خبرگزاری کار ایران

از سوی مدیر عامل سپرده گذاری؛

جزییات حذف کارگزار ناظر تشریح شد

کد خبر : ۲۰۹۸۲۵

نرم افزار هیبریدی یک نرم افزار جدید و مطابق با استانداردهای بین المللی است که قرار است از اواخر مهر ماه به صورت آزمایشی در بازار سهام راه اندازی شود و اجرای نهایی آن از ابتدای سال آینده خواهد بود.

خبر حذف کارگزار ناظر مدتی قبل از سوی رییس سازمان بورس اوراق بهادار اعلام شد. در همین رابطه مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی به تشریح نرم افزار جدید کارگزار ناظر پرداخت.

به گزارش ایلنا، حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در خصوص فرآیند حذف کارگزار ناظر و راه اندازی نرم افزار جدید با عنوان نرم افزار هیبریدی گفت: نرم افزار هیبریدی یک نرم افزار جدید و مطابق با استانداردهای بین المللی است که قرار است از اواخر مهر ماه به صورت آزمایشی در بازار سهام راه اندازی شود و اجرای نهایی آن از ابتدای سال آینده خواهد بود.

وی در تشریح این نرم افزار گفت: روش‌های نگهداری دارایی مالی دارندگان اوراق بهادار در سیستم هیبریدی به گونه‌ای است که هر سرمایه‌گذار به هر تعداد سهمی و از هر نمادی که بخواهد و از هر کارگزاری خریداری می‌کند اما هر مشتری ملزم است هر تعداد سهام را از طریق همان کارگزاری‌هایی که خرید انجام داده، به فروش برساند.

وی با اشاره به تفاوت این سیستم با کارگزار ناظر گفت: در سیستم کارگزار ناظر همه دارایی‌ها تحت نظارت یک کارگزار به فروش می‌رسید، اما در این سیستم به این گونه نیست.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه این نرم افزار به این دلیل طراحی شده است تا با سیستم پس از معاملات post trade)) هماهنگ باشد چراکه نرم افزار قبلی قابلیت هماهنگی با نرم افزار پس از معاملات را ندارد، گفت: سیستمی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است ریسک‌هایی را به کارگزاری‌ها تحمیل کند و سرمایه‌گذاران عمل تسویه را با کارگزاری‌ها انجام ندهند اما در سیستم هیبریدی این ریسک برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: در سیستم هیبریدی سهامداران می‌توانند هر دارایی را به هر تعدادی که از کارگزاری‌های مختلف خریداری کرده‌اند، از طریق همان کارگزاری‌ها به فروش برسانند.

سلطانی‌نژاد به مزایای این سیستم برای کارگزاری‌ها اشاره کرد و گفت: ‌ به دلیل آنکه سرمایه‌گذاران مجبور می‌شوند سهام خود را حتما از طریق کارگزاری‌هایی که به خریداری سهم پرداخته‌اند، به فروش برسانند، این امر باعثمی‌شود که کارگزاری‌ها مدیریت ریسک انجام دهند.

وی این سیستم جدید را دارای مزایایی برای مشتریان نیز دانست و افزود: با راه‌اندازی این سیستم، سرمایه‌گذاران دیگر مجبور نیستند که به سرعت با کارگزاری تسویه کنند، زیرا کارگزار مطمئن است که اعتبار کافی در اختیار دارد و بر این اساس می‌تواند اعتبار بیشتری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

سلطانی‌نژاد این سیستم را دوطرفه خواند و اظهار کرد: سیستم معاملات هیبریدی در دنیا معمول است. این سیستم برای نگهداری دارایی‌های مالی پس از معاملات استفاده می‌شود.

وی زمان اجرایی شدن نهایی این سیستم را از ابتدای سال ۹۴ دانست و بیان کرد: از اواخر مهرماه این سیستم به صورت آزمایشی برای ذی‌نفعان ازجمله کارگزاری‌ها و ارکان بازار سرمایه اجرا می‌شود تا بتوان کاستی‌ها و کمبودهای آن را شناسایی کرد وامیدواریم از سال آینده شاهد اجرایی شدن آن بدون هیچ کم و کاستی باشیم.

سلطانی‌نژاد این سیستم را به‌ روز و پیشرفته خواند و افزود: این سیستم دارای استانداردهای لازم است و می‌توان گفت که در بازارهای سرمایه پیشرفته دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به دیگر قابلیت‌های سیستم هیبریدی اشاره کرد و افزود: این سیستم امکاناتی دارد که اجازه تبادل اطلاعات با سامانه‌های دیگر را هم می‌تواند فراهم کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز