خبرگزاری کار ایران

گلایه هنرمند جوان تئاتر از شیوه پرداخت مطالبات؛

مدیر انجمن هنرهای نمایشی پاسخ داد

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۶۱۰

برکه فروتن، ‌ هنرمند جوان تئاتر از شیوه پرداخت مطالبات هنرمندان تئاتر گلایه‌هایی داشت که مدیر انجمن هنرهای نمایشی به ابهام‌های بوجود آمده پاسخ داد.

رئیس انجمن نمایشی کشور بار دیگر بر معافیت هنرمندان تئاتر از پرداخت مالیات درصورت ارائه معرفی‌نامه مالیاتی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با آغاز پرداخت مطالبات معوقه هنرمندان تئاتر توسط اداره کل هنرهای نمایشی، ‌ برای عده‌ای از کارگردانان این سوال‌ بوجود آمد که چرا شاهد کسر مالیات از مبالغ پرداخت شده؛ هستیم.

برکه فروتن(کارگردان جوان تئاتر) یکی از این هنرمندان بود که در این رابطه بیان کرد: ۴ سال قبل به جشنواره تئاتر آنکارا در کشور ترکیه دعوت شدیم. آن زمان قرار بود اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر دانشگاهی از گروه‌ حمایت کنند که این اتفاق به پس از اجرا در جشنواره موکول شد و سرانجام در حد حرف باقی ماند و عملی نشد.

این هنرمند جوان افزود: مسئولان اداره کل آن زمان تبلیغات زیادی در رسانه‌ها به راه انداختند که گروهی با حمایت مرکز هنرهای نمایشی به ترکیه سفر می‌کند. این سفر در حالی سال ۸۹ اتفاق افتاد که مسئولان کوچکترین حمایتی از ما نکردند و گروه حتی در زمینه محل تمرین مشکل داشت.

فروتن در ادامه به توضیح گلایه خود از انجمن نمایش فعلی پرداخت و اظهار داشت: مبلغ حمایتی دولت باقی ماند تا اینکه سرانجام گروه جدید در معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی مستقر شدند. هنرمندانی که مطالبات سال‌های گذشته آنها همچنان پرداخت نشده بود تجمع کردند و آقای مرادخانی قول داد معوقات تا پایان شهریور پرداخت شود که شد.

او افزود: مدتی بعد از طرف انجمن با من تماس گرفتند که چک شما آماده شده و می‌توانید برای دریافت مراجعه کنید؛ اما وقتی برای دریافت طلب به محل رفتم در کمال ناباوری با مبلغ ۹۷۰ هزار تومانی مواجه شدم که ۳۰ هزار تومان هم مالیات از آن کم شده بود.

کارگردان نمایش «مکافات» خاطرنشان کرد: ما از پرداخت مالیات معاف هستیم اما مسئولان انجمن با صدور چک حتی اجاز ندادند به اداره مالیات مراجعه کنیم که مبلغ اضافی از دستمزد کسر نشود.

این هنرمند جوان به هزینه‌های سفر چهارسال پیش گروه اشاره کرد و گفت: هزینه بلیت سفر به کشور ترکیه آن زمان برای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان بود که ته‌بلیت‌های گروه ۱۰ نفره موجود است. انجمن اگر قرار بود تنها هزینه بلیت چهار سال قبل را محاسبه کند باید سه میلیون و پانصد هزار تومان می‌پرداخت؛ نه ۹۷۰ هزار تومان با کسر مالیات.

فروتن صحبت‌های خود را با طرح یک سوال پایان داد و اظهار داشت: وقتی گروه‌های نمایشی از پرداخت مالیات معاف هستند این ۳۰ هزار تومان به چه عنوان کسر شده و اگر چنین اتفاقی برای تمام گروه‌ها رخ داده، مبلغ موردنظر کجا رفته است؟ انجمن در گذشته با ما همراه بود و پیش از صدور چک، قرارداد را در اختیار هنرمند می‌گذاشت تا پی‌گیر معافیت مالیاتی باشد نه اینکه چک را صادر کنیم و کاری از دست هیچ‌کس بر نیاید.

پاسخ مدیر انجمن هنرهای نمایشی به ابهام‌ها

سیداشرف طباطبایی(رئیس انجمن نمایشی کشور) ضمن تاکید بر معافیت هنرمندان تئاتر از پرداخت مالیات در این رابطه توضیح داد و گفت: رقم‌ پرداختی انجمن نمایش به هنرمندان تئاتر بابت مطالبات سال‌های گذشته دقیقا مطابق با ارقامی است که از قبل در پرونده‌ها نوشته شده و فهرست مطالبات و جمع کل بدهی ما به هنرمندان هم از همین طریق بدست آمد.

وی ادامه داد: وقتی مسئولان منابع مالی موردنیاز را در اختیار ما گذاشتند پرداخت‌ها را بلافاصله آغاز کردیم و اجازه ندادیم کار با تاخیر انجام شود، بطوری که کل مطالبات طی دو روز پرداخت شد و به پایان رسید. همچنین باید این نکته را توضیح دهم که ما نقشی در تعیین رقم‌ها نداشتیم و همه چیز طبق اسناد و پرونده‌های موجود صورت گرفته است.

طباطبایی بار دیگر بر معافیت گروه‌ها و هنرمندان تئاتر از پرداخت مالیات تاکید کرد و اظهار داشت: در این دوره هم مانند گذشته برگه معرفی مالیاتی را در اختیار هنرمندان می‌گذاریم تا برای معافیت خود اقدام کنند؛ ما نیز سه ماه فرصت داریم تا مبلغ کسر شده را به افراد بازگردانیم و هیچ مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز