خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در نشست با نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی:

تهدید ایران بی‌نتیجه‌است / عدم حل موضوع برای هیچ کس نتیجه نخواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۸۹۵

بی‌اعتمادی راحت است اما اعتماد سخت ساخته می‌شود و از این منظر اعتمادساز شدن موضوع هسته‌ای ایران می‌تواند یک موفقیت را به موفقیت‌های بالاتر تبدیل کند / تهدید ملت ایران بی‌نتیجه است و عدم حل موضوع هسته‌ای برای هیچ کس نتیجه نخواهد داشت.

ییس جمهور، حصول توافق در موضوع هسته‌ای را در صورتی که طرف مقابل اراده لازم را داشته باشد امکان‌پذیر و شدنی دانست و گفت: تهدید ملت ایران بی‌نتیجه است و عدم حل موضوع هسته‌ای برای هیچ کس نتیجه نخواهد داشت.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه به وقت نیویورک، در نشست با نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی که در هتل محل اقامت رییس جمهوری در نیویورک برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و آمریکا، افزود: در دهه‌های گذشته روابط ایران و آمریکا، پرتنش و حتی خصمانه بوده است. باید ارزیابی شود که چقدر از این سیاست‌ها نفع برده و چقدر ضرر کرده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه باید ریشه تنش‌ها در روابط فعلی بین آمریکا و ایران شناسایی و برطرف شود، تصریح کرد: روابط خوب بین ملت‌ها بهتر از ایجاد فاصله است و اینکه بهبود روابط از کجا شروع شود و از چه فرصتی بهترین بهره‌برداری صورت گیرد، می‌تواند موضوع بحثدر نشست‌های نخبگان باشد.

رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش، مذاکرات بین ایران و ۱ + ۵ را به عنوان فرصتی برای رقم خوردن روابط و آینده بهتر برای ملت‌ها، منطقه و جهان دانست و گفت: دولت ایران هر اقدامی را به پشتوانه مردم انجام خواهد داد.

رییس جمهوری همچنین مذاکرات هسته‌ای را موضوعی اعتماد آفرین برشمرد و گفت: همکاری بدون اعتماد پا نخواهد گرفت؛ بنای اعتماد از موضوع هسته‌ای مهم‌تر است. بی‌اعتمادی راحت است اما اعتماد سخت ساخته می‌شود و از این منظر اعتمادساز شدن موضوع هسته‌ای ایران می‌تواند یک موفقیت را به موفقیت‌های بالاتر تبدیل کند.

روحانی خاطرنشان کرد: زمان دو ماهه باقیمانده برای حصول توافق، هر چند کوتاه است اما در صورتی که هر دو طرف اراده قاطع برای حل مساله داشته باشند، حصول توافق، شدنی است. این اراده از طرف ایران وجود دارد و اعتقاد داریم که عدم حل موضوع برای هیچ کس نتیجه نخواهد داشت.

رییس جمهور افزود: هر چند اختلاف نظرهایی در موضوع هسته‌ای باقی مانده، اما توافق امکان‌پذیر است. هدف ایران، استفاده از فناوری صلح‌آمیز تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. بازرسی‌های فراوان آژانس تا کنون ثابت کرده که ایران انحرافی نداشته است، لذا باید به ایران اعتماد کرد که علاوه بر پیوستن به NPT، در اعتقاد و فتوای دینی‌اش هم سلاح کشتار جمعی را حرام می‌داند.

روحانی با اشاره به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبند بودن ایران به توافقات شش ماهه، تصریح کرد: بنابراین اگر اراده طرف مقابل هم بر اعتماد بیشتر به برنامه هسته‌ای ایران قرار داشته باشد و نخواهد حق مردم ایران را سلب کند، رسیدن به توافق کار سختی نخواهد بود.

رییس جمهور، ضمن ابراز مخالفت با دیدگاهی که می گوید «همه گزینه‌ها را روی میز داریم»، گفت: مهم این است که در زمینه هسته‌ای، همه دور میز مذاکره هستیم. تفکر مثبت یعنی تنها به مذاکره بیاندیشیم. تهدید سازنده نیست بلکه تحریک‌کننده است و تحریم و تهدید، هر ملتی را تحریک می‌کند. تهدید ملت ایران بی نتیجه است.

روحانی، با اشاره به تلاش‌های مخالفین توافق هسته‌ای، اظهار داشت: مخالفین توافق هسته‌ای، عنوان «توافق بد» را جعل کرده‌اند؛ مقصد مخالفین توافق که در داخل آمریکا و منطقه حضور دارند، تحریک به عدم توافق است. حتی کشورهایی نیز هستند که بخاطر منافع‌شان، خیلی علاقمند به توافق نیستند. بنابراین دو طرف باید حواس‌شان جمع باشد و به خاطر همین، توافق مناسب باید شامل برد – برد برای طرفین باشد.

رییس جمهور در تبیین تأثیر مثبت توافق هسته‌ای بر همکاری‌های اقتصادی نیز اظهار داشت: توافق می‌تواند باعثفعالیت آسان شرکت‌های بزرگ در ایران باشد و عدم توافق فقط باعثمی‌شود که تنها شرکت‌های برخی کشورهای خاص از این فرصت بهره ببرند. توافق به نفع اقتصاد ایران و غرب است و به همین دلیل خیلی شرکت‌های اروپایی منتظر توافق و آغاز قرارداد و همکاری با ایران هستند.

روحانی، اتصال اقتصادی ایران را به نفع همه دنیا دانست و یادآور شد: با برداشته شدن موانع، شرکت‌های آمریکایی نیز می‌توانند در حوزه اقتصادی در ایران فعالیت کنند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه راه آهن ایران - ترکمنستان و قزاقستان در ماه دسامبر افتتاح و کریدور شمال - جنوب نیز باعثوصل شدن راه آهن از خلیج فارس به چین وصل می‌شود، تأکید کرد: ایران در آینده یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان خواهد بود.

روحانی در ادامه با اشاره به تشدید خشونت و افراطی گری در منطقه، خاطرنشان کرد: امروز خطر تروریسم و خشونت برای منطقه خاورمیانه و کل جهان است.

رییس جمهور درباره چگونگی مقابله با گروههای تروریستی و بمباران سوریه که به بهانه مقابله با تروریسم صورت گرفته است نیز سوالاتی را در جمع نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی مطرح کرد و گفت: اگر یک گروه تروریستی در کشوری فعال است، آیا مجاز هستیم برای مقابله با تروریسم، فضا و تمامیت ارضی آن کشور را نقض کنیم.

روحانی، نقض تمامیت ارضی و حمله به یک کشور به بهانه مقابله با تروریسم آن هم در شرایطی که بدون درخواست و هماهنگی دولت مرکزی آن کشور صورت گرفته باشد را غیرمجاز و مایه هرج و مرج دانست و تأکید کرد: مبارزه با گروه‌های تروریستی قواعدی دارد. تجربه و عقل می‌گوید که درست کردن یک گروه مسلح جدید برای از بین بردن یک تروریستی، کار نادرستی است. برخی کشورها گروه‌هایی را در منطقه ما مسلح کردند تا به عنوان مثال، سوریه را سه ماهه سرنگون کنند اما سه سال فقط عده زیادی بی‌گناه کشته و آواره شدند و موضوع به نفع هیچ کدام از همسایگان هم نبود.

روحانی همچنین با بیان اینکه خشونت دارای ریشه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، اظهار داشت: ریشه خشونت و تروریسم در منطقه خاورمیانه، موضوع واحدی نیست.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه تصمیم‌های یکجانبه به راه حل درست نمی‌انجامد، گفت: اگر در سوریه، مرکزیت را نپذیریم، راه حل نیز نخواهیم داشت. بنابراین ابتدا گروه‌های تروریستی باید از بین بروند.

روحانی افزود: یک یا چند کشور و دولت نمی‌توانند مشروعیت دولت دیگر را تعیین کنند بلکه مشروعیت دولت در یک کشور را مردم آن تعیین می‌کنند. اینکه گاهی می‌گویند شورای امنیت سازمان ملل ابزار کافی ندارد، بحثدرستی است چون این شورا گویا برای مقابله با تهدیدات کشورهای کوچک درست شده است نه کشورهای بزرگ.

رییس جمهور ادامه داد: بنابراین این ساختار سازمان ملل است که اشکال دارد. به عنوان مثال، دولتی به دلیل اینکه قدمت دارد حق وتو می‌گیرد اما سازمان بزرگی مانند غیرمتعهدها نمی‌تواند حتی حقی مانند یکی از این پنج کشور داشته باشد.

روحانی در بخش دیگر سخنانش به ابراز دیدگاه درباره کشورهای همسایه بخصوص عراق، عربستان و افغانستان پرداخت و با ابراز خرسندی از تشکیل دولت جدید عراق و فعالیت مجلس جدید این کشور، تصریح کرد: با این حال، اما همه مشکلات حل نشده است چراکه اگر حل شده بود، داعش نمی‌توانست بخشی از سرزمین عراق را تسخیر کند. اگر تلاش ملت عراق و کمک کشورهایی مثل ایران نبود چه بسا اربیل و کردستان و بغداد هم سقوط می‌کردند.

رییس جمهور افزود: هر زمان دولت عراق از جمهوری اسلامی ایران کمک خواسته است به خوبی و بخصوص در زمینه غذایی و دارویی کمک کرده و اعتقاد داریم در عراق همه باید خود را در حکومت سهیم ببینند. البته اینکه اختیارات در عراق چگونه باید تقسیم شود، به مردم و پارلمان عراق برمی‌گردد.

روحانی با تأکید بر ضرورت حفظ یکپارپگی و اتحاد در عراق، گفت: تجزیه عراق به نفع منطقه، عراق و ملت عراق نیست. امنیت عراق برای ایران بسیار مهم است چون ۱۳۰۰ کیلومتر مرز با این کشور داریم و همچنین میلیون‌ها ایرانی به این کشور سفر می‌کنند.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به اعزام سالانه شمار قابل توجهی از زائران ایرانی به عربستان و بالعکس، عربستان را همسایه مهم ایران قلمداد کرد و گفت: با عربستان نیز در مسائل دو جانبه مشکلی نداریم اما در مسائل منطقه در مواردی اختلاف‌نظر داریم. البته اینکه گفته شده ایران مرکز شیعه و عربستان مرکز سنی است که این حرف درستی نیست.

رییس جمهور با مهم برشمردن نزدیک‌تر شدن کشورهای منطقه به یکدیگر، به تبادل پیام با پادشاه عربستان و همچنین مذاکراتی بین وزرای خارجه دو کشور در یکسال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: ما خواهان روابط بهتر با عربستان هستیم تا اختلافات کاهش پیدا کند. امروز مسائل اختلافی ایران و عربستان کاهش پیدا کرده و ارتباط دو دولت نیز بهتر شده است اما عده‌ای می‌خواهند با شیطنت به روابط دو کشور لطمه بزنند.

روحانی همچنین با مرور گذرا بر فعالیت یکساله دولت تدبیر و امید، گفت: در یک سال گذشته تلاش کردیم مشکلات بزرگی که مردم ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشتند را کم یا حل‌وفصل کنیم که در این زمینه مردم باید قضاوت کنند.

رییس جمهور افزود: عملکرد دولت در برخی حوزه‌ها مانند اقتصاد که شاهد مهار تورم در شرایط رکود تورمی بوده‌ایم، شاخص است و بعد از دو سال رکود اقتصادی مستمر در ایران، اکنون محاسبات نشان می‌دهد که از رکود خارج شده‌ایم؛ در زمینه هسته‌ای نیز به واسطه یک توافق ولو کوتاه‌مدت و همین که دور یک میز در حال مذاکره و دنبال نتیجه برد – برد هستیم، یک گام موفق بوده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز