خبرگزاری کار ایران

رییس کل دادگستری استان کرمان؛

روحانیت، تاثیرگذارترین جریان درنظام جمهوری اسلامی ایران است

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۷۴۷

جامعه و جریان روحانیت، در مکتب تشیع و در نظام جمهوری اسلامی ایران و در بین مردم و ملت ایران و سازمان ها و نهادها تأثیرگذارترین جریان است.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: اگر هر جریان اجتماعی که روحانیت در آن حضور داشته را مورد توجه قرار دهیم، خواهیم دید که آن جریان به نفع ملت و کشور به سرانجام خوبی در مسیر پیشرفت، ارتقاء معنویت و مقدسات وارزش‌ها پیش رفته است.

به گزارش ایلنا از کرمان، یدا… موحد در اولین جلسه خود در این سمت در جمع روحانیون قاضی شاغل در دادگستری شهر کرمان افزود: اگر نگاهی به تاریخ ایران، خصوصاً تاریخ انقلاب بیاندازیم، متوجه می‌شویم، سازماندهی و شکل گیری و به ثمر رسیدن انقلاب، مرهون زحمات، مدیریت و حضور روحانیت بوده است.

وی گفت: در بعد از انقلاب نیز در دوران هشت سال دفاع مقدس، بیشترین تاثیر را روحانیت داشته است، حضور و برانگیخته شدن حماسی جوانان در جبهه‌های حق علیه باطل، جز با مدیریت، ارشاد و همت بلندروحانیت صورت نمی‌پذیرفت.

وی با طرح این سوال که دفاع را چه کسانی مقدس کردند؟ و تقدس جبهه به چه چیزی بود؟ پاسخ داد: جز با همت بلند روحانیت امکان پذیر نبود! که هنوز نیز در همه جا از واژه دفاع مقدس استفاده می‌شود. این ارزش گذاری و دادن واژه «مقدس» به دفاع در هشت سال جنگ بواسطه رشادت‌های جوانان، بوسیله روحانیت بوجود آمد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان ادامه داد: روحانیت ماهیت و ذات این دفاع را مشخص و تدوین کرد، و ملت ایران می‌داند، تمام منابع فقهی و شرعی ما را روحانیت گرفت و وارد جبهه و دفاع مقدس کرد و ارزش‌های جبهه و جهاد را در ادامه وارد جامعه کرد. این رسالت سنگین را جز قشر روحانیت، هیچ کس نمی‌توانست انجام دهد.

وی گفت: نقش و وظیفه روحانیت در دوران جنگ به نحو احسن ایفا شد و ما امروز شاهد ثمرات و برکات آن همت بلند روحانیون فداکار هستیم.

موحد بیان داشت: جامعه روحانیت بااهداء خیل عظیم شهید در دوران دفاع مقدس، به نظام وانقلاب اسلامی ایران، بیانگر نقش بی‌بدلیل این قشر است.

وی گفت: در بحثسیاست، وابستگی سیاست و مذهب و وابستگی مذهب و فرهنگ، وابستگی قضاء و مذهب، ترکیب شده است و بیانگر این واقعیت است که هر کجا روحانیت حضوری موثر و مشفقانه‌ای داشته باشد، آن سازمان و نهاد و آن جریان به موفقیت خواهد رسید.

این مقام قضایی بابیان اینکه تمامی قوانین ما مبتنی بر قوانین و موازین فقهی وشرع اسلام است، گفت: بایستی با تلاش یکدیگر قوانین و موازین فقهی وشرع اسلام رادردستگاه قضایی عملیاتی کنیم.

ضرورت نهادینه شدن اخلاق قضای اسلامی دردادگستری

رییس کل دادگستری استان کرمان با تأکید بر اینکه، روحانیون شاغل در دستگاه قضائی بایستی اخلاق قضائی اسلامی را در این قوه نهادینه کنند، گفت: این کار امکان پذیر نیست مگر با تلاش و همت قضات روحانی.

یدالله موحد اظهار داشت: اگر در دادگستری حتی یک روحانی وجود داشته باشد، بایستی اخلاق قضای اسلامی در آنجا برجسته باشد و فرهنگ قضای اسلامی پررنگ باشد تا خدای نکرده بداخلاقی، کج روی‌ها و بعضاً مفسده‌ها کم رنگ شود، زیرا جایگاهی در قضای اسلامی ندارد.

وی عنوان داشت: حال که قوانین اسلامی در حال اجرا شدن است، اخلاق قضای اسلامی هم به‌‌ همان میزان، بلکه پررنگ‌تر، بایستی در دستگاه قضائی ما خودش را نشان دهد.

موحد با اشاره به اینکه بنده این مسئولیت سنگین مدیریت را به واسطه همت بلند شما قضات شریف این استان پذیرفته‌ام، گفت: یک اطمینان خاطری از بابت همراهی، همدلی و کمک همکاران قضائی و اداری استان وجوددارد، درغیراین صورت باداشتن هر گونه مدیریت قوی و توانمند، نمی‌توان امور را به نحو احسن به سرانجام مطلوب رساند. زیرا توانمندیهای یک مدیر محدودیت دارد.

اطاله دادرسی مهم‌ترین آفت دستگاه قضائی

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: اطاله دادرسی مهم‌ترین آفت دستگاه قضائی است و حق بایستی سریعاً به صاحب آن اعاده شود.

یدالله موحد بیان داشت: رسالت اصلی دستگاه قضائی رسیدگی به دعاوی مردم است و سعی می‌نمایم بیشتر وقت خودرادردوره مدیریت جدید، صرف حل مسائل ومشکلات حوزه دادرسی‌ها کنم.

وی درپایان خاطرنشان کرد: نیازمند حمایت روحانیون شاغل در دستگاه قضائی هستم و از زحمات و خدمات دلسوزانه حاج آقا توکلی تقدیر و تشکر می کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز