خبرگزاری کار ایران

در خواست فعالان بخش خصوصی از مسئولان؛

شفاف حرف بزنید تا مردم دانه درشت‌ها را بشناسند

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۸۴۰

لیست افرادی که رقم‌های درشت دریافت کرده‌اند را به صورت شفاف منتشر کنند تا مردم بدانند و اطلاع داشته باشند که چه کسانی و به چه مقدار تسهیلات دریافت کرده‌اند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی میزان تسهیلات پرداخت شده در ۵ ماه نخست سال جاری را ۱۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که ۷۹.۵ درصد آن بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان به صنعت پرداخت شده است. حال بخش خصوصی این حوزه از بانک مرکزی خواستار انتشار اسامی دانه درشت‌هایی هستند که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون اقتصادی بانک مرکزی میزان تسهیلات پرداخت شد به بخش تولید را در ۵ ماه نخست سال جاری ۱۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است ۵۹.۳ درصد این تسهیلات به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پرداخت شده است و در بین حوزه‌های مختلف تولید بخش صنعت با ۷۹.۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

در حالی که خصوصی‌ها از عدم تسهیلات‌دهی شبکه بانکی گله‌مند هستند که این وام ها به چه کسانی پرداخت شده است؟ این سئوالی است که فعالین بخش خصوصی از مسئولین دارند و از آن‌ها خواستار انتشار اسامی دانه درشت‌هایی که تسهیلات را دریافت کرده‌اند هستند.

آنان بر این اعتقاد هستند که گرفتن وام جرم نیست پس نباید باکی برای انتشار اسامی وجود داشته باشد. عباس وطن پرور، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این باره به ایلنا می گوید: ممکن است تعداد کمی از بخش خصوصی این تسهیلات را گرفته باشند اما با اطمینان می‌گویم که عمده این منابع به ذیحق داده نشده است.

وی با اشاره به وام طرح‌های زود بازده سال ۸۴، بیان می دارد: در آن زمان به اسم صنعت وام‌های کلانی داده شد اما در مسیرهای دیگری سرمایه گذاری صورت گرفت.

وطن پرور با تاکید براینکه بانک مرکزی آماری از ۱۱۳ هزار میلیارد تسهیلات پرداخت شده منتشر کند، می افزاید: لیست افرادی که رقم‌های درشت دریافت کرده‌اند را به صورت شفاف منتشر کنند تا مردم بدانند و اطلاع داشته باشند که چه کسانی و به چه مقدار تسهیلات دریافت کرده‌اند.

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، می گوید: در شرایطی که رکود بر صنعت حاکم ‌است تسهیلات پرداخت شده برگشت نخواهد داشت و این رقم را باید به میزان معوقات بانکی اضافه کرد.

وی با اشاره به گلایه‌های بخش خصوصی از شبکه بانکی نیز می افزاید: به دلیل عدم پشتیبانی بانک‌ها ازصنعت این بخش نگران و نالان هستند و علیرغم اینکه با نرخ تسهیلات ۲۷ درصدی راضی به گرفتن وام هستند اما به تقاضای آنها پاسخ مثبت داده نمی‌شود.

وطن پرور با بیان این مطلب که پرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت در پنج ماه گذشته برایم غیر قابل باور است، تصریح می کند: اگر این رقم به صنعت و بخش خصوصی این حوزه پرداخت شده است نام افرادی که از یک میلیارد به بالا وام گرفته‌اند را بگویند.

یکی دیگر از فعالین صنعت علی دیلمقانیان، نایب رییس کمیسیون اصل ۴۴ و محیط کسب‌وکار اتاق ایران بر این اعتقاد است که بانک‌ها بدهکاران خود را بدهکارتر می‌کنند.

وی در گفتگو با ایلنا می گوید: بانک‌ها با استمهال و تجمیع بدهی فرد را اگر یک میلیارد تومان بوده است به ۳ تا ۴ میلیارد تومان می‌رساند و این رقم را شبکه بانکی در دفاتر خود به عنوان سود لحاظ می‌کند که به عقیده بنده درصد بالایی از این ۹۰ هزار میلیارد تومانی که دولت ادعا می‌کند به صنعت پرداخت کرده است به این روش بوده است.

این فعال صنعتی با بیان این مطلب کمتر از ۱۵ درصد معوقات مربوط به صنعت بوده است، تصریح می کند: شبکه بانکی مکررا صحبت از سپرده‌های مردم می‌کند این نهاد رقمی اعلام کند که چند درصد سپرده‌ها برام مردم شهری و چند درصد برای روستاییان است، صحبت دفاع از سپرده‌های مردم نیست این مسائل بحث‌های عوام فریبانه است.

گزارش: شانلی عبادیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز