خبرگزاری کار ایران

علی جنتی:

روحیه کتابخوانی در مردم ما زنده نیست

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۵۵۵

باید از صاحبنظران و اساتید اهل فکر دعوت به همکاری شود / در حوزه ترجمه کتاب های فارسی به زبانهای دیگر نقص‌های زیادی داریم / نشست های علمی برای نقد کتاب از اولویت ها به شمار می رود / اگر بررسی روی کار وزارت ارشاد صورت بگیرد اقلاً چند کار اساسی انجام شده است.

نشست رونمایی " کتابشناسی ماه " با حضور علی جنتی و سید عباس صالحی امروز ۳۰شهریور در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: امروز یکی از روزهای خوب من بود. کارهایی که مشاهده کردم بسیار لذت بخش بودند. همه به این قضیه واقف‌اند و حتی مخالفان باور دارند که ملت ما از یک فرهنگ غنی برخوردار است و این چیزی است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند. مقدمه این تمدن را در بحثکتاب و نوشته و گسترش آن، در طول تاریخ شاهدیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره کتابخوانی بیان کرد: گسترش کتاب و کتابخوانی در هر ملتی نشان از بعد فرهنگی آن کشور دارد. هر اندازه افراد با کتاب مأنوس باشند دانش و آگاهی شان روبه افزایش است و برای حل مسایل علمی راه‌کارهایی ارائه می‌دهند. همچنین رفتارهای اجتماعی و شکل زندگی آن‌ها بهتر خواهد شد. دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری نیز روی آن تأکید دارد کتاب و کتابخوانی است. متأسفانه اطلاعات و ارقام در این بحثنوید بخش نیست.

جنتی ادامه داد: بیشتر کسانی که به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند بخش عمده‌شان دانش‌آموزان و دانشجویان هستند که برای درس خواندن به خصوص در ایام امتحانات در آنجا به مطالعه می‌پردازند. باتوجه به آمار به دست آمده تعداد کسانی که در حوزه‌های مختلف برای مطالعه به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند خیلی کم است.

او با بیان اینکه بسیاری از آماری که در گذشته درباره کتابخوانی وجود داشت غلط است اظهار داشت: در گذشته مطرح شده بود که تعداد کتابخوان‌ها بالاست. اما اشخاصی چون کتابدارها بودند که آمار سازی می کردند، اما واقعیت این است که قشر کتابخوان جامعه ما بسیار اندک است.

جنتی بیان کرد: برای این مسئله باید فکری کرد. در کشوری که میلیون ها جمعیت دارد نباید تیراژ کتاب پایین باشد در بسیاری از کشورهای خارجی شاهد مطالعه مردم در مترو و اتوبوس هستیم. می‌خواهم بگویم روحیه کتابخوانی در مردم ما زنده نیست.

وی ادامه داد: جدای از بحثهای حاکمیتی مانند ممیزی ها کارهای مفید دیگری در بخشهای مختلف صورت می‌گیرد. مانند همین کتابشناسی ماه که به کسانی که جویای موضوعات خاصی هستند کمک می‌کند. این کتابشناسی افراد را یاری می‌کند تا به موضوعات مطلوب و مورد علاقه خویش دست پیدا کنند. لازم است از آقای دکتر قاسمی تشکر بعمل بیاوریم این کار یک عشق و علاقه و توانایی خاصی احتیاج دارد که بتوان از سال ۵۰ تا به امروز اطلاعات مربوط به کتاب که درهر نشریه و مجله ای چاپ شده جمع آوری شود و به صورت یک مجلد در بیاید که یک پایگاه اطلاعاتی بی نظیر است.

جنتی افزود: با مطالعه این مجموعه متوجه می‌شویم بسیاری از مسائلی که در حوزه نشر و ممیزی‌ها با آن درگیر هستیم در گذشته هم درگیرش بودیم. باید راه حل‌های معقول و علمی برای آن پیدا کرد. بسیاری از ناشران هستند که اگر شغل مناسب تری پیدا کنند حوزه نشر را رها کرده ومی روند با ناشری ملاقات داشتم که بیش از ۴۰ سال است کار نشر می‌کند او می گفت ما دیگر نابودشده‌ایم. این مسئله مایه نگرانی است و باید به آن جدی‌تر نگاه کرد.

وی ادامه داد: باید مشکلات را بشناسیم بخشی از آن نیاز به کمک دولت دارد وبخشی دیگر را خودمان یعنی وزارت ارشاد باید پیگیر باشیم.

او با بیان اینکه باید از صاحبنظران و اساتید اهل فکر دعوت به همکاری شود گفت: استفاده از همه اساتید دانشگاهها و محققان ر شته‌های مختلف یک امر ضروری است خوشبختانه امروز ارتباط منظمی با کتابخانه ها ونهادهای علمی در کشور داریم. مراکز پژوهشی که در قم، مشهد، اصفهان و به طور کلی کلان شهرها وجود دارد باید ما را یاری کنند.

وی افزود: نشستهای علمی برای نقد کتاب جز اولویت‌ها به شمار می‌رود. باید از اساتید مختلف دعوت شود و بر روی آنها تبلیغ شود تا علاقه مندان بتوانند شرکت کرده وبهره گیری کنند باید کتابهای مفید معرفی شوند همین معرفی باعثگسترش فرهنگ کتابخوانی می شود.

وزیر ارشاد اظهار داشت: نکته دیگری که قابل توجه است بحثترجمه کتابهای فارسی به زبانهای دیگر چون عربی و انگلیسی است. کتابهایی که منتشر می شود باید شرح موضوعی از آن داده شود تا هر کس که می خواهد بتواند برای ترجمه آن اقدام کند. ما در ترجمه نقص‌های زیادی داریم در این زمینه بایداز مترجمان حرفه‌ای استفاده شود که تعدادشان خیلی اندک است.

وی با اشاره به اینکه در سخنرانی مجلس تاکید کردم که کار را به اهلش واگذار می کنم گفت: تا اینجا تلاش خودمان را کرده‌ایم. برای مدیریت شورای فرهنگی از بین ۱۰ الی ۱۵ نفر با گزینشهای خاصی توانستیم دکتر صالحی را انتخاب کنیم. همچنین همه کسانی که در هیأت امنا و هیأت مدیره هستند با اشتیاق و علاقه و انگیزه کار می کنند.

وی در پایان افزود: نسبت به آینده امیدوارم. اگر بررسی بر روی کار وزارت ارشاد صورت بگیرد اقلا چند کار اساسی انجام شده. باید از نیروهای خوب حداکثر استفاده را بکنیم. به سهم خودم از همه عزیزان که در این مجموعه ما را همکاری کردند تشکر وسپاسگزاری می‌کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز