دهیم و باید به سمت تغییرات برویم.

ربیعی گفت: در بحثبیمه ها با برگزاری جلسات منظم در تلاش هستیم تا بتوانیم خود را بیشتر آماده کنیم. و در این رابطه هماهنگ شدن سطح خدمات پایه در همه سازمانها را در دستور کار خود قرار داده ایم. همچنین هماهنگی در نحوه و زمان پرداخت و شرایط همکاری و عقد قرار داد یکسان و هاهنگ را نیز در برنامه کاری خود قرار داده ایم. علاوه بر این سه گزینه دفترچه، کار و بدون کارت را نیز در برنامه ریزی ها داریم. در همین زمینه هزینه های زیادی هم انجام شده که در اینجا نیز با همکاری وزارت بهداشت کار را دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: در اصلاح الگوها نیز نیاز به کار داریم. بالاخره یک بحثهماهنگی وجود دارد که من از خود مطمئن هستم و از آقای دکتر هاشمی نیز مطمئن هستم. و باید ادارات کل پایین و در استانها نیز در این زمینه بیشتر هماهنگ باشند.

ربیعی تصریح کرد: در بحثاصلاحات ساختاری نیز با پویشهای نظری مداوم باید کار به جلو برود. من این پیام را می دهم که با همه وجود در کنار طرح نظام سلامت و در کنار دکتر هاشمی هستم. ما یک خانواده بزرگ هستیم و اگر آنچه که امام راحل سالها آرزوی آن را داشت و بر بحثمحرومان تکید می کرد و اینکه باید برای آنان کاری انجام شود و نیز مقام معظم رهبری مدظله العالی از رنج اضافه بر بیمار بحثکردند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بالاخره این بحث، یک بحثاخلاقی و اخلاق اجتماعی است. خداوند متعال در آخر عمر مدیریتی ما این مسئولیت را قرار داده تا بتوانیم با فقر و گرسنگی مبارزه کنیم، کالایی به مردم بدهیم و سفره ای خالی را بتوانیم پر نماییم و زندگی مردم را بهبود ببخشیم. امروز نیز می گویم با همه وجود در خدمت شما هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز