خبرگزاری کار ایران

نوبخت در پاسخ به ایلنا خبرداد: / مشروح /

دولت به هیچ‌وجه با مجلس لج نخواهد کرد / ملاقات با رئیس جمهور آمریکا در برنامه روحانی جایی ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۷۲۷

ملاقات‌های رییس جمهور با نخست وزیر ژاپن، رئیس جمهور ترکیه، رئیس جمهور فرانسه، رئیس جمهور اتریش، دبیر کل سازمان ملل، نخست وزیر سازمان ملل، رئیس جمهور عراق، رئیس جمهور ونزوئلا، نخست وزیر گرجستان و نخست وزیر لبنان خواهد بود و برنامه‌ای برای ملاقات با اوباما ندارد.

سخنگوی دولت اعلام کرد که رییس جمهور برنامه‌ای برای ملاقات با اوباما ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز، مصوبات هیات وزیران در خصوص تعیین قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان بود که بر همین اساس برای سال زراعی آتی برای هر کیلو گندم ۱۱۵۵ تومان قیمت خرید تضمینی گندم تصویب شد.

وی با اشاره به برنامه سفر رئیس جمهور در نیویورک گفت: در این سفر رئیس جمهور با سران کشورهای مختلف ملاقات‌هایی خواهد داشت. وی علاوه بر دو سخنرانی رسمی در اجلاس مربوط به تغییرات آب و هوا و اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۲ تن از شخصیت‌ها و سران کشورهای مختلف دیدار خواهد داشت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این ملاقات‌ها با نخست وزیر ژاپن، رئیس جمهور ترکیه، رئیس جمهور فرانسه، رئیس جمهور اتریش، دبیر کل سازمان ملل، نخست وزیر سازمان ملل، رئیس جمهور عراق، رئیس جمهور ونزوئلا، نخست وزیر گرجستان و نخست وزیر لبنان خواهد بود.

نوبخت ملاقات با بنیان گذار مجمع اقتصادی داووس و حضور در جمع رهبران اسلامی را از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به نیویورک برشمرد و تاکید کرد: در این میان همانطور که ملاحظه می‌کنید ملاقات با رئیس جمهور امریکا در برنامه رئیس جمهور جایی ندارد. امیدواریم این سفر مثل گذشته با موفقیت و در جهت تبیین چهره مهربان ایران اسلامی در مقابل چهره مخدوشی که برخی از گروه‌های جعلی تلاش می‌کنند از ایران به نمایش بگذارند انجام شود و ما بتوانیم اقتدار ایران را در این سفر به نمایش بگذاریم.

نوبخت در پاسخ به خبرنگار ایلنا در خصوص فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی و وعده رئیس جمهور در خصوص افزایش سرعت اینترنت و موضع قوه‌قضاییه در ارتباط با این دو مسئله، گفت: در نظام جمهوری اسلامی تفکر و رویکرد عملی برای تفکیک قوا وجود دارد و هر قوه می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند. قطعا قوه قضاییه هر چه می‌گوید بر اساس اختیارات قانونی خودش است.

وی افزود: دولت نیز با اعتقاد به قانون مداری تلاش می‌کند طبق قانون عمل کند. در این خصوص حتما مذاکراتی صورت خواهد گرفت و آنچه که قانون به دولت اجازه می‌دهد را اجرایی می‌کنیم.

نوبخت گفت: طی روزهای آینده مذاکرات فی‌مابین دو قوه مجریه و قضاییه برگزار خواهد شد تا به روش واحدی برای بحثفیلترینگ شبکه های اجتماعی و افزایش سرعت اینترنت برسیم که پس از انجام مذاکرات و به نتیجه رسیدن آنها در این خصوص اطلاع رسانی خواهیم کرد.
نوبخت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص اتمام پروژه‌های نیمه تمام و اینکه بخش خصوصی مدعی شده که این پروژه‌ها غیر اقتصادی است گفت: قطعا ما توقع نداریم که بخش خصوصی طرح‌های غیر اقتصادی را بر عهده بگیرد و دولت به هیچ وجه مسئولیت خود را در خصوص طرح‌های ناتمام فراموش نکرده وآن را بر دوش بخش غیر دولتی نخواهد گذاشت.

وی با اشاره به گزارشی که از طرح‌های عمرانی که تا پایان شهریرور ماه بررسی شده بود، گفت: بر این اساس تاکنون به طور کلی ۵۳ درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی محقق شده و اعتبارات طرح‌های عمرانی استانی صددرصد پرداخت شده است که این مسئله برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد.

نوبخت اضافه کرد: تحقق اعتبارات طرح‌های عمرانی نسبت به سال قبل سه برابر افزایش داشته و این بسیار چشم گیر است. این برای اولین بار است که دولت جهت همراهی با فعالیت‌های خروج از رکود مستقیما در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌کند.

سخنگوی دولت خاطر نشان‌کرد: من هر هفته به سفرهای استانی می‌روم و طی این مدت آثار رضایت را در مدیران اجرایی وپیمانکارانی که این طرح‌ها را انجام می‌دهند شاهد بودم. نباید فراموش کرد که این پرداخت‌ها در شرایطی انجام می‌شود که هنوز درآمدهای ما صددرصد محقق نشده است.

وی ادامه داد: ما برای پرداخت‌های خود نوعی مدیریت تخصیص داریم و شما شاهد خواهید بود که در سال جاری تا شش‌ماه آینده و یا کمتر شاهد افتتاح و بهره برداری تعداد قابل توجهی از طرح‌های ناتمام خواهیم بود.

وی ادامه داد: در جلسه امروز در خصوص موضوع پرداخت یارانه تولید بحث‌هایی مطرح و خوشبختانه این موضوع با برنامه ریزی انجام شد و در جلسه قبل به تصویب هیات وزیران رسید. بر این اساس بالغ بر ۵ هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان برای بخش تولید یارانه به صورت پرداخت ما به التفاوت سود تعیین شده از سوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مشخص شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: از این میان برای کمک به حفظ اشتغال و تولید هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به وزارت صنایع و هزار میلیارد تومان به وزارت جهاد کشاورزی اعطا می‌شود. همچنین جهت برقی کردن چاه‌های کشاورزی هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان اختصاص یافت. علاوه بر این ۵۰۰ میلیارد تومان نیز جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی به وزارت‌خانه‌های نفت ونیرو داده می‌شود.

نوبخت افزود: در ادامه ۴۵۰ میلیارد تومان جهت راههای شهری و حمل ونقل به وزارت راه وشهرسازی و ۷۵۰ میلیارد تومان به وزارت کشور جهت تامین ناوگان ریلی ونوسازی وبازسازی ناوگان عمومی شهری و جابجایی مسافر اعطا خواهد شد. همچنین جهت ارتقای رقابت پذیری صادرات خدمات فنی و کالایی غیر نفتی صد میلیارد تومان به وزارت صنعت وجهاد کشاورزی داده خواهد شد. عددی جزئی نیز جهت تجهیز سایت هدفمندی یارانه‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: به طور کلی اعطای ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به طرح تحول سلامت و ۵ هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان نیز به بخش تولید، جز مصوبات هیات وزیران بود که به دستگاه‌ها ابلاغ شد. بانک مرکزی نیز برای ارائه تسهیلات در تولید در حد ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام آمادگی کرد. امیدواریم با این رقم ۵ هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان کار مغفول مانده سنوات قبل را که به تولید توجه نشده بود بتوانیم به شکل کامل به انجام برسانیم.

معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه بخشنامه لایحه بودجه سال ۹۴ روزگذشته ابلاغ شد، گفت: دستگاه‌ها یک ماه زمان دارند که بودجه پیشنهادی خود را به معاونت برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی ارسال کنند. البته این یک ماه از این جهت در نظر گرفته شد که دستگاه‌ها باید بودجه را براساس قیمت تمام شده وعملکرد دراختیار معاونت برنامه ریزی قرار بدهند.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۴ با اصلاحات اساسی در حجم و شکل ظاهری همراه خواهد بود گفت: ما همه تبصره‌های اضافی را حذف کردیم درمعاونت برنامه ریزی نظارت راهبردی دو کا ر با قوت در حال انجام است که یکی از آنها اصلاح نظام بودجه ریزی است که بودجه سال ۹۴ را در وقت خود به مجلس تقدیم خواهیم کردو دوم تهیه به هنگام برنامه ششم است که هم اکنون در حال انجام است. امیدواریم با همه این مسائل بحثخروج از رکود سرعت بیشتری داشته باشد و در افزایش تولید و افزایش سطح اشتغال شاهد آثار عملی باشیم.

نوبخت با اشاره به رای دادگاه اتحادیه اروپا در خصوص جمهوری اسلامی ایران گفت: ما این مسئله را دنبال می‌کنیم. مطمئن باشید که این رای محصول یک تصادف ساده نیست. پیگیری‌های ما برای استیفای حقوق قانونی مان می تواند خود را هر از گاهی به این شکل نشان بدهد.

وی در خصوص مالیات بر عواید مسکن گفت: در این خصوص مجلس هر نظری بدهد اجرا می کنیم. لایحه ما این طور نیست که اگر جزئی از آن تصویب نشد، آن را کان لم یکن بدانیم. این لایحه ظرفیت‌هایی دارد که بخشی از آن می تواند با نظر مچلس بلااستفاده بماند اما ما از بقیه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی چه زمانی احیا خواهد شد گفت: من نمی‌دانم اگر سازمان مدیریت در همین ماه احیا شود برخی دیگر چه سوالی برای پرسیدن دارند. سازمان مدیریت از روز اول ایجاد دولت تشکیل شده است. این را می‌توان از مسئولیتی که رئیس جمهور در خصوص سازمان توسعه مدیریت، سازمان معاونت وبرنامه ریزی و اعطای اختیارات مربوط به امور استخدامی به بنده داده‌اند متوجه شد اما ما نمی‌خواهیم آن را به رخ شما بکشیم که انتقاد نکنید. اگر می‌خواهید تابلوی آن را عوض کنیم این کار را خواهیم کرد اما نمی‌دانم با طرح این سوالات به دنبال چه هستید.

وی در خصوص بحثادغام وزارت روزش و سازمان ملی جوانان گفت: آنچه ما در حال حاضر داریم تحت عنوان وزارت ورزش وجوانان است و اگر لازم به اقدام دیگری باشد آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در مورد افزایش شهریه دانشگاه آزاد نیز گفت: به هر حال دانشگاه آزاد یک دانشگاه غیر دولتی است اما وزارت علوم نیز در آن نظارت دارد. بااین حال اعداد و ارقام مربوط به شهریه‌های آن براساس اختیارات خود دانشگاه تعیین می شود.

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که به نظر می‌رسد آمارهای مربوط به مرکز آمار و بانک مرکزی چندان به هنگام و بادقت نیست که نوبخت پاسخ داد: من چنین نظری ندارم. این صحبت قابل تامل است. قصد ما این نیست که در ارائه گزارش شاخص‌های اقتصادی رقابتی بین بانک مرکزی و مرکز آمار مطرح کنیم.

وی افزود: هر ماه اول گزارش مرکز آمار و بعد گزارش بانک مرکزی اعلام می‌شود. این اعلام از نظر ما به هنگام تلقی می‌شود. گاهی ما مایل هستیم که آمارها زودتر اعلام شود درحالی که آنگاه دقت کمتر می‌شود. بنابراین تاخیرهای صورت گرفته برای دقت بیشتر است وآمارهای مرکز آمار کاملا قابل اتکا است.

نوبخت با بیان اینکه هیچ کشور در حال توسعه‌ای در منطقه برنامه‌های توسعه‌ای خود را کنار نگذاشته است، گفت: اینکه فکر کنیم می‌توان کشور را بدون برنامه اداره کرد، تصوری غیر علمی و غیر تجربی است. نباید فکر کنیم که در برنامه تنها باید چند شاخص اقتصادی را مد نظر قرار داد چرا که دیگر این برنامه توسعه‌ای نیست. نوع نگاه ما به توسعه متفاوت با رشد اقتصادی است. اگر در برنامه توسعه، فرهنگ وعدالت اجتماعی جایی نداشته باشد دیگر این برنامه توسعه‌ای نیست. نگاه دولت در بحثتوسعه توسعه همه جانبه با زیربنای فرهنگی است. اگر برخی صاحبنظران پیرو نظر کلاسیک و نو کلاسیکی هستند بدانند که نظر دولت این نیست.

وی درخصوص اینکه تکلیف نماینده ایران در سازمان ملل چه شد گفت: فردی که ما معرفی کرده بودیم در جای خود باقی است و اقدامات قانونی خود را تا جایی که بدانیم فعالیت‌های ما دیگر نتیجه‌ای ندارد ادامه می دهیم هم اکنون هم با این مسئله مشکلی نداریم چرا که کارها با نماینده موقت ا یران در سازمان ملل در حال انجام است.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات خبرنگاری که عنوان می کرد یکی از نمایندگان اعلام کرده نجفی برنامه سه ساله خود رابه کمیسیون آموزش ارائه داده و آیا این به معنای معرفی نجفی به عنوان وزیر علوم است گفت: به هر حال باید انتظار چنین مسئله‌ای را داشت. نجفی سرپرست وزارت علو ما است و اختیارات وزیر رادارد. بنابراین باید برنامه‌های او کامل باشد. اقدام نجفی در ارائه برنامه‌های خود قابل تایید است. او نه تنها برنامه سه ساله بلکه می‌تواند برنامه وزارت علوم تا سال ۱۴۰۴ را هم ارائه بدهد.
نوبخت در مورد معطل ماندن طرح آمایش سرزمینی نیز گفت: اساس برنامه ششم با توجه به مسئله آمایش سرزمینی در حال انجام است. در این خصوص لازم است تا در جلسه‌ای دعوت کنم که اقداماتی که تاکنون در این خصو ص انجام شده ویا در حال انجام است را برای شما بازگو کنم.

دولت به هیچ وجه با مجلس لج نخواهد کرد
نوبخت در پاسخ به این سوال که آثار نرخ رشد مثبت اقتصادی چه زمانی روی بورس نمایان می‌شود، گفت: طبق محاسبات مرکز آمار ایران مثبت بودن نرخ رشد مشخص شد و رشداقتصادی همچنان در حال افزایش است. نظر قطعی مرکز آمار و بانک مرکزی ممکن است با یکدیگر تفاوت‌های کوچکی داشته باشد، اما آنچه بین همه این نهادها وجود دارد نظر یکسان آنها در مورد افزایش نرخ رشد اقتصادی است. افزایش نرخ رشد اقتصادی نباید لزوما بلافاصله خود را در بورس نشان بدهد، قطعا در یک فضای اقتصادی پررونق می‌توان اثر رونق را در همه بازارها مشاهده کرد، اما برای این کار نیاز به زمان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد در خصوص حذف روغن پالم مافیای خاصی وجود دارد و چرا اسامی آنها اعلام نمی‌شود، گفت: وزارت بهداشت وظیفه دارد که بحثسلامت مواد غذایی را پیگیری و در صورت مشاهده تخلفات باآنها برخورد کند، در این خصوص صراحت و شجاعت وزیر بهداشت کاملا قابل تایید است و در مورد مافیای روغن پالم مقاومتی وجود ندارد. ماموظف هستیم که غذای سالم را در اخیتار هموطنان خود و خارج از مرزها قرار دهیم، خوشبختانه این مشکل برطرف شده و در این خصوص مشکلی نداریم.
خبرنگاری با اشاره به بررسی لایحه خروج از رکود در مجلس گفت که به نظر می‌رسد مجلس در خصوص بند مربوط به پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها چندان موافق نیست. آیا دولت راه حل جایگزینی در قبال رد این بند از سوی مجلس دارد، که سخنگوی دولت پاسخ داد: اگر مجلس این بند را تایید نکرد، قطعا این مسئله انجام نمی‌شود، این اختیار برای بانک مرکزی وجود داشت که ارقام مربوط به نرخ تسعیر را ابتدا به برای بدهی دولت به بانک‌ها استفاده کند و مازاد آن را به خزانه بریزد، اما مجلس سال قبل طبق مصوبه‌ای این بند را لغو کرد و این ارقام را به جای پرداخت بدهی دولت در جایی متمرکز کرد.

وی افزود: البته در این اقدام مجلس نظر کارشناسی درستی داده شده بود، چراکه فراتر از بند ب ماده ۱۲۶ اقدام شده بود و مجلس جلوی آن را گرفت. قطعا ما اقدامات خود را با اجازه مجلس انجام می‌دهیم و در مقابل، منطق خود را نیز ارائه خواهیم داد دولت به هیچ وجه با مجلس لج نخواهد کرد و صرف این که یک مصوبه مجلس مخالف نظر دولت باشد، بی‌احترامی نمی‌کنیم.
سخنگوی دولت در خصوص اینکه آیا بازگشایی سفارت انگلیس در ایران نیاز به تصویب مجلس دارد، گفت: بازگشایی سفارت انگلیس نیاز به مصوبه قانونی ندارد، هر کشوری می‌تواند طبق پروتکلی که دارد، سفارتخانه داشته باشد که در ایران نیز این سفارتخانه وجود داشت. اما بنا به ملاحظاتی تعطیل شد. از این موارد بسیار اتفاق افتاد ه است که پس از عادی شدن روابط ما سفارتخانه خود را باز کرده‌ایم. قطعا دولت مخالف قانون عمل نخواهد کرد و اگر قانونی نامناسب باشد و نیاز به اصلاحاتی داشته باشد در خصوص آن عمل خواهیم کرد.
نوبخت در مورد بحث‌های مربوط به اولویت فرزندان نیروهای آموزش و پرورش برای جذب در این وزارت خانه گفت: سیاست ما براین است که دراستخدام انسانی آموزش وپرورش هر چند که طبق اساسنامه دانشگاه فرهنیگان و آموزش وپرورش باید ورودی خود را از فارغ التحصلان خود تامین کند اما با ویژگی های جامعه فرهنگی در جلسه مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با وزیر آموزش وپرورش در هفته قبل تایید شد که در این موارد اولویت را به فرزندان فرهنگیان بدهیم البته در این اولویت بندی نیز همه مراحل قانونی انجام می‌شود.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزارت آمزوش وپرورش اعلام کرده آزمون استخدام مربیان پیش دبستانی را به دلیل نداشتن ردیف بودحه برگزار نکردیم، گفت: آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی به شکل طرحی در مجلس مطرح شدو مجلس به آن رای نداد وزارت آموزش وپرورش نیز معتقد است ما با مازاد نیروی انسانی در این مقطع مواجه هستیم با این حال اگر نیاز به کمک دولت باشد، با توجه به امکانات مالی واعتباراتی که داریم این کار را انجام خواهیم داد.
وی در پایان در مورد گشت‌های انصار حزب الله نیز گفت: به هر حال ما نظر خودمان را می‌گوییم و آنها کار خودشان را می‌کنند وزارت کشور موظف است که در مورد تجمعات غیرقانونی اقدام کند به هر حال از نیروی‌های انقلابی که اصالت خود را در پایبندی به اصول انقلاب و رعایت قانون می‌دانند انتظار می‌رود که بیشتر از سایرین اقدامات خود را در این زمینه نشان بدهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز