خبرگزاری کار ایران

عراقچی خبر داد: / تکرار /

حضور روحانی در ۵ + ۱ منتفی است / امروز؛ نشست سه جانبه اشتون، ظریف، کری

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۱۰۲

سخنرانی رئیس جمهور، مهمترین موضوعات بین المللی و جهانی را در بر خواهد داشت و به ویژه موضوع افراط گرایی و آنچه در منطقه خاورمیانه با این عنوان می گذرد و به یک تهدید بین المللی تبدیل شده است.

معاون وزیر امور خارجه درباره محتوای سخنرانی روحانی در مجمع گفت: سخنرانی رئیس جمهور، مهمترین موضوعات بین‌المللی و جهانی را دربرخواهد داشت و به ویژه موضوع افراط‌گرایی و آنچه در منطقه خاورمیانه با این عنوان می‌گذرد و به یک تهدید بین‌المللی تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی در گقتگو با شبکه خبر در نیویورک، درباره محتوای سخنرانی روحانی در مجمع گفت: سخنرانی رئیس جمهور، مهمترین موضوعات بین‌المللی و جهانی را دربرخواهد داشت و به ویژه موضوع افراط‌گرایی و آنچه در منطقه خاورمیانه با این عنوان می‌گذرد و به یک تهدید بین‌المللی تبدیل شده است.

وی افزود: روحانی در سخنرانی سال گذشته این تهدید را پیش‌بینی و تبیین کرده بود و پیشتر ایران درباره خطر این گروهک‌های تکفیری و تروریستی هشدار داده بود و اکنون جامعه بین‌الملل به این نتیجه روشن رسیده که اظهارات روحانی به یک واقعیت تبدیل شده است و دکتر روحانی در سخنرانی امسال خود می‌خواهد به این موضوع بپردازد که چرا به این وضعیت رسیدیم و چرا باید با چنین تهدیدی مواجه باشیم و چه راه‌حل‌هایی برای آن وجود دارد.

عراقچی درباره اظهارات دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، درباره ایران گفت: متاسفانه این روحیه برخی سران کشورهای غربی است. ملاقات دیروز کامرون و روحانی در جو خوبی بود. درباره مسایل مهم بین‌المللی صحبت شد. درباره برخی مسایل، اشتراکات و برخی دیگر اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. این کاملا طبیعی است. ما درباره موضوع هسته‌ای و نحوه برخورد با افراط‌گرایی مسلم اختلاف نظر داریم. اما اینکه کامرون این را در سخنرانی مجمع مطرح کرد جای تاسف دارد. اشاره مسایل داخلی ایران در جایی که دولت انگلیس تحت اتهام است به خاطر سیاست‌هایش در منطقه و حمایت‌های یکجانبه از رژیم صهیونیستی به شدت زیر سوال است. اینها را ما در ملاقات‌های خصوصی و عمومی به طور شفاف بیان کردیم اما این رفتار از طرف انگلیس مسلم قابل قبول نیست. سخنگوی محترم جواب ایشان را دادند در جاهای دیگر هم پاسخ لازم داده خواهد شد.

وی همچنین درباره احتمال تغییر در روند مذاکرات هسته‌ای گفت: تاکنون مذاکرات در سطوح مختلف انجام شده است. مذاکرات اکنون به مرحله نفس‌گیری رسیده است. اکنون در مسایل کلیدی نتوانستیم به راه‌حل‌هایی برسیم که مورد پذیرش دو طرف باشد اما تلاش‌ها ادامه دارد اما در برخی موضوعات که دیدگاه‌ها نزدیک‌تر است وارد جزئیات شدیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: ما امیدوار بودیم که بشود از فضای مجمع استفاده کرد برای پیشرفت قابل توجه در مذاکرات که هنوز این اتفاق رخ نداده امروز و فردا هم مذاکرات ادامه خواهد داشت. امروز هم جلسه‌ای به درخواست خانم اشتون با حضور ظریف کری و اشتون خواهیم داشت. فردا نیز ممکن هست جلسه‌ای را با وزرای اروپایی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است، پافشاری بر حقوق و خواسته‌هایمان و نگذشتن از خط قرمزهایمان است. اینها اصل راهنمای ماست؛ اگر به موقعیتی برسیم که با حفظ خطوط قرمز و حقوق هسته‌ای ملت ایران، راه‌حلی بشود پیدا کرد که در عین حال، نگرانی‌ها را مرتفع کند، ما آمادگی داریم و میز مذاکرات را هرگز ترک نخواهیم کرد و تا آخرین لحظه تلاش می‌کنیم؛ اما آنچه مسلم است، یک قدم از حقوق مردم عقب نشینی نخواهیم کرد.

وی احتمال حضور مستقیم روحانی در مذاکرات با سران کشورهای طرف مذاکره گروه ۵ + ۱ را تقریبا منتفی عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز