خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در فرودگاه مهرآباد تشریح کرد:

ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی، ‌ تروریسم و مسئله هسته‌ای، محور برنامه‌های سفر به نیویورک

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۸۷۱

کسی فکر نکند که اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، ایران ضرر خواهد کرد، بلکه بیشتر ضرر به خود آنها خواهد رسید. اگر همه درست حرکت کنند نتیجه برد – برد خواهد بود و همه از آن منتفع خواهند شد و در شرایط امروز اقتصاد جهانی و با توجه به نقش موثر ایران در این عرصه، ‌ چنین توافقی به نفع همه و منطقه و جهان خواهد بود.

رییس جمهور اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را فرصتی مهم برای طرح نظرات ملت ایران در حضور سران و نمایندگان کشورهای مختلف دانست و تصریح کرد: مجمع عمومی یکی از تریبون‌هایی است که از طریق آن می‌شود به خوبی صدای ملت ایران را به گوش جهانیان رساند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که پیش از ترک تهران به قصد شرکت در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در فرودگاه مهرآباد با خبرنگاران صحبت می‌کرد، درباره برنامه‌ها و اهداف سفر خود گفت: امسال علاوه بر اجلاس سالانه مجمع عمومی، اجلاس دیگری هم درباره آب و هوا برگزار می‌شود. مسئله آب و هوا از مسائل بسیار مهم دنیای امروز است که اگر اقدامات عاجل و جدی برای آن در سراسر دنیا انجام نشود، سلامت انسان‌ها و محیط زیست به خطر خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه چند مسئله مهم برای طرح و تشریح در برنامه‌های سفر به نیویورک از جمله سخنرانی در مجمع عمومی، دیدار با گروه‌های مرجع و برگزیدگان و دیدارهای دو جانبه سیاسی داریم، اظهار داشت: مسئله اول این است که سال‌هاست برخی‌ها، کشورها و ملت‌های منطقه و دنیا را از ایران می‌هراسانند و به دروغ اتهاماتی به ایران و ملت ایران می‌زنند.

روحانی تصریح کرد: دولت ایران کاملا مردمسالار و در چارچوب انتخابات، انتخاب شده و مردم ایران دارای فرهنگی بسیار بلند و تمدنی کهن هستند که از قرن‌ها پیش با وجود آنکه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، هیچ جنگی را به کشور دیگری تحمیل نکرده و باید عظمت و اهداف این ملت و انقلاب اسلامی به درستی برای جهانیان تشریح شود.

رییس جمهور مسئله دوم را اسلام هراسی ذکر کرد و گفت: متاسفانه عده‌ای دنیا را از فرهنگ بلند اسلام می‌هراسانند. در اسلام نه هراسی وجود دارد و نه اجبار؛ اسلام مردم را به تعقل، ‌ تدبر، علم و دانش دعوت و به زندگی متعالی و عقلانی تشویق می‌کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه اسلام را دین شمشیر معرفی کرده‌اند اما این شمشیر کج نبوده که مردم را به اسلام دعوت کرده بلکه این کردار و رفتار راست مسلمانان و پیروان اسلام و آیین متعالی اسلامی بوده که مردم را به اسلام دعوت کرده است، لذا باید واقعیت اسلام را برای همگان تبیین کرد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مسئله سوم موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان است، اظهار داشت: همین حالا هم در نیویورک مسئولان ایرانی در حال گفت‌وگو با طرف‌های خود در ۱ + ۵ هستند. همانطور که بارها اعلام و تاکید کرده‌ایم هرگز از حقوق مسلم خود در زمینه دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و بهره‌گیری از آن در توسعه کشور کوتاه نخواهیم آمد و بر ادامه آن پای خواهیم فشرد.

روحانی ادامه داد: البته در ضمن این تاکید بر حقوق حقه ملت ایران، برای اعتمادسازی جهانی نسبت به اینکه ایران هرگز به دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی و تسلیحات هسته‌ای نبوده و نیست، آماده شفافیت در چارچوب مقررات بین‌المللی هستیم و اگر خواسته طرف‌های ما در ۱ + ۵ شفافیت باشد، ‌ در چارچوبی که بیان شد قبول خواهیم کرد، اما اگر مسئله کوتاه آمدن از حقوق مسلم و حقه ملت ایران باشد، نه دولت، نه مردم و نه مقام معظم رهبری کوتاه نخواهند آمد و همه ملت ایران در این مسئله یکصداست و دوصدایی در این موضوع در ایران وجود ندارد و این شعار ماست که «فناوری صلح‌آمیز آری و سلاح هسته‌ای نه».

رییس جمهور با بیان اینکه تلاش ما در مذاکرات این است که این واقعیات را توضیح دهیم، تصریح کرد: همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم اگر طرف ما در مذاکرات با رویه احترام و حفظ حقوق ایران مذاکره کند، همه منتفع خواهیم شد و اگر نه، این نتیجه برای همه صد درصد باخت – باخت خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: کسی فکر نکند که اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، ایران ضرر خواهد کرد، بلکه بیشتر ضرر به خود آنها خواهد رسید. اگر همه درست حرکت کنند نتیجه برد – برد خواهد بود و همه از آن منتفع خواهند شد و در شرایط امروز اقتصاد جهانی و با توجه به نقش موثر ایران در این عرصه، ‌ چنین توافقی به نفع همه و منطقه و جهان خواهد بود.

رییس جمهور، ناآرامی‌ها در منطقه را دیگر مسئله مورد نظر خود برای طرح در برنامه‌های این سفر به نیویورک برشمرد و گفت: امروز ناآرامی در منطقه گسترده شده و گروه‌های تروریستی آسایش مردم را از غزه و فلسطین تا لبنان و سوریه و عراق، سلب کرده و مشکلات زیادی را بوجود آورده‌اند.

وی افزود: همه شاهد بودیم که در عراق تروریست‌ها چه جنایاتی کرده و چه بر سر مردم آورده‌اند و نه به مسجد و کلیسا رحم کرد‌ه‌اند و نه به عبادتگاه‌های سایر مردم و نه به خانه‌ها و جان مردم. حتی زنان و فرزندان مردم را به اسارت گرفته و فروختند.
رییس جمهوری اظهار داشت: ایران همواره اولین کشوری بوده که در این اوضاع برای کمک به مردم منطقه به پاخاسته و هر چه که مردم مورد حمله قرار گرفته از سوی تروریست‌ها، خواستند به آنها کمک کرد. امروز شاهد آن هستیم که آرامش بیشتری نسبت به قبل در کشورهای منطقه که گرفتار ناآرامی شده بودند برقرار است و امید به ثبات و امنیت در این کشورها بیشتر از قبل است.

روحانی تصریح کرد: امیدواریم منطقه به ثبات و امنیت رسیده و همه مردم دست در دست یکدیگر تروریست‌ها را سر جای خودشان بنشانند. مسئله مهم این است که موضوعات منطقه باید توسط دولت‌ها و ملت‌های منطقه حل و فصل شود و اگر کسانی قصد دارند با سوءاستفاده از ناامنی‌های منطقه سلطه خود را دوباره بر منطقه بگسترانند باید از گذشته درس گرفته و تصمیم بگیرند که واقعا با تروریسم مبارزه کنند، چرا که حرکت امروز آنها برای مبارزه با تروریسم نمایشی است، در حالی که مردم واقعا قصد دارند با تروریسم بجنگند.

رییس جمهور در پایان با اشاره به ملاقات های دوجانبه خود با مسئولان کشورهای مختلف اظهارامیدواری کرد که در این دیدارها و مذاکرات منافع ملت ما و ملت‌های منطقه تامین شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز